وقتی به بلوغ فکری برسید می فهمید که همه رابطه ها بی عیب و نقص نیستند و همه آدم ها هم ارزش ماندن در یک رابطه را ندارند! از طرف دیگر بعضی وقت ها مجبوریم به خاطر صلاح خودمان یا صلاح هر دو طرف، رابطه عاطفی مان را تمام کنیم. تا اینجا همه چیز عاقلانه به نظر میرسد؛ ولی به محض اینکه آن رابطه تمام شد، با فوران احساسات منفی مواجه می شوید. اما آیا به راحتی میتوانیم ؟ چگونه یک شخص را فراموش کنیم ؟

احساساتی مثل: ترس از تنهایی یا ترس از اینکه شاید این فرد آخرین فردی باشد که می توانید در زندگی با او خوشبختی و شادی را تجربه کنید! خیلی اوقات بعضی ها بعد از تمام کردن رابطه حتی با یک فرد سوء استفاده گر، هم دچار عذاب وجدان می شوند که علت آن ممکن است مهر طلبی و یا قائل نشدن ارزش برای خودشان باشد. به همین دلایل و هزاران دلیل دیگر، این بار در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم به شما یاد بدهیم که چطور می توانید خیلی راحت و با انجام کارهای ساده، فکر و ذهنتان را از آدم هایی که با آن ها قطع رابطه کردید، پاک کنید.

این آدم ها می توانند عشق سابق یا حتی دوستانی باشند که بودنشان در زندگی به جسم و روحتان آسیب میزند….

چگونه یک نفر را فراموش کنیم ؟ روش های ساده فراموش کردن عشق یک طرفه

قبل ازین که این روش ها رو معرفی کنیم، باید بگوییم که وقتی به یک رابطه خاتمه می دهید، به احتمال زیاد احساس ناتوانی و غم و اندوه می کنید و این احساسات قادرند جلوی پیشرفت شما در زندگی و رسیدن به اون چیزی که لیاقتش را دارید، بگیرند. خیلی اوقات این فرد همیشه جلوی چشم شماست یا در فامیل و یا محیط کار شما حضور دارد. با این حال می توانید با انجام مو به موی روش های زیر و تغییر محیط و شرایط اطرافتان یک زندگی سالم و شاد داشته باشید و روی هدف های زندگیتان متمرکز بشوید…

قدم اول : دور شدن از چیز هایی که شما رو یاد آن شخص می اندازد

اولین قدم در پاسخ به سوال چگونه یک شخص را فراموش کنیم ، دور از همه چیز هاییست که شمارا یاد او می اندازد!

1. باید از دوباره دیدن یکدیگر جلوگیری کنید!

در اولین جواب سوال چگونه یک شخص را فراموش کنیم باید بگوییم که باید آن شخص را نبینید! اگه این شخص جزو همکارانتان نیست و مجبور نیستید، او را ببینید باید به طور کامل ارتباط خود را با او قطع کنید. اگه هنوز هم با او قرار می گذارید و او را می بینید یا از دیگران در مورد کارهایی که میکند یا حال و روزش می پرسید، نمیتوانید او را فراموش کنید! برای قطع رابطه راهکارهای زیر را انجام بدهید:

  • اگه قبلا در مسیر محل کار تا خانه با هم برمیگشتید یا در یک ساعت معین از یه فروشگاه خرید می کردید و غیره، تا جایی که میتوانید برنامه و زمان بندی هایتان را تغییر بدهید تا احتمال روبرو شدن با آن شخص رو به حداقل برسانید.
  • تمام برنامه ها و اجتماعاتی که شرکت میکرد، به خاطر بیاورید و در آن مکان ها رفت و آمد نکنید. اگه متوجه شدید که مشترکا به یک مهمانی دعوت شدید، میتوانید به طور مودبانه از میزبان معذرت خواهی کرده و مهمانی را ترک کنید.

