آیا هر چه پول به دست می آورید به آخر ماه نرسیده، تمام می شود و از همه بدتر به خود می آیید و متوجه می شوید که ای داد بیداد! حتی نتوانستید ریالی پس انداز کنید؟! ما در صدد شدیم که در این مقاله از دکتر چک به سوال ” چگونه پول پس انداز کنیم ” جواب دهیم. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید…

با مسئولیت پول ذخیره کنید

1. اول سهم خودتان را پرداخت کنید

آسان ترین راه برای این که مطمئن شوید پول تان را پس انداز کنید این است که هرگز پول تان را یک جا خرج نکنید. این که قسمتی از درآمدتان را مستقیما وارد حساب های پس انداز یا بازنشستگی کنید، استرس را از بین می برد و از اینکه تصمیم بگیرید که چه اندازه پول باید پس انداز کنید و چقدر را هر ماه برای خودتان نگه دارید، خلاص می شوید. با گذشت زمان، مقدار کم پولی که پس انداز کرده اید، روی هم جمع می شوند(در مواقعی که سود به پول هم اختصاص یابد)؛ پس هر چه زودتر این کار را آغاز کنید.

چگونه برای خرید خانه پول پس انداز کنیم

برای این که بتوانید به طور خودکار مقداری پول پس انداز کنید، بهتر است که با پرسنل قسمت پرداخت حقوق صحبت کنید. اگر یک حساب جداگانه از حقوق تان، باز کنید. بدون هیچ مشکلی همواره مقداری از پول به حساب دیگرتان واریز می شود.

اگر انجام مورد قبل برای تان غیر ممکن است. اگر حقوق تان به صورت پول نقد پرداخت می شود یا شغلی آزاد دارید، سعی کنید که ماهیانه مقداری از پول خود را در حسابی پس انداز کنید و به این هدف خود پایبند باشید.

2. قرض نگیرید

گاهی اوقات نمی توان پول قرض نگرفت؛ به طور مثال: تنها میلیونرها هستند که می توانند بدون هیچ قسطی، خانه ای جدید بخرند؛ اما میلیون ها نفر وجود دارند که فقط با دریافت وام می توانند این کار را انجام دهند. به طور کلی بهتر است که از این کار خودداری کنید؛ زیرا پرداخت معادل پولی که قرض گرفتید، بعلاوه سود آن زیاد خواهد شد.

حتما بخوانید : کسب درآمد از طریق پرورش سبزیجات؛ کاشت، برداشت و فروش موفق

اگر مجبور هستید که پول قرض بگیرید، سعی کنید که تعداد قسط ها را کمتر کنید تا سود کمتری بپردازید.

3. اهداف منطقی برای پس انداز خود تعیین کنید

اگر بدانید که برای خرید چیزی می خواهید پول های تان را پس انداز کنید، پس انداز کردن بسیار راحت تر خواهد بود. اهدافی منطقی برای خود انتخاب کنید تا خود را مشتاق به پس انداز کردن کنید. برای رسیدن به اهداف جدی تر مثل: خرید خانه یا برای دوران بازنشستگی، به چندین سال پس انداز نیاز است که در این مدت باید همواره خود را ارزیابی کنید.

اهداف بزرگی مانند: پس انداز کردن برای دوران بازنشستگی، در دسته اهداف بلند مدت قرار می گیرد و تا آن زمان ممکن است که قوانین بازارهای مالی تغییر کند، پس بهتر است که ابتدا آینده این بازارها را پیش بینی کنید.

4. چارچوب زمانی برای اهداف تان تنظیم کنید

بهتر است که محدودیت های زمانی جاه طلبانه (اما منطقی) را برای خود تعیین کنید؛ زیرا ابزار مفیدی به شمار می رود؛ مثلا: به خودتان بگویید که تا دو سال دیگر باید خانه ای بخرید؛ بنابراین باید قیمت خانه در منطقه ای که قصد خرید آن را دارید، محاسبه کرده و شروع به پس انداز مبلغ پیش پرداخت کنید.

