داشتن حیوان خانگی ( سگ یا گربه ) برای بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا  مانند داشتن یک نوزاد است ؛ چرا که این حیوانات احساسات را می فهمند و همچنین نیاز به مراقبت دارند. در زمان تنهایی، بهترین دوست و همراهتان حیوان خانگی شماست و جالب است بدانید این حیوانات ( گربه ، سگ و دیگر حیوانات ) در بسیاری از مواقع بهترین مراقب برای شما هستند.

علاوه بر این ها تحقیقات نشان داده که داشتن یک حیوان خانگی به درمان استرستان کمک می کند. انتخاب حیوان خانگی بستگی به روحیه و سلیقه شما دارد. از آن جایی که سگ ها و گربه ها بیشترین میزان وقف پذیری با محیط انسانی را دارند، ممکن است بخواهید یکی از آن ها را برای دعوت به خانه تان انتخاب کنید.

خیلی از افراد از روی باورهای قدیمی نگه داری از سگ را انتخاب می کنند؛ چرا که از مدت ها قبل به آن ها گفته شده گربه ها به صاحبانشان اهمیتی نمی دهند. آیا فکر می کنید گربه ها حیوانات بی تفاوتی هستند؟

شاید بارها و بارها شنیده اید که گربه ها حیوانات بی احساسی هستند و رفتار بسیار سردی دارند. افرادی که از گربه ها مراقبت می کنند و با آن ها زندگی می کنند از تفاوت رفتار این حیوانات خانگی نسبت به سگ ها آگاهند. وقتی گربه تان دیگر گرسنه نیست با صدا زدن شما واکنشی نشان نمی دهد و این ممکن است برایتان کمی دلسرد کننده باشد؛ اما جالب است بدانید این نوع رفتار گربه ها نشان دهنده بی تفاوتی آن ها نیست ،بلکه نشان دهنده این است که این حیوانات  واکنش های منحصر به فرد خود را در هر شرایطی نشان می دهند. اولین مطالعات تجربی که در مورد ارتباط بین گربه ها و مراقبانشان انجام شده بود نشان داد که گربه ها نسبت به صاحبانشان بی تفاوت هستند اما با مطالعات جدید خلاف این امر ثابت شد. برای خواندن ادامه این مطالعات با دکتر چک همراه باشید…

همه ما می دانیم دلبستگی سگ ها نسبت به صاحبانشان کاملا آشکار است و این حیوانات دوست داشتنی به هر شیوه ای علاقه شان را نشان می دهند، اما نشان دادن علاقه در گربه ها همیشه به یک شکل نیست چرا که هر گربه ای شخصیت و نوع رفتار منحصر به فرد خودش را دارد و به شکل خاصی علاقه اش را نسبت به شما نشان می دهد. از قدیم تا زمان حال گربه ها به استقلال و حتی بی تفاوت بودن شهرت دارند و مردم مدتها است که درباره میزان پیوند عاطفی آنها با مراقبانشان بحث می کنند و نظرات متفاوتی دارند.

یک مطالعه جدید که توسط محققان در آزمایشگاه تعامل انسان و حیوانات دانشگاه ایالتی اورگان انجام شده، اولین تحقیق تجربی و جامع در مورد این مسئله به حساب می آید.

نتیجه این آزمایش ممکن است برخی از افراد را متعجب کند: گربه ها با مراقبان خود دقیقا به اندازه نوزادان و سگ ها پیوند عاطفی بر قرار می کنند!

گربه ها با مراقبان خود دقیقا به اندازه نوزادان و سگ ها پیوند عاطفی بر قرار می کنند!

نویسنده اصلی این مقاله کریستین ویتاله میگوید:

“گربه هایی که احساس ناامنی می کنند تمایل بیشتری به دویدن و پنهان کردن خود دارند یا به نظر می رسد که گوشه گیر ترند. مدت هاست که اکثر مردم فکر می کنند این دلیل رفتار گربه ها به دلیل بی علاقگی شان نسبت به انسان هاست؛ ولی حقیقت این است که گربه هایی که از دیگران فرار می کنند در حقیقت به آن ها اعتماد ندارند و به همین دلیل خود را پنهان می کنند. اما اکثر همین گربه ها به صاحبان اصلی شان به عنوان منبع آرامش نگاه می کنند. این که گربه تان چه رفتاری دارد بستگی به این که در چه محیطی پرورش داشته دارد. آیا از بچگی در یک محیط کاملا امن بوده یا اینکه اذیت و آزار انسان ها را به چشم خود دیده؟ این عوامل تعیین کننده رفتار گربه ها در بزرگسالیشان است. ”

نتیجه آزمایشات قدرت پیوند عاطفی بین گربه ها و صاحبانشان را نشان می دهد

این تیم تحقیقاتی از “آزمون اطمینان خاطر” که قبلاً از آن برای ارزیابی دلبستگی در سگ ها و نوزادان استفاده کرده بودند کمک گرفت.