2. آن شخص را از زندگی مجازی تان بیرون کنید

راه هايی برای فراموش كردن يك رابطه در 24 روز

در این دوره و زمانه در خیلی از مواقع بیشتر ازین که یک شخصی را   رو در رو ببینیم، از طریق صفحه نمایش تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی تماشا می کنیم. حتی اگر ارتباط واقعی با هم ندارید، داشتن ارتباط مجازی اجازه فراموش کردن آن فرد را به شما نمی دهد. ممکن است این راه کمی خشن به نظر برسد؛ اما برای فراموش کردنش باید آن شخص را به طور کامل، از تمام شبکه های اجتماعی تان حذف کنید.

حتما بخوانید : چطور به آرامش فکری و درونی برسیم ؟ ۴۰ روش موثر در ۵ دقیقه
  • اطلاعات تماس او را از حساب تلفن و ایمیلتان حذف کنید.
  • او را در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و … بلاک کنید.
  • برای جلوگیری از اینکه آن شخص در آینده با شما تماس بگیرد، آدرس ایمیلتان را عوض کنید.

3. از دوستان مشترکتان بخواهید که خبرهایی که مربوط به آن شخص میشود را با شما در میان نگذارند.

به آن ها یادآوری کنید که خبرها هر چند که جالب و یا عجیب باشد، شما علاقه ای به شنیدن آن ها ندارید. اگه دوستتان به طور اتفاقی از آن شخص حرفی به میان آورد، می توانید به آرامی به او یادآوری کنید و چیزی شبیه به این حرف را به او بگویید:  «متاسفم! برام ناراحت کننده است که درباره فلانی حرف بزنم یا فکر کنم. بیا بحث را عوض کنیم».

  • البته فهمیدن بعضی چیزها ممکن است به فراموش کردن آن شخص کمک کند؛ مثلا: خبر اعتیاد اون فرد به سیگار و یا اثاث کشی به یک شهر دیگر و…. به دوستانتان یادآوری کنید که اگر چیزی که میخواهند بگویند، به فراموش کردنش کمک میکند، آن را با شما در میان بگذارند.

4. خودتان را از شر تمام یادگاری ها و چیزهایی که با دیدن آن ها، یاد آن شخص می افتید خلاص کنید

باید زندگیتان را از تمام چیز هایی که شما را یاد خاطرات عذاب آور و دردهای جدایی می اندازد، پاک کنید؛ حتی اگر آن خاطرات برایتان خوب بودند، کمکی به فراموش کردن او و رابطه قبلی نمی‌کنند. نگاه نکردن به این وسایل به شما کمک میکند تا زودتر به روال عادی زندگیتان برگردید. برای این کار راهکارهای زیر رو انجام بدهید:

  • اگر دور انداختن این وسایل برایتان سخت است، می توانید آن ها را داخل کیسه و یا جعبه بزارید و از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید که آن ها را در خانه خودشان نگه دارند و از آن ها بخواهید که حداقل برای 6 ماه، دیگر این وسایل را به شما  پس ندهند؛ زیرا بعد از 6 ماه راحت تر میتوانید در مورد این وسایل تصمیم بگیرید.
  • لیست آهنگ های موبایل، تبلت و کامپیوترتان رو چک کنید و هر آهنگی که با آن خاطره دارید یا شما را یاد او می اندازد، حذف کنید. به جای این آهنگ ها میتوانید آهنگ های آرامش بخش و شاد جایگزین کنید تا اعتماد به نفستان بیشتر شود و در زندگی پیشرفت بهتری داشته باشید.
  • اگر با هم از یک حیوان خانگی مراقبت میکردید یا فرزند مشترکی دارید، طبیعی هست که نمیتوانید از ارتباط با آن شخص دوری کنید؛ اما با انجام خیلی از این روش ها می توانید تا حد زیادی، آن شخص را از ذهنتان بیرون بیندازید و به درستی از فرزند یا حیوان خانگی تان مراقبت کنید.

قدم دوم: تغییر دیدگاه

در ادامه مقاله ” چگونه یک شخص را فراموش کنیم ” می پردازیم به تغییر دیدگاه ها .

