احساس توده در گلو (گلوبوس) شرایط بسیار سخت و دردناکی است که فرد احساس می کند یک توده یا شیء خارجی در گلویش گیر کرده است؛ اما با انجام معاینات پزشکی، مشخص می شود که هیچ شیء خارجی یا توده ای در گلویش وجود ندارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک درباره احساس گلوبوس، دلایل و عوامل احتمالی و همین طور راه های درمان آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

احساس توده در گلو و خفگی چیست؟

احساس گلوبوس همان طور که گفته شد، حالتی که فرد احساس می کند همیشه یک توده در گلویش وجود دارد. این افراد گفته اند که این توده ها کاملا بدون درد اما در عین حال آزاردهنده و استرس زا هستند.

اغلب این عارضه را به سختی می توان درمان کرد، تا مدت زمان زیادی با فرد باقی می ماند و احتمال دارد که دوباره چند مدت بعد برگردد. بسیاری از افراد با خوردن غذا یا نوشیدن راحت می شوند.

احساس خفگی از گلو

بقراط گزارش داده است که نخستین عامل ایجاد احساس گلوبوس به ۲۵۰۰ سال گذشته بر می گردد اما در سال 1707 شخصی به نام جان پیورسل به طور دقیق تری این عارضه را توصیف کرده که غضروف گردن به خاطر انقباض ماهیچه های استرپ در گردن، تحت فشار قرار می گیرد.

تا آن زمان هنوز پزشکان گزارشات درباره احساس توده در گلو را که با تشنج و هیستری همراه بود، به اشتباه غم باد می شناختند؛ زیرا معمولا با یائسگی یا دیگر عوامل فیزیولوژی در بانوان همراه بود.

تا سال 1968 که احساس خفگی در گلو دیگر با علائم شخصیت هیستریک مرتبط نبود و به «گلوبوس حنجره» تغییر نام داد.

شناسایی و درمان احساس گلوبوس همیشه کار راحتی نیست؛ زیرا دلایل و عوامل متعددی باعث ایجاد این عارضه می شوند که از جمله این عوامل می توان به استرس و اضطراب اشاره کرد؛ بنابراین تنها با معاینات بدنی نمی توان این عارضه را تشخیص داد.

چه افرادی دچار احساس گلوبوس می شوند؟

احساس گلوبوس یک عارضه شایع در میان مردم است. گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که تقریبا 4 درصد از کل مراجعه های جدید به گوش، بینی و گلو (ENT) این احساس را داشتند.

این بیماری هم در خانم ها و هم در آقایان مشاهده می شود؛ اما خانم ها بیشتر از آقایان علائم ناشی از این بیماری را در خود مشاهده می کنند.

علاوه بر این، آمار افراد میانسال مبتلا به احساس گلوبوس از جوانان بیشتر است.

علت احساس وجود توده در گلو

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به چند عامل بالقوه اشاره کنیم. در تمام موارد مشاهده شده، شناسایی عامل به وجود آورنده این احساس به روش های درمانی ضروری کمک می کند. بعضی از رایج ترین عوامل این عارضه عبارت اند از:

  • شرایط التهاب گلویی؛
  • بیماری رفلاکس اسید از مری به معده؛
  • عوامل فیزیولوژیکی مثل اضطراب یا استرس؛
  • عملکرد غیرعادی اسفنکتر بالایی مری؛
  • تومورهای نادر؛
  • بیماری تیروئید؛
  • گیر کردن یک شیء در گلو در گذشته.

شرایط التهاب گلویی

شرایط التهابی گلویی باعث التهاب و رنجش حلق و گلو می شود. بعضی از این شرایط شامل موارد زیر می شود:

  • التهاب لوزه؛
  • التهاب گلو؛
  • ورم مزمن سینوس ها همراه با ترشحات پشت حلق.

علت توده در گلو

بروز این عارضه ها باعث افزایش میزان حساسیت در گلو شده و در نهایت احساس گلوبوس به وجود می آید.

بیماری رفلاکس اسید از معده به مری

بیماری رفلاکس اسید از معده به مری (GERD) نیز گاهی اوقات باعث ایجاد احساس گلوبوس می شود. مطالعات انجام شده، نشان داده است که به طور قطع بین 23 تا 68 درصد مبتلایان به احساس گلوبوس، دچار رفلاکس اسید معده یا بروز علائم و نشانه های این عارضه می شوند.

اضطراب یا استرس

ارتباطاتی میان شرایط روان شناختی و احساس توده در گلو وجود دارد. بعضی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که استرس های روان شناختی، مثل: پریشانی، افسردگی و اضطراب سلامتی با درجات بالای احساس گلوبوس همراه است.

علاوه بر این، در دیگر مطالعات مشخص شده که رویدادهای استرس زا یا آسیب زا در تحریک احساس گلوبوس یا بدتر کردن وضعیت علائم این عارضه نقش مستقیم دارد.

با وجود این، بایستی مطالعات تکمیلی بیشتری در این زمینه انجام شود تا ارتباط دقیق میان عوامل روان شناختی و این احساس مشخص شود.

