آیا تاکنون به این فکر کرده اید که کمبود چه ویتامینی باعث پرخوری میشود و دلیل پرخوری و خوردن مقدار کم غذا بین وعده های غذایی ممکن است به دلیل این باشد که بدن تان یک سری از ویتامین ها را کم دارد و شما خوراکی های مفید را مصرف نمی کنید؟ پس در این صورت طبیعی است که به بدن به سمت پرخوری کشیده شود تا به شما این پیام را انتقال کند که به خوراکی های سالم نیاز دارد.

پرخوری باعث چاقی مفرط می شود و بدون شک، اکثر ما دوست نداریم بیش از اندازه چاق شویم. پرخوری و خوردن غذاهای کم در بین هر وعده غذایی در اصل به سلامت تان صدمه می زند.

شاید برای تان جالب باشد بدانید که اگر تعداد وعده های غذایی خودتان را بیشتر کنید، حتی تا هفت وعده، نه تنها چاق نمی شوید، بلکه لاغر هم می شوید و چربی های اطراف کمرتان از بین می روند.

از این رو، در این مقاله از سایت دکتر چک به ویتامین هایی می پردازیم که کم شدن میزان آن ها در بدن با پرخوری همراه است.

مواد مغذی و ویتامین هایی که کمبود آن ها باعث پرخوری می شود

در ادامه به بررسی اینکه کمبود چه ویتامینی باعث پرخوری میشود و مواد مغذی می پردازیم.

1. آهن

افراد گیاه خوار معمولا دوست دارند گوشت مصرف کنند و علت آن هم چیزی نیست به جز کم شدن میزان آهن در بدن. خانم هایی که در فازهای خاص از چرخه قائدگی یا پیش از یائسگی هستند هم این موارد را تجربه می کنند.

برای این که آهن بهتر جذب بدن شود، بهتر است که منابع سرشار از این ماده مغذی را در کنار یک منبع ویتامین C دریافت کنید.

وقتی که میزان آهن در بدن کم می شود، علاوه بر این که به سمت پرخوری کشیده می شوید، با علائم دیگری مثل خستگی، افزایش ضربان قلب، رنگ پریدگی صورت یا زبان، تنگی نفس، تمرکز ضعیف یا احساس درد در قفسه سینه هم مواجه می شوید.

از جمله منابع عالی سرشار از آهن می توان به گوشت، ماکیان و حتی ماهی، آجیل و خشکبار، میوه های خشک، نان و پاستا، غلات صبحانه، حبوبات، سبزیجات سبز با برگ تیره (اسفناج و کلم بروکلی)، جو دو سر و توفو اشاره کرد.

2. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 بسیار برای سلامتی عمومی بدن ضروری هستند و هنگامی که میزان کافی از این ویتامین را دریافت نمی کنید، بدن سیگنال هایی ناشی از گرسنگی و اشتیاق به غذا خوردن را ارسال می کند که باعث می شود به سمت پرخوری کشیده شوید.

اگر ماهی در رژیم غذایی تان وجود ندارد، منابع غنی از جلبک دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا این ماده مغذی مهم را دریافت کرده و دیگر به سمت پرخوری کشیده نشوید.

سوزش و خشکی پوست، افسردگی، خشک شدن چشم ها، درد مفاصل و ایجاد تغییراتی در وضعیت موها، از دیگر علائم ناشی از کم شدن میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بدن می باشد.

از منابع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می توان به دانه های کتان، روغن دانه های کتان، دانه های چیا، دانه های شاه دانه، نخود و کلم بروکسل اشاره کرد.

اسیدهای چرب امگا 3 همین طور در ماهی ماکرل، سالمون، روغن جگر ماهی، شاه ماهی، صدف، ماهی ساردین، خاویار و کولی هم وجود دارد.

3. ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B انواع مختلفی دارند و در منابع متنوعی هم یافت می شوند. هنگامی که میزان این دسته از ویتامین ها در بدن کم می شود، بدن سیگنال هایی برای پرخوری ارسال می کند. مهم ترین ویتامین های گروه B عبارت اند از ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات) و B12 (کوبالامین).

