دغدغه خیلی از زنان باردار این است که به خاطر حالت تهوع و وزن اضافی که تحمل می کنند، باید در این دوران حساس از تمام لذت هایی که قبل از این می بردند محروم شوند. نگران نباشید! در این دوران هم می توانید تمام کارهایی که قبلا از آن ها لذت می بردید، انجام دهید؛ مثل: مسافرت در بارداری .

در این مقاله از دکتر چک می خواهیم به شما چندین نکته درباره مسافرت در دوران بارداری را بیاموزیم تا سفری امن و راحت تر داشته باشید.

بهترین زمان مسافرت در بارداری چه زمانی است؟

بهترین زمان مسافرت در بارداری، سه ماهه دوم است؛ زیرا حالت تهوع ناشی از اوایل بارداری گذشته و خستگی آن از بین رفته است و شکم تان هنوز خیلی بزرگ نشده است و می توانید راحت گردش کنید.

اکثر خطوط هوایی از خانم های باردار می خواهند تا گواهی  از جانب پزشک یا همسر خود به همراه داشته باشند که در آن، ماه بارداری، تاریخ زایمان و عوامل خطرناک زایمان زود هنگام یا مشکلات زایمانی (در صورت وجود) نوشته شده باشد.

حتما بخوانید: درمان سریع نفخ شکم در بارداری با 7 روش خانگی

هواپیما، قطار یا خودرو شخصی: بهترین گزینه سفر در دوران بارداری کدام است؟

به طور کلی در هنگام بارداری می توانید با هر وسیله ای که بخواهید سفر کنید. البته برای مسیرهای طولانی بهتر است که با یک پرواز کوتاه به مکان دلخواه تان سفر کنید؛ زیرا نشستن طولانی مدت، خطر ترمبوز سیاهرگی عمقی (DVT) را بیشتر می کند.

هنگام بستن کمربند ایمنی مطمئن شوید که کمربند به رحم تان فشار وارد نکند. می توانید قسمت بالای کمربند را بالای ناف و قسمت پایین آن را کنار رانتان قرار دهید.

آیا خطری وجود دارد که باید از آن مطلع شوید؟

مسافرت در بارداری خطر بروز مشکلاتی، مثل: خونریزی یا زایمان زودرس را بیشتر نمی کند.

با این وجود اگر این مشکلات در هنگام پرواز یا در کشتی رخ دهد، زمان خیلی زیادی طول می کشد تا مادر به بیمارستان منتقل شود.

سفر کردن در بارداری

درست است که در بیشتر مواقع سفر کردن در این دوران بی خطر است؛ اما باید به بعضی از موارد توجه کنید.

آیا در معرض تابش قرار گرفتن خطرناک است؟

در هنگام سفر با هواپیما، تماس با پرتو کیهانی آنقدر کم است که مشکلی به وجود نمی آورد.

در پرواز 10 ساعته، میزان تماس برابر پرتو کیهانی با 0.05 میلی سیورت (Sv)  است. بگذارید اینطور بگوییم: پرتو ناشی از یک آزمایش ساده پرتو ایکس از قفسه سینه، 0.1  است و شما ناخودآگاه در یک سال، 3 میلی سیورت از منابع طبیعی را جذب بدن خود می کنید.

حتما بخوانید: علت اسهال در بارداری چیست؟ چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

در زمان عبور از اسکن امنیتی هم مقدار آن بسیار ناچیز، یعنی برابر با یک پرواز 2 دقیقه ای، محسوب می شود.

فشار پایین در کابین هواپیما

در هنگام پرواز به دلیل اینکه فشار محیط بیرون کم می شود، خون اکسیژن کمتری را حمل می کند که اگر در سلامت کامل باشید، مشکل ساز نخواهد شد.

البته دو دسته از خانم های باردار باید به این مورد توجه کنند؛ مانند: خانم هایی که میزان هموگلوبین خونشان برابر یا کمتر از 4.65 میلی مول در لیتر است و کسانی که مشکلات جدی تنفسی یا قلبی دارند یا در گذشته دچار بحران کم خونی داسی شکل بوده اند.

کم شدن فشار بیومتریک (فشار هوا) در هواپیما ممکن است باعث گرفتگی بینی شود که فرد را آزار داده و مشکلات شنوایی را به همراه خواهد داشت؛ مخصوصا اگر عفونت گوش دارید یا سینوس هایتان ورم کرده اند.

اگر مدت زمان کوتاهی از جراحی روده تان گذشته است، ممکن است بخیه روده باعث نگرانی تان شود.

لخته شدن خون

اگر تحرک فرد کم شود، خطر لخته شدن خون وجود دارد. موارد زیر باعث بهبود جریان خون و کم شدن خطر لختگی می شود:

  • در هنگام سفر جوراب ساق بلند مناسبی بپوشید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • از مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا حاوی خودداری کنید؛ زیرا باعث دفع آب بدن می شود.
  • اگر برایتان مقدور است، سعی کنید هر 30 دقیقه قدم زده یا چندین حرکت ورزشی انجام دهید.
  • اگر با خودرو شخصی سفر می کنید، زمان هایی را استراحت کرده و راه بروید. اگر با هواپیما یا قطار سفر می کنید، صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید تا بتوانید بلند شوید، راه بروید و دسترسی راحت تری به سرویس بهداشتی داشته باشید.
  • اگر خطر لخته شدن خون در شما زیاد است، فقط با اجازه پزشک، می توانید داروهای رقیق کننده خون، مثل: LMWH را مصرف کنید.

بیماری های عفونی

زمانی که به منطقه ای سفر می کنید احتمال دارد که به نوعی عفونت های همه گیر در آن ناحیه مبتلا شوید. می توانید قبل از سفر خود را واکسینه کنید؛ اما بهتر است که به طور کل از این سفرها صرف نظر کنید!

حتما بخوانید: علت وجود خون در ادرار زن باردار چیست؟ چگونه درمان می شود؟

سازمان های بهداشت شدیدا توصیه کرده اند که به کشورهایی که ویروس زیکا در آن ها یافت شده است، سفر نکنید؛ چون این ویروس برای جنین خطرناک است و هنوز هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد.

مسافرت در بارداری با ماشین شخصی

بسیار مهم است که در مناطق مالاریا خیز از تاریکی شب تا طلوع آفتاب، مواد دافع قوی به قسمت هایی از پوست بدنتان که پوشیده نیست، بزنید. همین طور زدن پشه بند را هم فراموش نکنید!

حتما باید پزشک یا پرستار خود را در جریان بیماری هایی که در هنگام سفر به آن مبتلا شدید، قرار دهید.

خلاصه مطلب

به طور کلی سفر کردن در هنگام بارداری هیچ خطری ندارد. هنگامی که در حال برنامه ریزی سفر هستید، ابتدا به سلامت و راحتی خود توجه کرده و گزینه هایی را انتخاب کنید که برای تان راحت تر باشند.

فراموش نکنید پیروی از قوانین مطمئن، تنها راه لذت بردن از سفر در دوران بارداری است.

منبع: flo