فرزند شما عزیزترین دارایی شماست و نگرانی برای دختر یا پسر کوچک‌تان، عضو جدایی ناپذیر زندگی‌ یک پدر و مادر است. سلامتی و موفقیت کودک آرزوی هر پدر و مادری است. در صورتی که فرزند شما درگیر بیماری شود، بدون شک خواب از چشمان شما گرفته‌خواهدشد. اما اگر فرزند عزیزمان بیمار شد، پیش کدام دکتر برویم؟ بیماری‌های کودکان را چه کسی درمان می‌کند؟ دکتر کودکان خوب از کجا پیدا کنیم؟ چه زمانی مراجعه به متخصص اطفال نیاز است؟

این‌ها سوالاتی هستند که ذهن هر پدر و مادری را درگیر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی متخصص اطفال و بیماری‌های مربوط به این تخصص که درمان می‌کند، با ما همراه باشید.

متخصص اطفال کیست؟

متخصص اطفال

دکتر کودکان یا متخصص اطفال، پزشک متخصصی است که بیماری‌های مرتبط با نوزادان، کودکان، نوجوانان و حتی جوانان را درمان می‌کند.‌ متخصص کودکان نقش بسیار مهمی در سلامت فرزند شما بازی می‌کند. مسئولیت‌های یک دکتر اطفال بسیار متنوع است و شامل مواردی چون مراقبت‌های روتین یک کودک سالم و تشخیص و درمان کودک بیمار است.

خدماتی که دکتر کودکان می‌تواند به مراجعه‌کننده ارائه دهد، از روز اول تولد آغاز می‌شود و تا 21امین سال زندگی فرد ادامه دارد. البته که می‌توان در سنین بالاتر هم به دکتر اطفال مراجعه کرد، اما به طور معمول تا خدمات این متخصص تا 21 سالگی بهینه است.‌

بیماری‌ها و مشکلاتی که یک دکتر کودکان درمان می‌کند، شامل مشکلات جسمی، رفتاری و تکاملی کودک است. متخصص اطفال می‌تواند در زیرشاخه‌های دیگری تخصص دیگری بگیرد و به فوق تخصص آن رشته ارتقا پیدا کند.

آیا دکتر کودکان با متخصص اطفال تفاوتی دارد؟

متخصص اطفال با دکتر کودکان تفاوت ندارد. پزشکی که مشکلات کودکان را برطرف می‌کند و به آن‌ها رسیدگی می‌کند، متخصص اطفال یا دکتر کودکان نامیده‌می‌شود. افرادی که این پزشک می‌تواند تحت پوشش درمانی خود داشته‌باشد شامل نوزادان یک روزه تا جوان 21 ساله است.

ویژگی‌های یک متخصص اطفال خوب چیست؟

یک متخصص اطفال خوب ویژگی‌هایی دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • متخصص اطفال باید صبور باشد.
  • یک متخصص خوب باید ماهر باشد و در کوتاه‌ترین زمان بتواند مشکل را تشخیص دهد.
  • دکتر کودکان باید دقت بالایی داشته‌باشد.

برای چه بیماری‌هایی به متخصص اطفال مراجعه کنم؟

از قدیم این در ذهن ما بوده‌است که زمانی که بیماری می‌شویم به پزشک مراجعه کنیم. اما هنگامی که در موقعیت بیماری قرار می‌گیریم، از خود می‌پرسیم، کدام دکتر؟ برای کودک ما نیز همین مسئله صادق است. پدر و مادر برای چه بیماری‌هایی باید فرزند خود را پیش متخصص اطفال ببرند؟

اقداماتی که متخصص اطفال انجام می‌دهد

اقداماتی که متخصص اطفال انجام می‌دهد

اول از همه باید بدانید که همیشه برای بیماری نباید به متخصص اطفال مراجعه کرد. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت دکتر کودک، بررسی رشد و تکامل فرزند شماست. بنابراین بررسی کودک سالم به اندازه‌ی بررسی کودک بیمار از اهمیت برخوردار است. از دیگر اقداماتی که پزشک اطفال انجام می‌دهد شامل موارد زیر هستند؛

  • انجام معاینات فیزیکی
  • بررسی رفتار کودک
  • تشخیص و درمان بیماری‌های کودکان
  • گوش دادن به نگرانی‌های پدر و مادر و پاسخ دادن به آن‌ها
  • تجویز داروهای‌های مورد نیاز کودک
  • واکسن‌های کودکان

بیماری‌هایی که متخصص اطفال درمان می‌کند

بسیاری از بیماری‌ها هستند که در حیطه‌ی تخصص اطفال قرار می‌گیرند. برخی از این بیماری‌ها در ادامه آوره‌شده‌اند.

