سرکه سیب محصولی است که از پوره سیب تخمیرشده به دست می آید. این محصول اول به الکل و سپس به اسید سرکه تبدیل می شود. در مرحله آخر، تخمیر سرکه سیب به دو حالت در می آید:

  • سرکه سیب پاستوریزه شده که باکتری مضر آن از بین می رود.
  • سرکه سیب غیرپاستوریزه که حاوی محتویات سالم است.

سرکه سیب پاستوریزه شده برای مصرف در دوران بارداری مناسب و بی خطر است.

آیا می توانیم در دوران بارداری سرکه سیب بنوشیم؟

بله! مطالعات نشان داده است که در دوران بارداری، شما می توانید سرکه سیب پاستوریزه شده ای بنوشید که حاوی باکتری مضر نباشد. سرکه سیب را در کنار غذاهای دیگر میل کنید تا برای سلامتی تان مفید باشد.

آیا می توانیم در دوران بارداری سرکه سیب بنوشیم؟

آیا مصرف سرکه سیب در بارداری برای جنین هم مفید است؟

سرکه سیب پاستوریزه شده برای جنین شما مفید است و مادر می تواند در دوران بارداری آن را بنوشد. با وجود این، سرکه سیب غیرپاستوریزه خطرناک است؛ چون باعث مرگ نوزاد، نقص نوزاد و مشکلات مادر می شود و این احتمال وجود دارد که کودک بعد از تولد با مشکلاتی مواجه شود. همچنین، به یاد داشته باشید که نوزادان نباید سرکه سیب مصرف کنند؛ چون این محصول اسیدی است!

ما در اینجا به فواید سرکه سیب در دوران بارداری اشاره می کنیم:

فواید سرکه سیب در دوران بارداری

پزشکان مصرف سرکه سیب در بارداری را توصیه می کنند و معتقدند که برای بدن خیلی مفید است.

۱. حس خوب اول صبح

سرکه سیب یک PH طبیعی است و اسیدهای معده را تصفیه می کند تا باعث ایجاد حالت تهوع نشوند؛ بنابراین، در سه ماه اول بارداری، وقتی صبح ها از خواب بیدار می شوید، حس خوبی خواهید داشت.

دو قاشق غذاخوری از این محصول را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و صبح زود آن را بنوشید.

۲. رفع عفونت های ناشی از مخمرها

سرکه سیب مواد بی نظیری دارد که عفونت های ناشی از مخمرها را کنترل و درمان می کند. استفاده منظم از سرکه سیب می تواند عفونت و علائم آن را از بین ببرد.

می توانید کمی آن را رقیق کنید و روی پوست عفونی شده بمالید یا اینکه کمی از این مایع را داخل وان حمام بریزید. نوشیدن سرکه سیب سیستم ایمنی بدن را قوی و از ابتلای به دیابت بارداری جلوگیری می کند؛ چون اگر دچار مشکلات ایمنی یا دیابت باشید، عفونت های داخلی بدن تان دیرتر خوب می شود.

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را داخل یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و دو بار در روز از آن بنوشید تا بیماری های عفونی تان بهبود پیدا کنند.

۳. از بین برنده عفونت های مجاری ادرار

ادرار تیره در دوران بارداری می تواند نشانه اساسی عفونت های مجاری ادرار باشد. سرکه سیب حاوی آنزیم ها و مواد معدنی مفیدی است که روند رشد باکتری هایی را که باعث عفونت مجاری ادرار می شوند، کند می کند.

دو قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و روزی دو بار از آن بنوشید. همچنین می توانید کمی سرکه سیب را داخل وان حمام بریزید تا از عفونت ها جلوگیری کنید.

۴. جلوگیری از ترش کردن و تپش قلب

تپش قلب در سه ماه دوم بارداری زیاد می شود؛ در این زمان محتویات شکم به سمت نای برمی گردد و باعث می شود احساس خوبی نداشته باشید؛ چون جنین روز به روز بزرگتر می شود و به سیستم گوارش فشار وارد می کند. سرکه سیب غذاهای اسیدی را خنثی می کند و آرام می شوید.