عملکرد غیرعادی اسفنکتر بالایی مری

زمانی گفته می شود که عملکرد اسفنکتر بالایی مری (UES) غیر عادی است که پرده ای که جریان هوا را در نای کنترل می کند، به درستی و به طور طبیعی کار نکند.

امکان دارد که این عملکرد غیر عادی با علت بعضی از حالت های احساس خفگی گلو در ارتباط باشد. اگر عامل این احساس، عملکرد غیرعادی اسفنکتر بالایی مری باشد، بعد از تزریق داروهایی که برای کمک به بهبود عملکرد غیر عادی آن طراحی و تولید شده اند، می توان این شرایط را درمان کرد.

تومورهای نادر

بسیار کم پیش می آید که وجود تومور در گلو فرد باعث بروز این احساس در او شده باشد. یکی از نمونه تومورهای سرطانی، مرکل سل کارسینوماست.

بیماری تیروئید

در صورتی که غده تیروئید فرد به درستی کار نکند و فرد دچار ناهنجاری های تیروئیدی باشد، ممکن است که نشانه های احساس توده در گلو و خفگی را در خود مشاهده کند. این عارضه در هر دو افراد با ناهنجاری فعال و پست تیروئیدکتومی (برداشتن همه یا بخشی از غده تیروئید) دیده می شود.

امروزه همچنان ارتباط دقیق میان احساس گلوبوس و بیماری تیروئید نامشخص است؛ اما ظاهرا جراحی تیروئیدکتومی در بعضی موارد به افراد کمک می کند تا علائم شان بهبود یابند.

در گذشته یک شیء در گلو گیر افتاده باشد

گاهی اوقات ممکن است که در گذشته یک شیء در گلوی فردی گیر افتاده و بعد آن را خارج کرده باشند؛ اما همچنان مقداری از آن در گلو باقی مانده باشد که این مواد باقی مانده باعث می شوند تا فرد احساس کند که گلویش همچنان مسدود است.

از همه مهم تر، این تکه ممکن است با گذشت زمان تغییر شکل داده و مجراهای هوای فرد را مسدود کند که در این موارد فرد حتما باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کند تا این شیء را از بدنش خارج کنند.

عوامل دیگر

در چندین مورد از مطالعات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده اند که احساس گلوبوس با مشکلات مفصلی یا عضلانی ارتباط دارد. البته باید به این مورد اشاره کنیم که این تحقیقات محدود بوده، بنابراین بایستی مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا ارتباط میان این عوامل با این مشکل مشخص شود.

گلوبوس

از دیگر عوامل تاثیرگذار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات مفصل فکی گیج گاهی (TMJ)؛
  • ناتوانی بدن در تولید مقادیر کافی از بزاق؛
  • برآمدگی استخوان ؛
  • سندرم ایگل؛
  • تنش حنجره و حلقی.

درمان احساس توده در گلو

هیچ روش درمانی وجود ندارد که تمام عارضه گلوبوس را درمان کند( روشی که همه کاره است و انواع حالات این عارضه را درمان می کند).

در مواردی که مشکلات جسمانی، مثل عملکرد غیرعادی اسفنکتر بالایی مری، باعث ایجاد این احساس شده باشند، با درمان عامل به وجود آورنده می توانید احساس گلوبوس را به طور کلی درمان کنید یا این احساس را  کاهش دهید.

با وجود این، تمام روش ها برای تمام افراد کارساز نیست و حتی بعد از دوره های درمانی، علائم و نشانه ها بدتر هم می شوند.

توجه کردن به عوامل روان شناختی، به فرد مبتلا به این عارضه کمک می کند تا احساس ناراحتی اش را درمان کند.

توجه به راهکارهای موجود برای کم کردن استرس یا اضطراب تاثیر بسزایی در بهبود علائم فرد دارد.

در صورتی که عامل جسمانی یا مسدود شدگی گلو مسئول بروز این حالت نباشد، پزشک روش رفتار درمانی شناختی (CBT) یا روش های دیگر را برای کم کردن استرس در فرد پیشنهاد می دهد.

چه زمانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم؟

اگر این احساس را دارید، نیازی نیست به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ زیرا احتمالا احساس گلوبوس خود به خود برطرف می شود.

با وجود این، در مواردی که این عارضه مزمن است، فرد باید با متخصص درمانی صحبت کند تا در تشخیص عامل به وجود آورنده به بیمار کمک کند.

در این موارد، فرد بیمار  عامل اصلی این عارضه را شناسایی می کند و مانع از بروز احساس دوباره آن می شود.

افرادی که قبلا یک شیء در گلویشان گیر کرده، اگر احساس کردند که مجراهای هوایی شان مسدود شده، بایستی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

در این حالات شاهد این بوده ایم که قسمتی کوچک از شیء همچنان در گلو باقی مانده و مجراهای هوایی را مسدود کرده است.

با وجود این، همچنان بایستی مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا ارتباط میان وجود توده در گلو و شرایط به وجود آورده آن، مشخص شود.

 

منبع