سرفه یکی از علائم رایج سرماخوردگی است اما ممکن است خیلی از اوقات بدون هیچ دلیلی شروع به سرفه کردن کنیم. در واقع سرفه حاصل عمل رفلاکسی است که گلوی شما را از مخاط اضافی یا تحریک کننده های خارجی پاک می کند.

البته ممکن است هر از چند گاهی با پریدن قطرات آب دهان یا گرد و خاک در گلویتان این مشکل برایتان پیش بیاید ، اما جالب است بدانید که دلایل مختلفی برای سرفه کردن وجود دارد. برای دانستن بیشتر در مورد علت های سرفه با دکتر چک همراه باشید…

ابتدا به اینفوگرافیک سرفه توجه کنید

اینفوگرافیک سرفه

سرفه ای که حداقل سه هفته طول بکشد «سرفه حاد» نام دارد. در اکثر افراد ،این مشکل در طی دو هفته قطع می شود و یا حداقل بهبود قابل توجهی خواهد یافت.

اگر این بیماری شما بین سه تا هشت هفته ادامه داشته باشد و تا پایان آن دوره بهبود یابد، «سرفه زیر حاد »محسوب می شود. سرفه مداومی که بیش از هشت هفته طول بکشد  نیز «سرفه مزمن »است.

اگر در حین سرفه کردن خون از گلویتان خارج می شود و یا به سرفه خشک مبتلا هستید  و همان طور که در بالا گفته شد، ،اگر در مدت چند هفته سرفه شما بهبود نیافت ،باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این مسئله می تواند نشان دهنده خطر جدی باشد و باید قبل از وخیم شدن درمان شود.

چه عواملی باعث ایجاد سرفه می شوند؟

این بیماری می تواند موقت و یا دائمی باشد یا در شرایط مختلف رخ دهد. چند نمونه از علت های سرفه کردن را با هم می خوانیم…

پاکسازی گلو

سرفه یکی از روش های رایج بدن برای پاکسازی گلو است. هنگامی که مجاری تنفسی شما با مخاط یا ذرات خارجی مانند دود یا گرد و غبار گرفته می شود، بدن شما با سرفه کردن سعی در پاک کردن ذرات و آسانی تنفس دارد.

این نوع سرفه نسبتاً نادر است و با قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند دود افزایش می یابد.

ویروس ها و باکتری ها

شایعترین علت سرفه عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی یا «آنفولانزا» است.

عفونت های دستگاه تنفسی معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود و چند روز تا یک هفته ادامه پیدا می‌کند. عفونت های ناشی از آنفولانزا ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات یکی از دلیل شایع سرفه کردن است

استعمال دخانیات یکی از دلایل شایع این بیماری است. سرفه ناشی از استعمال دخانیات تقریباً همیشه مزمن است و صدای مشخصی دارد. این نوع سرفه اغلب به عنوان «سرفه سیگاری» شناخته می شود.

آسم

یکی از علل شایع سرفه در کودکان خردسال آسم است. سرفه آسم شامل خس خس سینه بوده و تشخیص آن آسان است.

در صورت تشدید آسم باید از اسپری های استنشاقی استفاده کرد؛ ممکن است کودکان با بزرگتر شدن درمان شوند و دیگر علائمی از آسم نداشته باشند.

داروها

اگرچه به طور کلی سرفه کردن جزو عوارض جانبی نادر است ولی برخی از داروها باعث ایجاد سرفه می شوند .مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده «آنژیوتانسین» (ACE)، که معمولاً برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند باعث بروز سرفه شوند.

دو مورد متداول از این دارو ها عبارتند از:

  • «زست ریل» (لیسینوپریل)؛
  • «وازوتک» (انالاپریل).

در صورتی که علت این مشکل استفاده از این دارو ها باشد، با قطع دارو سرفه متوقف می شود.

سایر شرایط

سایر شرایطی که ممکن است باعث ایجاد سرفه شود شامل موارد زیر است:

سرفه

  • آسیب به تارهای صوتی؛
  • ورود آب دهان به داخل ریه؛
  • عفونت های باکتریایی از قبیل ذات الریه، سیاه سرفه و خناق؛
  • شرایط جدی مانند آمبولی ریوی و نارسایی قلبی.

