اگزما یک عارضه پوست رایج بوده که باعث التهاب و پوست پوسته شدن پوست می شود و در موارد وخیم، این عارضه با تاول های سوزان، زخم های باز، ترشحات و آسیب دیدگی به پوست همراه است. اگزما یک عارضه مسری نیست. هنگامی که می خواهیم دلیل بروز اگزما را بررسی کنیم، از کمبود مواد مغذی ضروری در بدن نمی توانیم چشم پوشی کنیم. آیا میدانید کمبود چه ویتامینی باعث اگزما میشود ؟

دلایل زیادی باعث بروز اگزما می شود. کمبود مواد ضروری بدن، التهاب فیزیکی و التهاب ناشی از مواد شیمیایی باعث کاهش توانایی پوست به عنوان یک عامل دفاعی در حفاظت از بدن می شود.

عوامل محیطی و ارثی در ابتلا به اگزما نقش دارند. در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی ویتامین هایی می پردازیم که برای درمان اگزما مفید هستند. همین طور، منابع سرشار از این ویتامین ها را هم معرفی می کنیم.

اگزما چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه های اگزمای مزمن بسیار شدیدتر از اگزمای خفیف است اما در کل، علائم میان آن ها مشابه است:

  • خشکی پوست؛
  • خارش پوست؛
  • حس سوزش؛
  • التهاب.

علائمی که بیشتر در اگزمای مزمن رایج هستند، عبارت اند از:

  • تکه های سخت، ناهموار و فلس مانند بر روی پوست؛
  • تاول؛
  • خونریزی.

نوع دیگری از اگزمای دست که به آن اگزما دیس هیدروتیک می گویند، باعث بروز تکه های ناهموار و فلس مانند بر روی قسمت کف دست ها می شود.

در نتیجه قسمت های باز که بر روی پوست در اثر اگزما ایجاد می شوند، خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی نیز بیشتر می شود که این بیماری ها هم خود با یک سری علائم و موارد خطرناک همراه هستند.

اگزما و کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در بدن

کمبود چه ویتامینی باعث اگزما میشود ؟ اگزما یک بیماری سیستماتیک است که در قسمت های مختلف بدن ظاهر می شود. در ادامه به ویتامین هایی می پردازیم که کم شدن میزان آن ها در بدن باعث بروز اگزما می شود.

ویتامین D

در تعدادی از مطالعات صورت گرفته، مشخص شد که ویتامین دی به دلیل برخورداری از خواص ایمنی خود و قابلیت تاثیر گذاری بر روی قابلیت بیان ژن، می تواند بر روی بروز اگزما تاثیر بگذارد.

ویتامین دی از قابلیت دفاعی پوست پشتیبانی کرده و از این رو کمک می کند تا فرد به عفونت مبتلا نشود. از طرف دیگر، این ویتامین با افزایش تعداد و تنظیم سلول های ایمنی با التهاب مقابله می کند. هر چقدر که میزان ویتامین دی موجود در بدن کمتر باشد، شدت اگزما هم بیشتر می شود.

ویتامین D را به طور طبیعی و از طریق خوراکی هایی مثل ماهی سالمون، ماهی تن، آب پرتقال، شیرهای گیاهی و لبنی، ساردین، جگر گاو، زرده تخم مرغ و غلات تقویت شده می توان دریافت کرد.

علاوه بر مواد غذایی و منابع گفته شده که به رفع کمبود ویتامین D بدن کمک می کنند، می توانید از مکمل های حاوی این ویتامین هم استفاده کنید. البته مصرف بیش از حد این مکمل ها باعث حالت تهوع و استفراغ، ضعف ماهیچه ها، احساس درد، از دست دادن اشتها، از دست رفتن آب بدن و سنگ کلیه می شود.

ویتامین A

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای بینایی، رشد، تقسیم سلول ها، تولید مثل و تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن است. از آنتی اکسیدان های موجود در این ویتامین هم نباید صرف نظر کنیم.

ویتامین A باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود به این صورت که عکس العمل دفاعی بدن در برابر بیماری ها و عفونت ها را افزایش می دهد. این ویتامین در تولید سلول های خاص در بدن نقش دارد مثل سلول های B و T. این سلول ها نقش پررنگی در عکس العمل های دفاعی در برابر بیماری دارند. هنگامی که میزان این ویتامین در بدن کم می شود، فرد دچار مشکلات پوستی مثل اگزما می شود.