1. اجازه ندهید که افکار انتقام جویانه به سراغتان بیایند

چگونه یک دوست را فراموش کنیم

باید بدانید کارهایی که برای انتقام گرفتن انجام می دهید(ایجاد حس حسادت، ناراحتی یا پشیمانی در آن شخص) این واقعیت رو تایید میکند که هنوز هم دارید به او فکر میکنید. یادتان باشد که تا زمانی که در فکر انتقام هستید، نمیتوانید فراموش کنید. پس بهترین کار این است که یاد بگیرید چطور به طور کامل آن شخص را فراموش کنید.

حتما بخوانید : جملات انگیزشی ؛ ۵۶ جمله الهام بخش درمورد موفقیت و زندگی
  • اگر به قدرت خدا یا کارما یا عدالت الهی یا هر چیز دیگری اعتقاد داشته باشید، می دانید که آن شخص بالاخره به خاطر بدی هایی که در حق شما کرده است، به سزای اعمالش میرسد.
  • اگر هم باور دارد که دنیایی که در آن زندگی می کنیم، عادلانه نیست، بهتر است با همین حقیقت کنار بیایید و بیشتر از این زندگی با ارزشتان را صرف فکر کردن به دیگران نکنید.
  • به یاد نقل قول جورج هربرت بیفتید : «خوب زندگی کردن بهترین انتقامی است که می توانید بگیرید.» اگر به زندگی تان ادامه بدهید و او را فراموش کنید، این پیام را به او میرسانید که در زندگی شما ارزشی ندارد و اهمیتی برای او قائل نیستید.

2. زمان کوتاهی برای بیان احساساتتان در نظر بگیرید

اگر تمام راه ها رو امتحان کردید، ولی همچنان نمیتوانید جلوی فکر کردن به آن شخص را بگیرید، نوبت این است که راهکار جدیدی را امتحان کنید. برای اینکار باید مدت زمان کوتاهی (یک ساعت یا دو ساعت) رو کنار بگذارید تا بنشینید و تمام احساساتتان را درباره همه چیزهایی که بینتان اتفاق افتاده، بنویسید. هر وقت زمانتان تمام شد یا دیگر چیزی برای نوشتن نداشتید، دفتر رو ببندید. بعد از این هر وقت که افکار مزاحم به سراغتان آمد، به خودتان نهیب بزنید: « نه! من قبلا در مورد احساساتم نوشتم. دیگر وقتم را تلف نمیکنم!».

  • روزهای بعد می توانید هر روز 10 الی 15 دقیقه، وقت صرف نوشتن احساساتتان کنید. وقتی زمان نوشتن تمام شد، به خودتان بگویید که فردا در موردش فکر میکنم. به مرور زمان می بینید که هر روز کمتر از دیروز، برای نوشتن و فکر کردن رغبت دارید و کم کم از اینکه به آن شخص فکر نمی کنید، احساس خوبی دارید.

3. ذهنتان را مشغول نگه دارید

فراموش كردن عشق يك طرفه

خوشبختانه در این مورد نیازی نیست به خود سختی بدهید. به محض اینکه خودتان را با کارها و پروژه های مختلف سرگرم کردید، تمام افکار ناراحت کننده از ذهنتان دور میشوند و به پس زمینه مغزتان می روند.

  • اگر متوجه شدید که در حین انجام کارها، فکرتان به سمت آن شخص منحرف میشود، باید بلافاصله به خود بگویید که نمیخواهید در مورد این موضوع فکر کنید یا بعدا در موردش فکر می کنید. همه ما کمابیش در طول روز به چیزهای مختلفی فکر میکنیم که شاید اصلا مهم نباشند. برای اینکه در مشغول کردن ذهنتان موفق تر باشید، بهتر است کسی رو پیدا کنید که با او در مورد چیزهای مختلفی صحبت کنید، یک بازی پیدا کنید که کاملا توجهتان را جلب میکند یا به دنبال یاد گرفتن چیز جدیدی باشید. مهم نیست که این سرگرمی ها کوتاه باشند؛ حتی اگر برای چند دقیقه حواستان رو پرت کنند هم عالی است!

