عوامل زیادی در ریزش مو نقش دارند مانند عوامل ژنتیکی، داشتن یک زندگی سخت، مصرف دارو و موارد دیگر. برخی از مردم بر این باور هستند که استعمال ماری جوانا باعث ریزش مو می شود. اما آیا این باور صحیح است یا نه؟

در این مقاله از سایت دکتر چک به این سوال شما پاسخ داده و به چندین راهکار برای مقابله با ریزش مو و تحریک رشد مجدد مو اشاره می کنیم.

ارتباط میان ماری جوانا و ریزش مو

باید بگوییم که تا به امروز تعداد مطالعات زیادی انجام نشده است که استعمال ماری جوانا را به ریزش مو ارتباط دهد.

مرتبط ترین مطالعه ای که در این زمینه انجام شد به سال 2007 بازمی گردد؛ در این مطالعه گفته شد که THC (که ماده فعال در ماری جوآنا است) وارد ساقه مو در افرادی می شود که گل مصرف می کنند. از این رو مانع از بلند شدن موها شده و توزیع پروتئین های فولیکول مو را سرکوب می کند. این موارد بر سلامت موها اثر می گذارد.

باید به این نکته اشاره کنیم که مصرف غیرمستمر ماری جوانا باعث تحریک قسمتی از مغز می شود که به دنبال لذت است. در این شرایط به خوردن غذاهای ناسالم روی خواهید آورد.

کمبود مواد مغذی موجود در رژیم غذایی (علی الخصوص کمبود آهن و زینک) برای سلامت موها خوب نیست.

البته تا به امروز هیچ گونه مطالعه ای انجام نشده است که ثابت کند افرادی که این ماده را مصرف می کنند، بدن شان نمی تواند به اندازه کافی آهن یا زینک را از رژیم غذایی شان جذب کند.

راهکارهای موجود برای درمان ریزش مو

فرقی ندارد که موهایتان به دلیل مصرف ماری جوانا می ریزند یا هر دلیل دیگری، در هر صورت باید به دنبال یک راهکار برای درمان باشید.

راهکارهای زیادی برای مقابله با ریزش موها وجود دارد؛ از مصرف دارو گرفته تا تغییر در سبک زندگی. در این قسمت به شش راهکار سالم برای درمان ریزش مو اشاره می کنیم.

داروی فیناستراید

فیناستراید نوعی داروی تجویزی است (Propecia) است که عمدتا برای درمان کچلی از آن استفاده می شود. طرز کار این دارو به این صورت است که اجازه نمی دهد تا بدن تستوسترون را به DHT که یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو است، تبدیل کند.

گفته می شود که استفاده از این دارو برای درمان ریزش مو موثر است.

برای این که اثر گذاری این دارو بیشتر شود باید به صورت روزانه مصرف شود.

ماینوکسیدیل

این داروی موضعی به صورت مایع و فوم مانند به بازار عرضه می شود. ماینوکسیدیل یکی از داروهایی است که جواز FDA داشته و برای خرید آن نیازی به داشتن نسخه پزشک ندارید.

دقیقا مشخص نیست که چرا مصرف این دارو در درمان ریزش مو موثر است اما باور بر این است که ماینوکسیدیل باعث تحریک فولیکول های مو شده و باعث می شود تا موها وارد فاز آناژن (رشد) شوند.

علاوه بر این، مصرف این دارو باعث افزایش جریان خون در فرق سر شده که خود باعث تحریک رشد مو می شود.

هم خانم ها و هم آقایان می توانند از این دارو استفاده کنند.

مصرف همزمان فیناستراید و ماینوکسیدیل

وقتی که این دو دارو همزمان با هم مصرف می شوند، تاثیر گذاری شان بسیار زیاد می شود. حدود 94.1 درصد از آقایانی که با ریزش مو مواجه بودند پس از مصرف همزمان داروی فیناستراید و ماینوکسیدیل با یک دیگر متوجه بهبود رشد موهای خود شدند.

در همین مطالعه نیز مشخص شد که حدود 80.5 درصد از شرکت کنندگان پس از مصرف داروی فیناستراید و 50 درصد بعد از مصرف مینوکسیدیل شاهد بهبود وضعیت بودند.

استفاده از شامپو مخصوص ریزش مو

بعضی از شامپوها به طور ویژه برای افزایش ضخامت و تحریک رشد موها تولید شده اند. از گیاه سرینو ریپنز در تولید این شامپوها استفاده می شود. سرینو ریپنز یک ماده اولیه طبیعی است که گفته می شود عملکردی مشابه با فیناستراید برای کاهش ریزش مو دارد.

البته در مطالعه ای مشخص شد که عملکرد داروی فیناستراید از این گیاه بیشتر است.

بیوتین

این روزها محصولات حاوی بیوتین بسیار به شهرت رسیده اند چرا که تصور می شود به رشد مو کمک می کنند.

بیوتین یک نوع ویتامین B است که تاثیری مثبت بر روی مو دارد. در یک مطالعه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خانم هایی که موهایی نازک داشتند و از مکمل های دهانی حاوی بیوتین استفاده کرده بودند، در مقایسه با خانم هایی که از دارونما استفاده کرده بودند، رشد بیشتری را شاهد بودند.

خوراکی هایی مثل تخم مرغ، شیر و موز غنی از بیوتین طبیعی هستند.

اگر فکر می کنید میزان بیوتین موجود در رژیم غذایی تان به اندازه کافی نیست می توانید از مکمل های دارویی استفاده کنید.

تغییر در سبک زندگی به منظور کاهش ریزش موها

با تغییر در سبک زندگی تان هم می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید؛ علی الخصوص اگر یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید (منظور از رژیم غذایی متعادل این است که باید مواد مغذی مناسب مصرف کنید تا موهایی سالم داشته باشید).

همان طور که قبلا هم گفته شد، مصرف ماری جوآنا فرد را به خوردن غذاهای ناسالم تشویق می کند.

چنانچه میزان آهن و زینک موجود در رژیم غذایی تان به اندازه کافی نباشد، سلامت موها به خطر می افتد. و چنانچه مصرف این دو ماده بیشتر شود، رشد موها بیشتر می شود.

از جمله منابع غنی از زینک می توان به خرچنگ، بادام هندی و جو دو سر اشاره کرد. اسفنانج، گوشت و خوراکی های دریایی غنی از آهن هستند.

استعمال سیگار هم به موها آسیب می زند. گفته شده است که استعمال سیگار به DNA فولیکول های مو آسیب می زند و دود سیگار هم به موها آسیب می زند.

با ترک سیگار از داشتن موهایی سالم لذت ببرید.

ماری جوانا و ریزش مو

باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود اما در یک مطالعه گفته شد که THC در ساقه مو انباشته شده و به ریشه ها آسیب می زند.

و همین طور در چندین مطالعه نیز به تاثیر استعمال ماری جوآنا بر ریزش مو اشاره شد.

در پایان باید بگوییم که مهم نیست که چه عاملی باعث ریزش موهایتان شده است، می توانید راهکارهای درمانی گفته شده را امتحان کنید. البته بهتر است که اول با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بهترین راهکار برای درمان این مشکل مشخص شود.