بسیار مهم است که یک چارچوب زمانی برای اهداف کوتاه مدت خود تعیین کنید؛ به طور مثال: باید جعبه دنده ماشین تان را تعویض کنید؛ اما پول کافی ندارید، باید مقداری پول را هر چه سریع تر کنار بگذارید تا مطمئن شوید که یک وقت ماشین تان در مسیر کار، خراب نشود. چارچوب زمانی جاه طلبانه اما منطقی در رسیدن به این هدف به شما کمک خواهد کرد.

5. بودجه ای برای هدف خود مشخص کنید

بسیار آسان است که اهداف جاه طلبانه برای پس انداز خود انتخاب کنید؛ اما اگر حواس تان به خرج هایتان نباشد، خواهید دید که رسیدن به آن ها سخت خواهد شد. برای همین بهتر است که اوایل هر ماه درآمد خود را بودجه بندی کنید. اگر مقداری از درآمدتان را زودتر از زمان مقرر، به هزینه های ضروری اختصاص دهید، پول تان را هدر نداده اید.

برنامه پس انداز پول

به طور مثال: درآمد ماهیانه شما 3.000.000 تومان است. بودجه بندی شما به این صورت خواهد شد:

هزینه های خانه، برق،گاز و …: 200.000 تومان؛

وام:  300.000 تومان؛

خوراک: 1.000.000 تومان؛

اینترنت: 50.000 تومان؛

سوخت: 300.000 تومان؛

پس انداز: 250.000 تومان؛

6. هزینه هایتان را یادداشت کنید

در صورتی که حواستان به هزینه ها نباشد، رسیدن به اهداف کاری سخت خواهد بود. وقتی برآورد هزینه ها را در هر بخش، یادداشت کنید، متوجه خواهید شد که مناطق “مشکل ساز” کجا هستند. خرج هایتان را به نحوی تنظیم کنید که با بودجه تان هماهنگ باشد. فراموش نکنید که باید به هزینه های کم هم توجه کنید! توصیه می کنیم که همیشه یک دفترچه یادداشت کوچک به همراه داشته باشید. تمام هزینه های تان را یادداشت کرده و قبض ها را پیش خود نگه دارید.

حتما بخوانید : چگونه در جوانی پولدار شویم؟ صفر تا صد کارهایی که باید بکنید

امروزه برنامه های زیادی وجود دارند که با نصب آن ها می توانید هزینه های خود را کنترل کنید.

حتی اگر در هنگام خرید نمی توانید خود را کنترل کنید، باز هم باید قبوض را پیش خودتان نگه دارید. در پایان ماه قبوض را در دسته های مربوط قرار داده و سپس هر کدام را بررسی کنید. اگر ببینید که چقدر پول را صرف موارد غیرضروری کرده اید، شوکه می شوید.

7. قبض خریدتان را چک کنید

وقت خرید از فروشنده بخواهید تا قبض خرید را تحویل دهد و از هر خرید آنلاین هم یک پرینت برای خود نگه دارید. حواس تان باشد که بیش از حد خرج نکنید!

بگذارید مثالی بزنیم: تصور کنید که به کافی شاپ رفته اید و دوست تان همه را برای صرف قهوه دعوت می کند. حواس تان باشد که در آخر هزینه را از کارت پرداخت نکند؛ زیرا تا بازگشت پول، یک چاه بسیار عمیق در مسائل مالی تان به وجود خواهد آمد.

حواس تان باشد که صورت حساب ها را نباید تقسیم کنید؛ مثلا: اگر هزینه ناهار شما 1/3 هزینه دوست تان شده است، نباید هزینه را به نسبت مساوی بین خود تقسیم کنید.

8. هر چه زودتر شروع کنید

اغلب اوقات مقداری سود به حساب های پس انداز اختصاص می یابد. هر چقدر که پول برای مدت زمان بیشتری در حسابتان باقی بماند، سود بیشتری به آن اختصاص می یابد. حتی اگر مقدار کمی پول برای مدت طولانی در حساب پس اندازتان باشد، با گذشت زمان ممکن است به چندین برابر قیمت اولیه برسد.

پس انداز با قلک

بگذارید مثالی بزنیم: فکر کنید که 20 سال تان است و با وجود حقوق کم، توانسته اید 500 تومان را به حساب پس انداز با سود 4 درصد سالیانه واریز کنید. پس از 5 سال، این مقدار به حدودا 30.000.000 تومان خواهد رسید. اگر یک سال زودتر این کار را آغاز کرده بودید، پولتان الان 6.000.000 تومان بیشتر می شد.