4. به موسیقی یا فیلم های رمانتیک توجه نکنید

معمولا وقتی سعی می کنید شخصی را فراموش کنید با موج احساساتی مثل: افسردگی و نوسانات خلقی مواجه میشوید. ممکن هست که احساس شکنندگی و آسیب پذیری داشته باشید. در این شرایط به تنها چیزی که احتیاج ندارید، موسیقی و فیلم های رمانتیک است؛ بنابراین باید به موسیقی های شاد گوش بدهید و فیلم یا سریال های خوب و روحیه دهنده ببینید.

از دوستانتان هم درخواست کنید که زمانی که با شما هستند، ذهن شما را از افکار منفی دور کنند. هر موقع نیاز به صحبت داشتید، با آن ها تماس بگیرید تا حال و هوایتان عوض شود و احساس بهتری داشته باشید.

5. برای خودتان ارزش قائل شوید

معمولا افرادی که سعی در فراموش کردن آن ها دارید، در حق شما بدی کردند و آن طور که باید ارزش واقعی شما رو درک نکردند. این افراد جزو گروهی هستند که به هیچ وجه نباید در زندگی شما جایی داشته باشند. وقتی برای خودتان ارزش قائل هستید و به این نتیجه میرسید که فراموش کردن آن فرد خیلی هم راحت است! او با شما درست رفتار نکرده و در زندگی شما فقط افرادی که با شما به درستی رفتار می کنند، لایق دوست داشتن هستند.

  • همیشه یادتان باشد، وقتی به خودتان ارزش قایل می شوید، کارها را آسان تر می کنید. فراموش نکنید: شما عالی هستید! تمام دنیا پیش روی شماست و فرصت های زندگیتان آماده هستند که انتخابشان کنید. حالا تصمیم شما چیست؟

قدم سوم: بازگشت شادی به زندگی تان

  1. به دنبال چیزهایی که به انجام آن ها علاقه دارید، بروید.

بهتر است به جای فکر کردن و هدر دادن وقتتان، به دنبال کارها و فعالیت هایی برید که از انجام آن ها لذت می برید. سرگرمی یا ورزشی رو انتخاب کنید که همیشه دوست داشتید انجامش بدهید؛ ولی وقتش رو نداشتید. مهم نیست چه فعالیتی را انتخاب میکنید، تنها چیزی که مهم است موقع انجام آن کار انقدر ذهنتان درگیر باشد که به چیز دیگری فکر نکنید.

حتما بخوانید : 4 عادت اشخاص بسیار موفق که باید بدانید
  • وقتی بر روی یک مهارت جدید تسلط پیدا میکنید، به مرور زمان احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت و این احساس خوب منجر به عزت نفس و اعتماد به نفس می شود. بهبود وضعیتتان، بهترین کاری است که میتوانید برای خود انجام بدهید.

2. تغذیه مناسب داشته باشید و ورزش کردن را فراموش نکنید

راههاي فراموش كردن يك نفر

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از تمام کردن رابطه، دنبال هله هوله و غذاهای ناسالم میروید و تنها کاری که انجام می دهید نشستن در خانه و تماشای تلویزیون است؟! بدی این سبک زندگی این است که با انجام این کارها احساس خوشایندی ندارید. در این شرایط خوردن غذاهای سالم و کمی ورزش کردن میتواند شما رو کم کم به روال عادی زندگی برگرداند.