یکی دیگر از بیماری های شایع که می تواند باعث ایجاد سرفه مزمن شود بیماری «رفلاکس معده (GERD)» است. در این شرایط، محتوای معده دوباره به داخل مری سرازیر می شود. این جریان برگشتی رفلاکس نای  را تحریک می کند و باعث بروز سرفه در افراد می شود.

پیشگیری از سرفه

با توجه به موارد بروز سرفه که در بالا گفته شد، می توانیم با انجام برخی از اقدامات از آن جلوگیری کنیم:

  • یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته تا به بدنتان در مبارزه با بیماری ها و عفونت ها کمک کند.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • از تحریک کننده و محرک های آسم یا آلرژی دوری ورزید.
  • بهداشت مناسب را رعایت کرده و دست های خود را به طور مرتب بشویید تا از انتقال میکروب ها جلوگیری شود.
  • هنگام تماس با افراد مبتلا به بیماری های عفونی اقدامات بهداشتی مناسب را انجام دهید.
  • هوای خانه و محل کار خود را به خوبی تهویه کنید.

سرفه کی خطرناک است؟

بیشتر سرفه ها طی دو هفته از بین می روند و یا حداقل بهبود قابل توجهی دارند. اگر سرفه شما در این مدت بهبود نیابد، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد!

در صورت بروز علائم دیگر در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • تب؛
  • درد قفسه سینه؛
  • سردرد؛
  • خواب آلودگی؛
  • گیجی.

اگر در هنگام سرفه خون از گلویتان بیرون می آید یا مشکل در تنفس دارید، باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

خون در دستمال

درمان سرفه

اگر به سرفه های مزمن مبتلا شده اید نگران نباشید. در صورتی که علائم خطر را ندارید ،می توانید خود را در خانه درمان کنید و در صورتی که روش های پایین باعث بهبودی نشد و یا حالتان را بدتر کرد حتما به پزشک مراجعه کنید. در این قسمت با هم 7 مورد از این نوع درمان ها را می آموزیم:

دارو های گیاهی

1- آب نمک

غرغره کردن با آب نمک به کمتر شدن مخاط گلویتان کمک می کند و اگر دلیل سرفه های شما، زیاد بودن مخاط گلویتان باشد آن را رفع می کند.

همچنین آب شور به کاهش سوزش در گلو همراه با سرفه مداوم و از بین برندن هر گونه خلط حلق آویز کمک می‌کند و به شما امکان می دهد تا به راحتی آن را بیرون کنید.

علاوه بر این ، آب نمک گرم باعث بهبود التهاب مجاری تنفسی می شود.برای این کار :

1-  قاشق چای‌خوری نمک را به 1 لیوان آب گرم اضافه کنید.

2- آن را هم بزنید تا نمک به خوبی حل شود.

3- 2 یا 3 بار در روز با این آب غرغره کنید.

2 – عسل

عسل یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند به سرعت سرفه را آرام کند.

این ماده دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی است و به کاهش سرفه و علائم مرتبط به آن کمک می کند.

مطالعه ای در سال 2007 که در مجله پزشکی کودکان و نوجوانان منتشر شده است، نشان می دهد که عسل برای سرفه و مشکل خواب کودکان در ارتباط با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، بسیار کارآمد  است و حتی از داروهای بدون نسخه که حاوی «دکسترومتورفان (DM)» (مهارکننده سرفه) تاثیر بیشتری دارد.

یک مطالعه دیگر در سال 2014 که در مجله «پزشک خانواده کانادا» منتشر شده است، برای درمان سرفه در کودکان عسل را توصیه می کند؛می توان به اندازه 2.5 میلی لیتر قبل از خواب به کودکانی (بزرگتر از 1 سال) که از این بیماری رنج می برند عسل داد.

  • 1 قاشق غذاخوری عسل خام را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را به آرامی بنوشید. این روش درمانی را چند بار در روز تکرار کنید. این محلول اثر تسکین دهنده ای بر روی گلو خواهد داشت.
  • 2 قاشق چای‌خوری عسل خام و 1 قاشق چای‌خوری آب لیمو را با یکدیگر مخلوط کنید. برای تسکین علائم سرفه هر چند ساعت این مخلوط را مصرف کنید.
  • قبل از خواب 1 قاشق چای خوری عسل خام را با ½ قاشق چای‌خوری پودر دارچین مخلوط و مصرف کنید. این ترکیب به شما در خواب بهتر کمک می کند.

توجه: هرگز به نوزادان كمتر از 1 سال عسل ندهید؛ زیرا این ماده حاوی باكتری هایی است كه می تواند باعث ایجاد «بوتولیسم »نوزادی شود.