9. سعی کنید که حساب بازنشستگی افتتاح کنید

زمانی که در سنین جوانی و پر انرژی و سالم هستید و به دوران بازنشستگی خود فکر نمی کنید؛ اما با گذشت زمان و بیشتر شدن سن تان، تنها چیزی که به آن اهمیت می دهید، دوران بازنشستگی است. همان طور که در قسمت قبل هم توضیح دادیم، وضعیت افراد متفاوت است؛ بنابراین عاقلانه است که حدود 60 تا 85 درصد از درآمد سالیانه خود را به این دوران اختصاص دهید.

10. با احتیاط در بازار بورس سرمایه گذاری کنید

اگر مقداری از پول خود را پس انداز کرده اید و مقدار دیگری برای تان باقی مانده است، می توانید آن را در بازار سهام سرمایه گذاری کنید تا پول بیشتری به دست آورید. قبل از اینکه سرمایه گذاری را آغاز کنید، باید بدانید که این کار همراه با ریسک است، بنابراین روش طولانی مدتی برای پس انداز نمی باشد. به طور کلی، بیشتر مردم برای این که مقداری پول برای دوران بازنشستگی خود ذخیره کنند، نیازی به سرمایه گذاری در بازار سهام ندارند.

11. اشتیاق خود را از دست ندهید

اگر با پس انداز کردن پول مشکل دارید، به راحتی اعصاب تان به هم میریزد. علاوه بر این ممکن است پس انداز کردن پول برای اهداف طولانی مدت، به نظر غیرممکن برسد؛ البته اهمیتی ندارد که مقدار اولیه پول تان چقدر است. آنچه مهم است، زودتر آغاز کردن این کار است.

صرفه جویی در هزینه ها

بودجه ای به تجملات اختصاص ندهید

اگر با پس انداز کردن پول مشکل دارید، بهتر است که از این قسمت آغاز کنید. به بیشتر وسایلی که می خرید، نیازی ندارید. حذف کردن این قسمت، قدمی بزرگ در بهبود وضعیت مالی شماست؛ زیرا این قسمت هیچ تاثیری در کیفیت زندگی یا کاری تان ندارد. درست است که زندگی کردن بدون وسایل تجملاتی کاری سخت است؛ اما زمانی که این کار را انجام دهید، خواهید دید که زندگی بدون این وسایل تا چه اندازه آسان است. به موارد زیر توجه کنید:

  • عدم پرداخت پول برای خرید بسته های اینترنتی؛
  • انتخاب برنامه خدماتی به صرفه برای تلفن همراه تان؛
  • رفت و آمد با خودرویی که میزان مصرف سوخت و هزینه نگهداری آن کم باشد؛
  • هر گونه وسیله برقی بی استفاده را بفروشید؛
  • پوشاک و وسایل خانه را از مغازه های با اجناس ارزان تهیه کنید.

2. پیدا کردن خانه های ارزان تر

بیشترین هزینه ای که اکثر افراد باید در طول زندگی خود بپردازند، هزینه خرید خانه است. به همین دلیل پس از خرید خانه، بودجه ای که برای انجام فعالیت های مهم دیگر، مثل بازنشستگی، باقی نخواهد ماند. درست است که گاهی اوقات نمی توان محل زندگی را تغییر داد؛ اما اگر به سختی در حال جمع آوری این پول باشید، در مکان خانه تجدید نظر خواهید کرد.

اگر مستاجر هستید، شاید سعی کنید تا از صاحب خانه خود بخواهید که کرایه را کمتر کند و اگر سابقه خوبی در پرداخت به موقع اجاره خانه داشته باشید، شانس آن بالا خواهد رفت. در صورت نیاز، می توانید کارهای دیگری مثل: باغبانی یا تعمیر خانه را انجام دهید تا کرایه تان کمتر شود.

چگونه با پول کم پس انداز کنیم

اگر خانه را رهن کرده اید، از صاحب خانه بخواهید تا مقدار پول پیش پرداخت را دوباره بررسی کند. اگر مستاجر خوبی باشید، امکان بازبینی وجود دارد.