  • رژیم غذاییتان رو بیشتر با میوه ها، سبزیجات تازه، غلات سبوس دار و گوشت بدون چربی پر کنید و از مواد خوراکی که شامل: فیبر، پروتئین، کربوهیدراتها و چربیهای سالم ( موجود در ماهی، آجیل یا روغن زیتون) هستند، استفاده کنید. بهتر است از فست فودها و غذاهای فرآوری شده فاصله بگیرید. هر چند ممکن است این غذاها در این زمان، آرام کننده به نظر برسند؛ در نهایت انرژی شما و سلامتی تان را از بین میبرند.
  • هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اشکالی ندارد اگر در روزهای اول رغبتی به ورزش کردن نداشته باشید. میتوانید از حرکات ورزشی خیلی ساده شروع کنید. یک موسیقی شاد رو پخش کنید و شروع کنید به تکان دادن خودتان. اگه موقعیت و زمان آن را دارید میتونید پیاده روی، شنا و یا دویدن را انتخاب کنید و اگر وقت ندارید میتوانید در خانه برقصید یا در حال رقص خانه تان را تمیز کنید.
    اگه در طول روز، نیم ساعت وقت برای ورزش کردن پیدا نمی کنید، میتوانید در بازه های زمانی کوتاه این کار را انجام بدهید. هر چند ساعت، 10 دقیقه ورزش کنید. به مرور زمان می بینید که دلتان میخواهد زمان بیشتری ورزش کنید یا برقصید!

3. اطرافتان را با دوستان و خانواده تان پر کنید

چگونه عشق یک طرفه را فراموش کنیم

بهترین راه برای مشغول نگه داشتن ذهنتان این است که وقتتان را با آدم هایی که واقعا به شما اهمیت میدهند، پر کنید. یادتان باشد هر چقدر که انرژی مثبت به فردی داده و با او بگویید و بخندید، به همان اندازه از آن شخص انرژی مثبت می گیرید.

هروقت احساس کردید باید برای مدتی با خودتان تنها باشید، برای یک ساعت به خانه برگردید و بعد از آن به خود بقبولانید که باید به اجتماع بازگردید. شاید احساس خوبی به این موضوع نداشته باشید، اما بعد از چند ساعت در جمع بودن متوجه می شوید که این کار از تنهایی و حسرت خوردن بهتر است.

4. به خودتان زمان بدید

یکی از شگفتی های مغز انسان این است که با گذشت زمان هر غم و اندوهی را التیام میدهد. حتی در این مورد یک ضرب المثل معروف وجود دارد که می گوید : «زمان همه زخم ها را درمان می کند.» به طور طبیعی، با گذشت زمان مغز گذشته را فراموش میکند و توجه خود را به زمان حال اختصاص میدهد. ممکن است این التیام پیدا کردن چند هفته طول بکشد؛ بنابراین کمی به خودتان زمان بدید تا مغزتان شما را آرام کند!

  • دوره اندوه برای همه ما وجود دارد و کاملا طبیعی است و در اکثر مواقع بعد از گذشت زمان از بین می رود. این دوره 5 مرحله دارد و ممکن است سپری کردن این مراحل کمی زمانبر باشد. با خود مهربان باشید و اجازه بدهید زمان مشکلات را حل کند.

5. ببخش و فراموش کن

در مرحله آخر باید به شما بگوییم تا زمانی که شخصی را نبخشید، نمی توانید راحت فراموشش کنید. اگر تمام مراحل بالا رو انجام دادید و موفق به فراموش کردن او نشدید، بهتر است بخشش را امتحان کنید. در خیلی از موارد، اشتباهات کوچکی رخ می دهند و باید یادمان باشد که همه ما انسان هستیم و کمابیش اشتباه می کنیم.

  • فراموش نکنید که خودتان رو هم ببخشید. خیلی وقت ها بیشتر  از اینکه از کسی تنفر داشته باشیم، به این فکر میکنیم که چقدر ساده بودیم که اجازه دادیم شخصی به ما بدی کند. یادتان باشد در گذشته هر تصمیمی که گرفتید، به این دلیل بود که آگاهی نداشتید و در اون زمان فکر می‌کردید کار درست را انجام می دهید. پس برای اشتباهات ما هیچ کس مقصر نیست. گذشته ها، گذشته و قرار نیست که در گذشته هم بمانیم. به جلو حرکت کنید و از حال و آینده تان لذت ببرید!

منبع