3 – زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد طبیعی محبوبی است که تقریبا در اکثر آشپزخانه ها یافت می شود.

این گیاه مملو از خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد حساسیت (مهار کننده سرفه) است که می تواند در خلاص شدن از سرفه به شما کمک کند. علاوه بر این این داروی گیاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به سرعت بهبودی کمک می کند.

مطالعه‌ای در سال 2013 که در مجله« Science Science of Life »منتشر شده است نشان می دهد که زنجبیل دارای خاصیت تحریک کننده، احیا کننده، اشتها آور، ضد عفونی کننده معده، تب بر، ضد برونشیت، ضد قارچ، ضد تب برفک و ضد التهاب است.

  • مقداری زنجبیل تازه را به قطعات کوچک خرد کنید. قطعات را به آرامی له کنید. سپس آنها را درون یک فنجان آب ریخته و به جوش بیاورید. این داروی گیاهی را تقریباً 3 الی 4 بار در روز بنوشید.
  • 1 قاشق غذاخوری عصاره آب زنجبیل تازه و 1 قاشق غذاخوری عسل خام را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز و برای چند روز مصرف کنید.
  • مقادیر مساوی آب زنجبیل، آب لیمو و آب پیاز را مخلوط کرده و 1 قاشق غذاخوری از این مخلوط را 2 الی 3 بار در روز استفاده کنید.

4 – شیرین بیان

ریشه شیرین بیان ویژگی های حیرت انگیز و  اثر شگفت آوری دارد. این گیاه می تواند به تسکین التهاب گلو و همچنین سرکوب سرفه کمک کند.

  • بهترین راه مصرف شیرین بیان برای جلوگیری از سرفه این است که مانند چای آن را دم کرده و سپس بنوشید. برای تهیه چای شیرین بیان کافی است ½ قاشق چای‌خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. بگذارید ده دقیقه بجوشد و سپس آن را بنوشید. این چای را 2 الی 3 بار در روز میل کنید.
  • همچنین می توانید حدود ½ قاشق چای‌خوری پودر شیرین بیان را با کمی عسل مخلوط کنید و این ترکیب را دو بار در روز، برای چند روز مصرف کنید.
  • برای تسکین سوزش گلو می توانید آب نبات های ساخته شده با شیرین بیان را بخورید.
توجه: افراد با فشار خون بالا نباید از شیرین بیان استفاده کنند.

5- ریحان مقدس

ریحان مقدس یکی از مواد اصلی در شربت های خلط آور است.

عصاره ی این گیاه به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلفی مانند معده، سردرد، التهاب،تب مالاریا، سرماخوردگی، انواع مسمومیت ها و حتی بیماری های قلبی استفاده می شود.

در طب سنتی گفته شده است كه روغن استخراج شده از برگها و گل این گیاه دارای خاصیت ضد درد، تسکین دهنده، ضد تب، ضد حساسیت و ضد آسم است. همچنین این روغن دارای مزایای کاهش استرس و رفع التهاب است و به عنوان یک عامل محافظ در بیماری ها کبدی، فشار خون پایین، فشار خون بالا، بیماری های مربوط به سیستم ایمنی و« هیپرلیپیدمی» عمل می کند.

  • 8 الی 10 برگ ریحان مقدس و 5 برگ میخک را به یک فنجان آب اضافه کنید و 10 دقیقه آن را بجوشانید. بگذارید محلول خنک شود و سپس روزانه 2 الی 3 بار آن را بنوشید تا سرفه تان برطرف شود.
  • یک کتری آب را جوش آورده درون یک ظرف بریزید و چند قطره روغن ریحان درون آن بریزید. یک حوله را روی سر خود بکشید و بخار آن را 10 دقیقه استنشاق کنید. این کار را 1 الی 2 بار در روز انجام دهید.

اگر در مورد این بیماری سوالی داشتید ، در قسمت نظرات بیان کنید ، پزشک وب سایت دکتر چک با احترام پاسخگوی سوالات شما خواهد بود .


مطالب مرتبط :

علائم و نشانه های آلزایمر و روش های درمان و پیشگیری سریع
تغییر در حالت لب‌ها نشان دهنده چه بیماری هایی است ؟
راه های درمان بیماری ویروسی دست، پا و دهان کودکان

 

منبع:   healthlinetop10homeremedies