حتما بخوانید : چگونه میلیاردر شویم ؟ راهکار های طلائی و اصولی میلیاردر شدن

شاید در نهایت تصمیم بگیرید که به خانه ای ارزان قیمت تر نقل مکان کنید.

3. غذاهای ارزان قیمت تهیه کنید

هزینه ای که بیشتر مردم بابت خوراک پرداخت می کنند، بیش از حد نیاز است. زمانی که وارد رستوران مورد علاقه خود می شوید، به سختی می توانید هزینه ها را کنترل کنید و از این رو هزینه ها از کنترل تان خارج می شوند. به طور کلی تامین مایحتاج به صورت عمده، به صرفه تر از خرید تک است. این که غذا خود را در رستوران میل کنید، بسیار گران قیمت خواهد بود؛ بنابراین تلاش کرده تا در خانه غذا درست کنید.

خوراکی های ارزان قیمت و سرشار از مواد مغذی را تهیه کنید. به جای خوراکی های فراوری شده و آماده، خوراکی های تازه بخرید.

از مزایای تخفیف ها بهره مند شوید. بسیاری از مغازه های خواروبار فروشی (فروشگاه های زنجیره ای) تخفیف های خوبی می دهند.

اگر همچنان ناهارتان را در رستوران میل می کنید، این کار را متوقف کنید. پختن غذا در خانه به نسبت سفارش دادن در رستوران، بسیار ارزان تر خواهد بود. علاوه بر این، زمانی که خودتان در خانه این کار را می کنید، مهارت های ارزشمندی می آموزید که می توانید خانواده و دوستان تان را خوشحال کنید.

4. انرژی مصرفی خود را کم کنید

بیشتر مردم بدون هیچ سئوالی، هزینه زیادی را برای قبوض پرداخت می کنند. با اجرای چند قدم ساده به راحتی می توان میزان انرژی مصرفی را کم کرد. بهترین موردی که باید به آن توجه کرد این است که هر چقدر که میزان انرژی مصرفی تان کمتر باشد، محیط زیست جهانی کمتر آسیب می بیند.

چراغ های اضافی را خاموش کنید. زمانی که در اتاقی حضور ندارید، نیازی به روشن بودن لامپ نیست. اگر فکر می کنید که ممکن است فراموش کنید، بهتر است که یادداشتی در کنار در بگذارید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه را در مواقع غیرضروری خاموش کنید. بهتر است که پنجره ها را باز بگذارید یا این که با یک پنکه کوچک اتاق را خنک کنید و در مواقع سرما چندین لباس بپوشید تا خودتان را گرم کنید.

اگر می توانید، پنل های خورشیدی بخرید؛ زیرا یک سرمایه گذاری خوب خواهد بود. درست است که در ابتدا باید هزینه زیادی برای خرید این پنل ها پرداخت کنید؛ اما در سال های آینده هزینه تان کمتر خواهد شد.

5. حمل و نقل با قیمت کمتر

خریداری، نگهداری و سوخت ماشین می تواند بخش عمده ای از درآمدتان را مصرف کند. باید هزینه های تعمیر، نگهداری و بیمه را هم پرداخت کنید. به جای استفاده از ماشین، از روش های ارزان تر استفاده کنید. با این کار نه تنها هزینه تان کمتر می شود؛ بلکه میزان استرستان در مسیر رفت و آمد به محل کارتان هم کمتر خواهد شد.

استفاده وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به منطقه محل زندگی تان، ممکن است روش های ارزان تری باشند. بیشتر شهرهای بزرگ به مترو یا ماشین های خطی درون و برون شهری مجهز شده اند و در شهرهای کوچک تر هم می توان از اتوبوس و قطار استفاده کرد.

پیاده یا با دوچرخه به محل کارتان بروید. اگر محل زندگی به محل کارتان نزدیک است، می توانید به این مورد فکر کنید.

سعی کنید که بلیط هواپیما و قطار را هر چه زودتر رزرو کنید؛ زیرا با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان، پول تان را هم ذخیره کرده اید.

اگر چاره ای جز رفت و آمد با خودرو شخصی ندارید، همسفری را امتحان کنید. با این کار می توان هزینه های سوخت و تعمیر را با همسفر خود تقسیم کرد.

