به هفته سی و یکم بارداری خوش آمدید. باورتان می شود که روند رشد تمام حس های پنج گانه جنین در این هفته تکمیل می شود؟ علاوه بر این، نوزاد باهوش تر می شود و در همین زمان، شما هم کمی خیالاتی می شوید. علت آن این است که بسیاری از مادرها در سه ماهه سوم بارداری حواس پرت می شوند. بعضی ها معتقدند که “مغز بارداری” حقیقت ندارد اما تا قبل از این دوره ای در زندگی تان را به یاد دارید که تا این اندازه فکرتان مشغول بوده باشد؟ مسلما خیر. این یک دلیل کافی برای فراموش‌کار شدنتان در هفته سی و یکم بارداری است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته سی و یکم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته سی و یکم بارداری

از شروع هفته سی و یکم بارداری، علائمی را مشاهده می کنید که برایتان تازگی ندارند و برای تان پیش آمده اند. بعضی از این علائم بدتر می شود؛ اما بعضی ها را می توانید تحمل کنید.

در قسمت زیر به نشانه های معمول هفته سی و یکم بارداری اشاره کرده ایم:

تنگی نفس: به دلیل این که وزن تان بیشتر شده، دیگر نمی توانید خیلی راحت جابه‌جا شوید و بیشتر نفس تان می گیرد. فراموش نکنید که نباید خیلی به خودتان فشار آورید! انجام حرکات ورزشی هم برای شما و هم برای بچه خوب است؛ اما نباید یک دم و بدون استراحت ورزش کنید.

خشک و شکننده شدن ناخن ها: بدون شک در این مدت رشد ناخن های دست و پایتان بیشتر شده اند؛ اما ممکن است که این هفته خشک شوند و به راحتی بشکنند. بعضی از مادرها ناخن های شان را با روغن کوتیکول مرطوب می کنند.

انقباضات برکستون هیکس: بعد از خوردن مقدار فراوان مایعات و تغییر حالت نشستن یا ایستادن تان هر از چند گاهی، می توانید درد این انقباضات را کمتر کنید.

ترشح از سینه ها: اولین مایع زرد رنگی که از سینه ها ترشح می کند، کلستروم نام دارد که اولین غذای نوزاد است. از این رو، بدن برای به دنیا آمدن نوزاد آماده می شود. ترشحات اندک در این هفته کاملا طبیعی هستند.

تکرر ادرار: به همان اندازه که ریه ها تحت فشار هستند، مثانه نیز تحت فشار قرار می گیرد. در این مورد هیچ کاری از دست تان برنمی آید؛ مگر این که به دستشویی رفتن ها هم در برنامه روزانه تان زمانی اختصاص دهید.

حتما بخوانید: علت وجود خون در ادرار زن باردار چیست؟ چگونه درمان می شود؟

کمر درد: با انجام حرکات ورزشی کششی می توانید کمر دردتان را تسکین دهید. انجام یوگا پیش از تولد نوزاد نیز تاثیر گذار خواهد بود.

مشکل خواب: مسلما وقتی که کمر درد دارید، خواب تان هم نمی برد. شکم تان منقبض می شود، نمی توانید یک حالت راحت برای خوابتان پیدا کنید و مدام باید بیدار شوید و به دستشویی بروید. پس کاملا طبیعی است که دچار بی خوابی شوید.

تغییرات شکم در هفته سی و یکم بارداری

تا هفته سی و یکم بارداری باید تقریبا بین 9.5 تا 12.2 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده باشد. اگر هفته سی و یکم بارداری تان باشد و دوقلو باردار باشید، باید 12.2 تا 19 به وزن تان افزوده شده باشد.

اندازه جنین در هفته سی ام بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در این هفته برابر با اندازه یک دسته مارچوبه است، قدش حدود 41 سانتی متر  و وزن آن 1.5 کیلوگرم می باشد. اندازه جنین به مرور بزرگ تر می شود و احتمالا ریه ها را احاطه کرده است. دقیقا به همین خاطر است که موقع بالا رفتن از پله ها نفس تان می گیرد.

هفته سی و یکم حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته سی و یکم بارداری تقریبا برابر با ماه هفتم است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را براساس تعداد هفته ها، و نه تعداد ماه ها، محاسبه می کنند.

در این هفته جنین در چه موقعیتی قرار گرفته است؟

طبیعتا حالت قرار گیری جنین در این هفته رو به سمت پایین است. در قرار ملاقات بعدی تان با پزشک، او این مورد را بررسی خواهد کرد. هفته سی و یکم بارداری یعنی که کم کم در حال آماده شدن برای روز زایمان هستید.

تست فراصوت {سونوگرافی} در هفته 31 بارداری

مغز و عصب نوزاد در طول هفته سی و یکم بارداری دوره های مهم تکامل خود را سپری می کند. علاوه بر این، چشم ها هم در حال رشد هستند و عنبیه نیز به نور واکنش نشان می دهد. در حقیقت، تمام احساس پنج گانه نوزاد فعال هستند.