در شروع آزمایش، یک گربه و صاحبش را ۲ دقیقه در یک محیط ناآشنا قرار دادند. سپس  صاحب آن محیط را ترک کرد و گربه ۲ دقیقه دیگر در اتاق تنها ماند.

در مرحله آخر صاحب گربه برای مدت زمان ۲ دقیقه مجدداً به محیط بازگشت. محققان با مشاهده رفتار گربه پس از بازگشت صاحبش، به پیوند بین گربه و انسان پی بردند. معمولا در این مواقع گربه ها دو رفتار را از خود نشان دادند :

اطمینان خاطر: این گربه ها با بازگشت صاحبانشان آرام شدند و با اطمینان کامل به گشت و گذار در محیط پرداختند. کاوش در محیط یکی از طبیعی ترین رفتار های گربه هاست و آن ها دوست دارند محیط خود را با جزئیات دقیق تری مشاهده کنند. این گربه ها بعد از بازگشت صاحبانشان کمترین میزان استرس را نشان دادند.

احساس ناامنی: این گربه ها حتی بعد از دیدن صاحبشان هم از چند طریق اضطراب خود را نشان دادند؛ بعضی ها دم خود را دائما پیچ و تاب می دادند و لبهایشان را می لیسیدند. بعضی ها هم پس از دیدن صاحبانشان با صدای «میو میو » و حرکات خاص استرس خود را به صاحبانشان نشان دادند. بعضی هم بلافاصله بعد از ورود صاحبشان به بغلشان می رفتند و سپس کاملاً ساکت می شدند.

در این مطالعه دو گروه سنی گربه ها مورد بررسی قرار داده شد تا میزان وابستگی آن ها را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد. در کل آنها بر روی 70 بچه گربه و 38 گربه بالای 1 سال مطالعه کردند.

به طور کلی 64.3٪ بچه گربه ها با اطمینان خاطر با مراقبان خود پیوند عاطفی برقرار کرده بودند و با حضور آن ها کاملا آرام می شدند و رفتار طبیعی داشتند، در حالی که 35.7٪ با آنها احساس ناامنی می کردند. در بین گربه های مسن تر 65.8% اطمینان خاطر از خود نشان دادند، در حالی که 34.2% دیگر احساس ناامنی می کردند.

محققان همچنین قصد داشتند بدانند كه آیا اجتماعی کردن گربه ها تأثیر قابل توجهی بر روی این درصدها دارد یا خیر ؟آزمایش مجدد پس از یک دوره آموزشی 6 هفته ای، نشان داد که اجتماعی بودن گربه ها تاثیرخاصی بر روی واکنششان ندارد.

از آنجا که مقدار درصدها در هر دو گروه سنی بسیار مشابه بود، به نظر می رسد که دلبستگی در گربه های بزرگسال تفاوت زیادی در بچه گربه ها نداشته باشد.

ویتاله می گوید: “به نظر می رسد بعد از این که نوع خاصی از دلبستگی بین گربه و مراقبش برقرار شد، حتی با گذشت زمان هم این نوع دلبستگی تغییر خاصی نمی کند.”

پیونده عاطفی گربه

گربه ها با بقیه حیوانات خانگی تفاوت چندانی ندارند!

شاید تعجب می کنید از این که متوجه شده اید ،گربه ها هم با صاحبانشان پیوند عاطفی قوی دارند.

نویسندگان این مطالعه یادآور شدند که طبق تحقیقات قبلی، 65٪ از شیرخواران انسانی نسبت به والدینشان اطمینان خاطر داشتند و 35٪ آنها حتی با وجود حضور والدینشان، در محیط های ناآشنا احساس      ناامنی می کردند. این آمار در سگ ها 58٪ اطمینان خاطر در حضور صاحبان و 42٪ احساس ناامنی حتی با حضور صاحبانشان ،را نشان می داد.

گربه ها بسیار متفاوت از ما و حتی سگ ها ارتباطات عاطفی بر قرار می کنند. شاید به همین دلیل است که بعضی به شوخی می گویند که آن ها موجودات فضایی هستند!

ویتاله در ادامه تاکید می کند: ” برقراری ارتباط کاملا به محیطی که در آن رشد و نمو کرده ایم مرتبط شده و در مورد گربه ها هم همین طور است. با این تفاوت که گربه ها این رفتارشان را معمولا تا آخر عمرشان تغییر نمی دهند و بر اساس تجربیاتی که در اوایل زندگیشان بدست آوردند رفتار می کنند. شکل دلبستگی هر گربه ای با گربه دیگر تفاوت دارد اما در کل اکثر گربه ها به صاحبانشان به عنوان یک منبع آرامش نگاه می کنند.”

 

منبع