یک لیوان سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید تا مانع تپش قلب شود.

۵. جلوگیری از خر و پف و خواب پر سر و صدا

پتاسیم و خواص ضدالتهابی سرکه سیب بلغم و ورم سینوس ها را کاهش می دهد. دو قاشق غذاخوری از این محصول و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم حل کنید و دو یا سه بار در روز از آن بنوشید تا از خروپف در بارداری جلوگیری کنید.

۶. درمان آکنه

تغییرات هورمونی در دوران بارداری اغلب باعث می شود که پوست شما دچار آکنه و مشکلات دیگری مثل زگیل شود. سرکه سیب خام مثل یک جوهر عمل می کند و می تواند PH پوست را دوباره متعادل کرده و سلول های مرده و چربی زیاد پوست را پاکسازی کند.

برای درست کردن این جوهر ضدباکتری و ضدعفونی کننده، نسبت ۱ به ۳ از سرکه سیب را با آب مقطر مخلوط کنید و با پنبه روی پوست تان بمالید.

۷. تنظیم کننده فشار خون

اسید سرکه سیب فعالیت آنزیم رنین را که فشار خون را بالا می برد، کم می کند و از این طریق، فشار خون را پایین می آورد.

دو قاشق غذاخوری از این محصول را در یک لیوان آب گرم یا هر مایع دیگری که می خواهید (به غیر از نوشابه های حاوی شکر) مخلوط کنید و به مدت یک هفته از آن بنوشید.

۸. تنظیم جریان خون

ممکن است در دوران بارداری دست ها، پاها و رگ های واریسی تان به خاطر گردش ضعیف خون ورم کنند. سرکه سیب جریان خون را منظم می کند که باعث می شود تا شرایط کلی بدن تنظیم شود.

سرکه سیب

این محصول را با یک محلول ضدعفونی کننده مخلوط کنید و آن را روی بخش های ورم کرده بمالید. همچنین می توانید با مخلوط کردن نصف لیوان سرکه سیب، نصف یک هویج و سه قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا یک کرم دست ساز درست کنید. برای مصرف داخلی، دو یا سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم و در صورت دلخواه با کمی عسل مخلوط کنید.

۹. از بین بردن مسمویت بدن

سرکه سیب سموم را از بدن شما خارج می کند؛ برای همین بدن مواد مغذی را بهتر جذب می کند و به این ترتیب، متابولیسم تقویت می شود.

۱۰. درمان دیابت

اگر بعد از صرف غذا سرکه سیب بنوشید، میزان قند خون و حساسیت های انسولینی بدنتان کاهش پیدا می کند. با وجود این، همیشه باید درباره اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی تان با پزشک خود مشورت کنید؛ به ویژه زمانی که در حال درمان دیابت هستید.

۱۱. هضم آسان

محتویات آنتی بیوتیکی سرکه سیب، مشکلات معده را برطرف می کند. این محصول با تنظیم سوخت و ساز و افزایش باکتری های مفید داخل معده، عمل گوارش را تقویت می کند. همچنین، دارای پکتین است که گوارش را تسریع می کند.

۱۲. سرعت بخشیدن به کاهش وزن

استفاده از سرکه سیب قبل از غذا باعث می شود خیلی سریع احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید. شما باید یک رژیم غذایی خوب و متعادل بگیرید تا خود و کودکتان تقویت شوید؛ بنابراین، قبل از انجام این کار با پزشکتان مشورت کنید.

۱۳. درمان سرماخوردگی

خواص ضدباکتریایی این محصول، سرماخوردگی و گلودرد را درمان می کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را روزی یک بار بنوشید تا علائم سرماخوردگی تان از بین برود. همچنین، می توانید آن را داخل دستگاه بخار ساز بریزید و شب ها داخل اتاق تان قرار دهید.

۱۴. برطرف کننده گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات به علت کمبود پتاسیم و فشار روی گردش خون اتفاق می افتد و باعث می شود که نتوانید به خوبی بخوابید. سرکه سیب حاوی میزان زیادی پتاسیم است که این مشکل را برطرف می کند.