6. اعتیادهای گران قیمت را ترک کنید

بعضی از عادت ها باعث می شوند که تلاش تان برای پس انداز کردن با مشکل مواجه شود. فقط با کمک دیگران می توانید با بسیاری از این اعتیادها مقابله کنید و بعضی از آن ها نیز در طولانی مدت سلامت تان را به خطر می اندازند. از همان ابتدا در برابر این اعتیادها مقاومت کنید تا هم سلامتی و هم جیب تان را محفوظ نگه دارید.

  • سیگار یا قلیان نکشید! امروزه عوارض خطرناک مصرف دخانیات به خوبی برای همه روشن شده است. بیماری های ناشی از این کار شامل: سرطان ریه، بیماری قلبی، سکته، و بسیاری از بیماری های خطرناک می شود.
  • مشروبات الکلی مصرف نکنید! مصرف زیاد الکل ممکن است منجر به بیماری های طولانی مدت، مثل: بیماری کبدی، معیوب شدن عملکردهای مغزی، زیاد شدن وزن، جنون، و حتی مرگ شود.
  • داروهای اعتیادآور مصرف نکنید! قرص هایی مثل: هروئین، کوکائین و متامفتامین بسیار اعتیادآور هستند و تاثیرات خطرناکی در سلامت شما خواهند گذاشت.

پول خود را عاقلانه خرج کنید

1. فقط مواد ضروری بخرید

بدون خرید بسیاری از وسایل نمی توان به زندگی ادامه داد. زمانی که بحث هزینه کردن پول به میان می آید، خوراکی، آب، مسکن و پوشاک از اولویت ها هستند؛ بنابراین قبل از این که پول خود را صرف خرید موارد دیگر کنید، ابتدا به این اولویت ها توجه کنید.

چجوری پولامو پس انداز کنم

درست است که می گوییم خوراک، پوشاک و مسکن مهم هستند؛ اما این به معنای زیاده روی کردن در آن ها نیست. به طور مثال: تعداد دفعاتی را که بیرون غذا می خورید، کم کنید یا به منطقه ای با کرایه های ارزان تر نقل مکان کنید.

با توجه به منطقه محل زندگی تان، هزینه مسکن ممکن است بخش زیادی از درآمد باشد. بیشتر متخصصین توصیه می کرده اند که نباید کرایه خانه از یک سوم درآمد فرد بیشتر باشد.

2. موارد اورژانسی

اگر در حال حاضر هیچ حسابی برای مواقع ضروری ندارید، همین الان شروع کنید. با این کار در زمان بیکاری هم می توانید آسوده زندگی کنید. زمانی که با این پول توانستید موارد ضروری را پوشش دهید، باید مقداری دیگر از درآمدتان را به این حساب واریز کرده تا هزینه های 3 تا 6 ماه را کنار بگذارید.

حتما بخوانید : جملات انگیزشی ؛ 56 جمله الهام بخش درمورد موفقیت و زندگی

علاوه بر اینکه با حساب موارد اورژانسی در مواقع بیکاری هم هیچ نگرانی ندارید، این مسئله در طولانی مدت می تواند برای تان مقداری پول بیاورد. اگر کارتان را از دست دهید و به هیچ وجه پس انداز ضروری هم نداشته باشید، مجبور هستید که اولین پیشنهاد کاری را حتی با درآمد پایین، قبول کنید؛ اما با درنظر گرفتن این مورد می توانید شغل بهتری پیدا کنید.

3.قرض هایتان را بپردازید

اگر به قرض ها توجه نکنید، تمام تلاش برای پس انداز کردن را به فنا خواهید داد. با اختصاص دادن بخشی از درآمدتان به پرداخت قرض، در بلند مدت پول خود را پس انداز می کنید؛ زیرا می توانید هر چه سریع تر از شر قرض ها خلاص شوید. بر طبق یک قائده کلی« ابتدا باید قرض ها را با سود زیاد پرداخت کرد».

به محض این که هزینه های ضروری تان را پوشش دادید و مقداری پول برای روز مبادا کنار گذاشتید، می توانید تقریبا با تمام درآمد اضافه تان قبض ها را بپردازید. اگر بودجه اورژانسی نداشته باشید، باید درآمدتان را به دو بخش تقسیم کنید تا هر ماه بخشی از وام های خود را پرداخت کنید.