1.    آسم و آلرژی

هر کودکی می‌تواند حساسیت نشان دهد، اما کودکانی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی حساسیت و آلرژی دارند، بیشتر در معرض چنین واکنش‌هایی هستند.‌ آسم و آلرژی از معمول‌ترین مشکلات کودکان است. در صورتی که کودک شما با آسم و آلرژی درگیر باشد، می‌توانید با مراجعه به متخصص کودکان این مشکل را برطرف کنید و یا آن را تحت کنترل درآوردید.

2.    مشکلات مغزی

از دیگر مشکلاتی که می‌تواند برای کودک ایجاد شود و متخصص کودکان می‌تواند آن را درمان کند، آسیب‌ها و مشکلات مغزی است. اگر کودک شما عقب‌ماندگی ذهنی و یا جسمی دارد، متخصص کودکان کسی است که در کنترل و بهبود آن به شما کمک خواهد کرد. آسیب‌های مغزی انواع مختلفی دارند و بیشتر آن‌ها باعث نوعی معلولیت جسمی می‌شوند. مثلا کودک قادر به تکان‌دادن بدن خود نیست.

3.    دیابت

احتمالا دیابت را یکی از بیماری‌هایی در نظر دارید که مختص بزرگسالان است و در کودکان دیده‌نمی‌شود. اما این گونه نیست. یکی از انواع دیابت در سنین پایین خود را نشان می‌دهد و درمان و کنترل آن توسط متخصص اطفال امکان‌پذیر است. در صورتی که کودک شما با این بیماری دست و پنجه نرم می‌‌کند بهتر است زیر نظر یک دکتر کودکان ماهر باشد.

4.    چاقی

اگر از آن دسته افرادی هستید که چاقی را بیماری نمی‌دانید و تصور می‌کنید که کودک چاق، بانمک است و هیچ بیماری ندارد، سخت در اشتباهید. یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های طبی، چاقی است. اگر کودک شما در سنین پایین از این مشکل رنج می‌برد، باید تحت نظر یک متخصص اطفال قرار بگیرد تا با یک رژیم مناسب، این مشکل برطرف شود و یا تحت کنترل قرار بگیرد.

5.    صرع

شاید یکی از ترسناک‌ترین مشکلات در ذهن پدر و مادرها، تشنج و صرع برای کودک باشد. کودکی که تشنج می‌کند، ممکن است دچار آسیب‌های مغزی شود و عارضه‌ی آن تا ابد برایش باقی بماند. کسی که بیماری صرع دارد، باید تحت نظر یک متخصص باشد. در صورتی که فرد صرعی کودک باشد، متخصص کودکان پزشکی است که می‌تواند به شما کمک کند.

6.    کم‌خونی داسی‌شکل

از دیگر مشکلاتی که یک کودک می‌تواند به آن دچار شود، کم خونی داسی شکل است. در صورتی که کودک کم خونی داسی‌شکل داشته‌باشد، در مواقع خاص، هموگلوبین‌های داسی شکل پیدا می‌کند. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را در خون انتقال می‌دهد. در صورتی که این پروتئین تغییر شکل دهد، ظرفیت حمل اکسیژن کاهش پیدا‌می‌کند و این مسئله باعث کم‌خونی می‌شود. کسی که کم‌خونی داشته‌باشد، به خوبی نفس نمی‌کشد، در ارتفاعات دچار خفگی می‌شود و نسبت به بقیه‌ی هم‌سن و سالانش عملکرد ضعیف‌تری دارد.

نوبت‌دهی دکتر اطفال در شهرها‌ی اصفهان، شیراز، تهران و کرج

متخصص کودکان (اطفال)، پزشکی است که به طور ویژه برای درمان و مراقبت از نوزادان، نوجوانان و گاهی بزرگسالان آموزش دیده و تخصص دارد. یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از تولد نوزاد انجام دهید این است که پزشکی را برای نظارت بر سلامت و بهداشت او انتخاب کنید. کودکان به سرعت رشد می‌کنند و در گذر زمان تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری متفاوتی را تجربه می‌کنند. از این رو در سنین مختلف نوزادی، کودکی، نوجوانی و جوانی نیازهای منحصر به فردی دارند که خارج از تخصص پزشکان بزرگسالان است.

در صورتی که می‌خواهید برای کودک خود نوبت متخصص اطفال بگیرید، می‌توانید از نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید. دریافت نوبت حضوری و آنلاین برای شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و کرج از طریق دکترتو بسیار سریع و مطمئن است.