زن باردار جلو یخچال

آیا  می توانیم در دوران بارداری از داروهای سرکه سیب استفاده کنیم؟

نباید از این داروها که بیشتر به شکل کپسول و قرص در دسترس هستند، استفاده کنید؛ چون بیشتر این محصولات حاوی سرکه سیب نیستند!

مصرف این داروها در دوران بارداری خطرناک است؛ به ویژه اگر حاوی سرکه سیب خام باشند. بنابراین، بهتر است از آنها صرف نظر کنید و داروهایی را که پزشکتان تجویز می کند، مصرف کنید.

همیشه هم سرکه سیب برای مادران مناسب نیست و می تواند مشکلاتی ایجاد کند!

عوارض جانبی مصرف سرکه سیب در بارداری

سرکه سیب غیرپاستوریزه خطرناک است و این مشکلات را به وجود می آورد:

– اگر شما داروهای خاصی را مصرف می کنید، نباید از سرکه سیب استفاده کنید؛ چرا که میزان پتاسیم بدنتان را پایین می آورد و برای شما و کودکتان خطرناک است. قبل از استفاده از  این محصول، با پزشکتان مشورت کنید. – سرکه سیب اسید زیادی دارد و در صورتی که آن را به صورت خالص استفاده کنید، مینای دندان تان را از بین می برد.

– در بعضی از موارد، مصرف سرکه سیب باعث ناراحتی شکم و گلو می شود.

از آنجایی که سرکه سیب اسیدی است، نباید میزان زیادی از آن را مصرف کنید و در زمان استفاده از این محلول باید تحت نظر باشید.

چگونه خطرات سرکه سیب را کم کنیم؟

– سرکه سیب را به صورت خالص نخورید؛ چون به مینای دندانتان آسیب می زند، روی نای تأثیر می گذارد و باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر می شود.

خواص مصرف سرکه سیب در بارداری

– اگر می خواهید داروهای سرکه سیب را مصرف کنید، حتماً قبل از مصرف، مواد و محتویات آنها را بررسی نمایید.

– برای اینکه آسیب دندان هایتان را به حداقل برسانید، مایعات حاوی سرکه سیب را انتخاب کنید.

– بعد از خوردن هر محصولی که حاوی سرکه سیب است، دهان تان را بشویید.

– در صورتی که مشکلات معده دارید، از مصرف این محصول بپرهیزید!

مراقب آلرژی ها باشید؛ اگر وقتی که سرکه سیب مصرف می کنید احساس ناراحتی می کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است اسید سرکه سیب برای تان ناراحت کننده باشد. اما با کمک راه هایی می توانید مزه آن را بهتر کنید.

چگونه مزه سرکه سیب را بهتر کنیم؟

معمولاً زمانی که سرکه سیب را با آب مخلوط می کنید، مزه اش تند می شود. روش هایی وجود دارد که با کمک آنها می توانید در دوران بارداری خطرات ناشی از نوشیدن سرکه سیب را کمتر کنید.

  • یک قاشق چای خوری سرکه سیب و دو قاشق چای خوری عسل را با یک لیوان پر از آب مخلوط کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و دو قاشق چای خوری عسل خام را با یک و نیم فنجان آب گریپ فروت تازه مخلوط کنید.
  • دو قاشق غذاخوری آب سیب یا انگور، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، نصف قاشق چای خوری پودر دارچین و نصف قاشق چای خوری استویا را به یک و نیم فنجان آب سرد اضافه و یک اکسیر درست کنید.

یادداشت: این محصولات را مثل آب ننوشید؛ فقط جرعه جرعه از آنها بنوشید. میزان این نوشیدنی را به دو یا سه بار در روز محدود کنید. همچنین، قبل از مصرف هر کدام از آنها با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

با وجود ادعاهای زیاد درباره درمان بسیاری از بیماری ها با سرکه سیب، تنها بعضی از آنها از نظر علمی تأیید شده اند. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از این محصول با پزشکتان مشورت کنید و فقط از نوع پاستوریزه آن استفاده کنید.

 

تهیه و ترجمه شده توسط تیم تحریریه دکترچک

منبع