خانم هایی که مشکلات بارداری دارند، مانند دیابت های بارداری یا  هفته سی و یکم بارداری شان است و دو قلو باردار هستند، حتما این هفته باید تست فراصوت {سونوگرافی} انجام دهند تا وضعیت جنین {دو قلوها} بررسی شود. اگر شما در این دو گروه قرار ندارید، لزومی برای انجام تست فراصوت وجود ندارد.

حتما بخوانید: رابطه جنسی بعد از زایمان

حتما خیلی دوست دارید بدانید که این هفته بچه در داخل شکم مشغول انجام چه کاری است. بعضی از والدین تصمیم می گیرند که در اواخر دوران بارداری – معمولا بین هفته های بیست و چهارم تا سی و دوم بارداری – تست سه بعدی یا چهار بعدی سونوگرافی را انجام دهند.

در تست 3D یا 4D سونوگرافی، می توانید تمام سطح صورت را در یک تصویر مشاهده کنید. این تصویر سه بعدی است و بعد چهارم زمان است که می توانید حرکات جنین را بر روی مانیتور مشاهده کنید. انجام این تست این امکان را به شما می دهد که بتوانید چشمک زدن، مکیدن انگشت و حتی لبخند زدن و اخم کردن های او را هم ببینید. حتی می توانید از پزشک بخواهید که این ویدئو را در اختیارتان قرار دهد.

انجام تست سونوگرافی 3D/ 4D در هفته سی و یکم بارداری ضوابط و شرایط پزشکی دارد. اما اگر پزشک این تست را انجام نداد، می توانید خودتان در یکی از مراکز تصویربرداری خصوصی وقت گرفته و این تست را انجام دهید. در این صورت، از آن جایی که خودتان خواستید این تست را انجام دهید، بیمه هزینه آن را متقبل نمی شود و وظیفه پرداخت هزینه بر عهده خودتان خواهد بود.

آیا روند رشد بچه در هفته سی و یکم بارداری کامل شده است؟

پاداش تمام سخت کوشی های تان – خوردن غذاهای سالم و مناسب، ورزش کردن و مراقب سلامتی تان بودن را در این هفته می گیرید. تا این هفته جنین بسیار رشد کرده است و این روند رشد همچنان ادامه دارد و چیزی نمانده که نوزاد را به دنیا بیاورید.

در هفته 31 حاملگی ظاهر بچه چگونه است؟

ظاهر بچه در هفته 31

این هفته جنین بسیار شبیه به موقعی است که به دنیا می آید و او را می بینید. کم کم موهایی که در سرتاسر بدنش برای  حفاظت از پوست در برابر مایع آمونیاک رشد کرده اند، ناپدید می شوند. مهم ترین وظیفه ای که الان برعهده دارید این است که به‌ وزن بچه اضافه کنید.

نکته های مخصوص هفته سی و یکم بارداری

پدهای شیر دهی بخرید

در صورتی که از سینه ها کلستروم ترشح می شود، می توانید از پدهای شیر دهی استفاده کنید تا لباس زیرتان کثیف نشود. این پدها در دو نوع یک بار مصرف و چند بار مصرف در داروخانه ها وجود دارد.

حرکت ورزشی آسان کششی برای تسکین درد کمر را امتحان کنید

حرکات کششی زیادی هستند که به تسکین دردهای تان کمک می کنند؛ اما ورزشی که اینجا آموزش می دهیم را می توانید هر موقع و هر زمانی که می خواهید انجام دهید: روی کمرتان و روبروی دیوار دراز بکشید، پایین کمرتان را روبروی دیوار کج کنید و 10 ثانیه در همین حالت بمانید. سپس به حالت اول برگردید. در صورت نیاز، این حرکت را 10 بار دیگر تکرار کنید.

برای روز زایمان تمرین کنید

زودتر از چیزی که فکرش را کنید، روز زایمان تان فرا خواهید رسید. از همین هفته نفس کشیدن را تمرین کنید تا در طول مدت زایمان آرام باقی بمانید. به مرور زمان برای روز زایمان آماده تر خواهید شد؛ اما برای الان، حرکات دم و بازدم برای درمان تنگی نفس موثر است.

مصرف قهوه و چای را کم کنید

حتما به خوردن این نوشیدنی ها علاقه دارید؛ اما بد نیست بدانید که خوردن آن ها دفعات دفع ادرار را بیشتر می کند. نوشیدنی های حاوی کافئین، مانند چای یا قهوه، ادرار آور هستند.

چک لیست هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری باید به این موارد توجه کنید:

  • مسئله حیوانات خانگی تان را حل کنید.
  • درباره علائم زایمان زودهنگام اطلاعات به دست آورید.
  • کتابی راجع به نگهداری کودک تهیه کنید.