ویتامین A در خوراکی های بسیاری از قبیل اسفناج، جگر، ماهی سالمون و محصولات لبنی پیدا می شود. خوراکی هایی که سرشار از بتاکاروتن هستند هم از منابع دیگر این ویتامین به شمار می آیند که شامل سبزیجات بزگ دار سبز، هویج، سیب زمینی شیرین، دوکدو تنبل، کلم، پاپایا، فلفل قرمز و طالبی می شود.

با این شش مکمل قدرتمند، اگزما را درمان کنید

در ادامه به شش مکمل قدرتمند اشاره می کنیم که با مصرف آن ها می توانید علائم ناشی از اگزما را کاهش دهید.

1. روغن ماهی

مصرف روغن ماهی به افزایش جذب اسیدهای چرب امگا 3 که برای قلب مفید هستند، کمک می کند. این روغن به دلیل برخورداری از خواص قدرتمند ضد التهاب به سلامت پوست هم کمک می کند.

اسید چرب امگا 3 می تواند زخم های پوستی ناشی از اگزما را کم کند. علاوه بر این، این اسید به کاهش التهاب و زخم های پوستی ناشی از اگزما کمک می کند.

2. ویتامین D

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، بدن تان شروع به تولید ویتامین D می کند. علاوه بر این، ویتامین D به طور طبیعی در تعدادی از خوراکی ها وجود دارد که در قسمت بالا به آن ها اشاره کردیم.

3. ویتامین E

ویتامین E یک میکرو مغذی مهم برای بدن است که در تعدادی از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد.

در کنار این که این ویتامین قابلیت حفاظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو را دارد، به کاهش علائم ناشی از اگزما مثل خارش پوست نیز کمک می کند.

مصرف 600 UI از ویتامین E باعث کاهش 36 درصدی در شدت اگزما پس از گذشت 60 روز می شود. علاوه بر این، هنگامی که این میزان از ویتامین E با 1.600 UI از ویتامین D ترکیب شود، شدت اگزما تا 64 درصد کم می شود.

4. زینک

زینک یک ماده معدنی مهم بوده که نقشی غیرقابل انکار در سلامت پوست دارد.

در مطالعات متعدد صورت گرفته مشخص شد که زینک در درمان عارضه های التهابی پوست مثل اگزما و آکنه تاثیر مثبت دارد.

اگر میزان زینک مصرفی فرد کم شود، خطر بروز اگزما بیشتر می شود. نباید فراموش کنید که خوراکی های بسیاری سرشار از زینک هستند و حتما نیاز نیست مکمل های غذایی حاوی این ماده معدنی را خریداری کنید؛ خوراکی های حاوی زینک عبارت اند از گوشت، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و حبوبات.

البته اگر با وجود مصرف این غذاها، همچنان میزان زینک موجود در بدن تان کم بود، با مشورت با پزشک می توانید مصرف مکمل های حاوی زینک را شروع کنید.

5. ملاتونین

با وجود این که تصور همگان بر این است که ملاتونین نقشی اساسی در خواب دارد اما این ماده به درمان اگزما هم کمک می کند.

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که ملاتونین نقش یک آنتی اکسیدان را بازی می کند به این صورت که سطح التهاب را کم کرده و رشد اگزما را محدود می کند.

6. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها نوعی از باکتری های مفید هستند که مزایای بسیاری برای سلامتی دارند.

در تعدادی از مطالعات صورت گرفته، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پروبیوتیک ها باعث کاهش علائم ناشی از اگزما می شوند.

افرادی که میزان بیشتری از محصولات پروبیوتیک مصرف می کنند، کمتر در معرض تجربه اگزما قرار دارد.

کلام آخر

در حالی که زندگی با اگزما خجالت آور و ناراحت کننده است، با مصرف بسیاری از مکمل های غذایی و ویتامین ها می توان علائم خود را تسکین دهید. در این مقاله بررسی کردیم که کمبود چه ویتامینی باعث اگزما میشود و چگونه میتوان آنرا درمان کرد.

توجه داشته باشید که بسیاری از مواد ضروری که در لیست بالا به آن ها اشاره کردیم را از طریق منابع غذایی و با پیروی از یک رژیم غذایی سالم می توانید دریافت کنید.

قبل از شروع به مصرف مکمل های غذایی با پزشک معالج خود صحبت کنید.