شاید اولین پریود شدن بعد از زایمان کمی برای تان عجیب باشد اما درواقع بخش طبیعی از دوران پس از زایمان محسوب می شود.

در اولین روزهای بعد از به دنیا آمدن کودک و قبل از شروع دوره پس از زایمان است، ممکن است نفاس را تجربه کنید که شرایط کاملا طبیعی است. اما اگر خونریزی بعد از زایمان نگران تان کرده است، فورا باید با پزشک مشورت کنید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به گفته های دو متخصص درباره اولین عادت ماهانه پس از زایمان اشاره می کنیم.

آیا اولین پریود شدن بعد از زایمان شدید خواهد بود؟

اولین عادت ماهانه پس از به دنیا آمدن نوزاد پس از پایان دوره نفاس شروع خواهد شد که با عادت های ماهانه قبلی تان فرق می کند؛ ممکن است شدیدتر شده و با انقباض همراه باشد، علی الخصوص اگر قبل از به دنیا آمدن نوزاد این موارد را تجربه نکرده باشید.

از آن جایی که پوشش رحم در حال پوست انداختن است و لخته های خون ناشی از زایمان نیز در حال خروج از بدن هستند، مسلما اولین عادت ماهانه شدیدتر خواهد بود.

اولین پریودی بعد از زایمان بعضی از خانم ها شدیدتر و بعضی ها سبک تر است. اولین علامت ناشی از عادت ماهانه که خانم های شیرده تجربه می کنند، لکه بینی است که در حد چندین لکه خون روشن رنگ می باشد.

اولین پریود شدن بعد از زایمان چند روز طول می کشد؟

زمان شروع و پایان اولین عادت ماهانه پس از زایمان به چندین فاکتور بستگی دارد؛ مانند مدت زمانی که نفاس را تجربه می کنید یا این که کلا خودتان به نوزاد شیر می دهید یا خیر.

شیردهی بر دوره خونریزی تاثیر زیادی دارد. تا زمانی که شیردهی به نوزاد متوقف نشود، عادت ماهانه شروع نمی شود اما اگر خودتان قصد شیردهی ندارید، پس از گذشت 5 تا 6 هفته از زایمان اولین عادت ماهانه شروع می شود.

آیا می توان از تامپون استفاده کرد؟

معمولا توصیه می شود که برای اولین عادت ماهانه از نوار بهداشتی استفاده شود؛ زیرا هم مادر راحت تر است (اگر به شیوه طبیعی زایمان کرده باشید) و هم بهداشت رعایت می شود. علاوه بر این، می توانید میزان خون از دست رفته و رنگ و لخته بودن یا نبودن آن را نیز مشاهده کنید.

بعضی از خانم هایی که به نوزاد خود شیر می دهند تا بیش از 6 ماه عادت ماهانه نمی شوند. از همین رو، ترجیح می دهند که بعد از یک یا دو روز از شروع عادت ماهانه از تامپون یا کاپ استفاده کنند. استفاده یا عدم استفاده از تامپون یک انتخاب سلیقه ای است که خانم با توجه به میزان راحتی خود می تواند این را انتخاب کند.

صرف نظر از نوع زایمان، رعایت بهداشت پس از زایمان بسیار مهم است. دوران پس از زایمان به 8 هفته بعد از به دنیا آمدن کودک اطلاق می شود؛ اگر در این مدت خونریزی داشتید، می توانید از نوار بهداشتی های معمولی استفاده کرده و به طور منظم آن را تعویض کنید و تامپون استفاده نکنید.

چگونه می توان تفاوت میان نفاس و عادت ماهانه پس از زایمان را از هم دیگر تشخیص داد؟

تمام خانم ها پس از زایمان خونریزی دارند که معمولا با نام نفاس شناخته می شود؛ بدن به این شیوه خون، موکوس و بافت های جفت را از رحم خارج می کند.

پس از زایمان، نفاس فورا شروع می شود و مهم نیست که کودک خود را به شیوه سزارین به دنیا آورده باشید یا طبیعی. نفاس معمولا 2 تا 6 هفته ادامه دارد اما ممکن است طولانی تر هم شود.

روزهای اول خونریزی شدیدتر است اما به مرور زمان کم تر می شود و بیشتر مثل چندین لکه می شود. البته رنگ آن نیز تغییر می کند؛ قرمز یا قهوه رنگ است و سپس به قهوه ای تیره تر یا قرمز صورتی تبدیل می شود.

اما ظاهر خونریزی ناشی از اولین عادت ماهانه پس از زایمان کاملا با نفاس فرق دارد. رنگ اولین خونریزی ناشی از عادت ماهانه روشن تر است و معمولا چندین هفته بعد از پایان نفاس، اولین عادت ماهانه شروع می شود.

طبق گفته های ماما، انتظاراتی که باید از اولین عادت ماهانه پس از به دنیا آمدن نوزاد داشته باشید

این مسئله بستگی به خود خانم ها، چرخه قائدگی و وجود مشکلاتی مانند اندومتریوز دارد. در هر صورت، پوشش اندومتریال تغییر می کند و اولین عادت ماهانه را به شیوه های مختلفی تحت تاثیر قرار می دهد.

با وجود این که بیشتر خانم ها بدون هیچ مشکلی نفاس و اولین عادت ماهانه خود را سپری می کنند، باید به چندین نکته توجه داشته باشید. اگر خونریزی همراه با درد شدید، بوی زننده، تداوم لخته بینی برای چند هفته باشد و میزان خونریزی نیز زیاد باشد، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

فراموش نکنید که پس از گذشت تنها سه هفته از به دنیا آمدن نوزاد دوباره می توانید باردار شوید؛ حتی اگر عادت ماهانه تان شروع نشود. تا زمانی که نفاس تمام نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید زیرا با برقراری رابطه جنسی خطر ابتلا به عفونت زیاد می شود.