اگر چند قسط دارید، سعی کنید که آن ها را یکی کنید. به دنبال وام هایی با سود پایین باشید تا تمام قرض ها را یکی کنید. فراموش نکنید که با این کار، زمان بازپرداخت وام ها طولانی تر خواهد شد.

4. بخشی از پول خود را کنار بگذارید

اگر تمام مراحل قبل را طی کردید، احتمالا حالا می خواهید مقداری از پول خود را در حساب پس انداز بگذارید. پولی که به این صورت پس انداز می کنید با پول موارد ضروری متفاوت است. پس اندازهایی که به طور عادی انجام می دهید، برای پرداخت های زیاد مثل: تعمیر خودرو کفایت می کند. به طور کلی با این کار دیگر نمی خواهید که به پول پس انداز خود دست بزنید و از این رو به مرور زمان پولتان بیشتر می شود. اگر می توانید سعی کنید که از آغاز 20 سالگی تان، 10 تا 15 درصد از درآمدتان را پس انداز کنید.

وقتی که پولی به دستتان می آید، دلتان می خواهد که سریعا آن را خرج کنید. برای جلوگیری از این کار، پولی که دریافت می کنید را سریعا به حساب پس انداز خود واریز کنید. این تمرین به شما کمک می کند تا پول خود را صرف موارد غیرضروری نکنید و مقداری پول در طول سال ها پس انداز کنید.

5. چیزهای غیرضروری اما هوشمندانه بخرید

اکنون که تمام مراحل قبل را انجام داده اید، مقداری پول برای تان باقی مانده است که می توانید سرمایه گذاری های غیرضروری که باعث ارتقا کارایی، درآمد بالقوه و کیفیت زندگی تان می شود را خرج کنید.

جدیدترین روش پس انداز

به طور مثال: با خرید صندلی های ارگونومیک که ضروری هم نیستند، برای خودتان این امکان را فراهم می کنید که کمردردهای ناشی از کار را کم کنید؛ زیرا برای درمان آن ها به هزینه زیادی نیاز خواهد داشت. یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید، جایگزین کردن آبگرمکن قدیمی و خراب خانه است. با این کار دیگر نیازی به پرداخت پول برای تعمیر این وسیله نخواهید داشت.

6. در آخر به تجملات بپردازید

پس انداز کردن تنها به معنای زندگی سخت داشتن و پرداخت قرض ها نیست. زمانی که تمام مراحل قبل را پشت سر گذاشتید، می توانید مقداری پول را به خودتان اختصاص دهید. هزینه های تجملاتی سالم یکی از راه هایی است که می توان در هنگام کردن سخت کردن به آن توجه کرد.

منظور ما از کلمه تجملاتی، وسایل یا خدمات ضروری نیست؛ بلکه مواردی هستند که در طولانی مدت برای انسان سودی اندک به همره دارند؛ مثلا: غذا خوردن در رستوران های گران قیمت، تعطیلات، خودرو جدید، تلویزیون، ابزار با ارزش و چیزهای دیگر در این دسته جای می گیرند.

خلاصه مطالب

مقداری از درآمدتان را در حساب پس انداز یا صندوق بازنشستگی ذخیره کنید. قرض نگیرید و تمام قرض هایی را که دارید، بپردازید. یک چارچوب زمانی واقع بینانه برای اهداف پس اندازتان در نظر بگیرید. برای خود بودجه ای اختصاص دهید و حواس تان به تمام خرج هایتان باشد. تنها در صورتی در بازار سهام سرمایه گذاری کنید که از خروجی و ورودی سود تان مطلع باشید. از خانه گرفته تا خوراکی، حمل و نقل یا حتی مصرف انرژی چیزهای ضروری را بخرید و هر جایی که ممکن است به دنبال گزینه های ارزان قیمت تر باشید. مقداری پول برای موارد اورژانسی ذخیره کنید و فقط گاهی اوقات وسایل تجملاتی بخرید.

امیدواریم بعد از خواندن مقاله ” چگونه پول پس انداز کنیم ” یاد گرفته باشید که چگونه می توانید مقداری از پولتان را پس انداز کنید.

منبع: wikihow