علاوه بر تمایل به پرخوری، کم شدن میزان ویتامین های قرار گرفته در گروه B باعث بروز یک سری علائم دیگر هم می شود مثل خستگی مفرط، ضعف، یبوست، از دست دادن اشتها، کم شدن وزن، بی حس شدن دست ها و انگشتان پا، مشکلات در تعادل، سردرگمی، ضعیف شدن حافظه و احساس درد در زبان یا دهان.

ماهی سالمون، سبزیجات برگ دار، جگر و گوشت، تخم مرغ، شیر، گوشت گاو، صدف، حبوبات، مرغ و بوقلمون، ماست، مخمرهای مغذی، غلات تقویت شده، قزل آلا و تخمه های آفتاب گردان می توانند نیاز بدن به ویتامین های گروه B را برطرف کنند.

4. منیزیم و کلسیم

منیزیم در تقویت خلق و خوی نقش دارد و تاثیری مشابه با لیتیوم در بدن بیشتر مردم دارد. در نتیجه عدم دریافت کافی منیزیم که در بیشتر آب های معدنی و فیلتر شده این ماده حذف می شود، احساس افسردگی کرده یا حتی ثبات اخلاقی نخواهیم داشت و در نتیجه به سمت پرخوری کشیده می شویم.

ممکن است وقتی که می خواهید پرخوری کنید، متاسفانه به سمت خوردن خوراکی های قندی و شکری کشیده شوید اما به شما توصیه می کنیم که از خوردن این خوراکی های اعتیاد آور که هیچ ارزش غذایی ندارند خودداری کنید زیرا باعث کم و کمتر شدن میزان منیزیم و کلسیم در بدن می شود.

استرس هم تاثیر مشابهی دارد و باعث کم شدن میزان طبیعی مواد مغذی منیزیم و کلسیم در بدن می شود که در نتیجه آن، به سمت پرخوری تمایل پیدا می کنیم.

از علائم دیگر اولیه کم شدن میزان منیزیم در بدن می توان به از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، خستگی مفرط و ضعف اشاره کرد.

از جمله غنی ترین منابع حاوی منیزیم می توان به سبزیجات، آجیل و خشکبار، دانه ها، لوبیاهای خشک، غلات کامل، آرد مغزد گندم، گندم و جو پرک اشاره کرد.

وقتی که میزان کلسیم در بدن کم می شود، فرد با نشانه های دیگری از قبیل مشکلات ماهیچه ای، خستگی مفرط، خشکی پوست، پوکی استخوان، زوال دندان و افسردگی مواجه می شود.

مقادیر فراوان کلسیم در محصولات لبنی و شیرهای تقویت شده بر پایه گیاه، پنیر، ماست، آب پرتقال، ماهی های سادین و سالمون، بادام و سبزیجات برگ دار یافت می شود.

5. زینک

هنگامی که میزان ماده مغذی زینک در بدن کم می شود، سیستم گوارشی دیگر نمی تواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد و در نتیجه باعث بروز ناراحتی یا اسهال می شود.

از جمله دیگر علائم ناشی از کم شدن میزان زینک در بدن می توان به تفکر مبهم، نازک شدن موها، ضعف در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بروز جوش های پوستی اشاره کرد.

گاهی اوقات بدن با ایجاد تمایل به پرخوری به شما نشان می دهد که به این ماده مغذی نیاز دارد و وقتی که میزان این ماده در بدن کم می شود، بدن با پرخوری تلاش می کند تا میزان مورد نظر خود را دریافت کند.

با خوردن گوشت، حبوبات، دانه ها، آجیل و خشکبار، محصولات لبنی، تخم مرغ، غلات کامل، تعدادی از سبزیجات (سیب زمینی، لوبیا سبز و کلم) و شکلات تلخ می توان میزان کافی از این ماده مغذی را دریافت کرد.

سخن آخر

در این مقاله بررسی کردیم که کمبود چه ویتامینی باعث پرخوری میشود ؟ هنگامی که میزان آهن، زینک، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 در بدن کم می شود، بدون شک به سمت پرخوری کشیده می شوید و متاسفانه در این مواقع دل تان می خواهد که بیشتر خوراکی های مضر و قندی را مصرف کنید.

توصیه می کنیم قبل از شروع به مصرف هر گونه مکمل غذایی حاوی ویتامین ها و مواد مغذی نامبرده شده، ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.