شاید به تازگی متوجه لکه های کبدی روی بدن یا صورت تان شده اید. با اینکه این لکه ها خیلی زیبا نیستند، جای نگرانی ندارند و تا زمانی که به خاطر رسوب لیپوفوسسین در بدن بروز نمی کنند، خطری تهدیدتان نمی کند.

لیپوفوسسین در اثر اکسیداسیون سلول ها توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شود. این ماده نه تنها می تواند به شکل لکه های مختلف روی صورت ظاهر شود، بلکه می تواند در سلول های قلب، کبد و مغز نیز نفوذ کند. برخی از محققان معتقدند که تجمع این لکه ها بر روی سلول های عصبی مغز، می تواند باعث زوال عقل شود. آیا فکر می کنید این نظریه صحت دارد؟ برای شناخت لکه های کبدی و اثر آن ها بر روی بدن، این مقاله از سایت دکتر چک را مطالعه کنید…

لکه های کبدی چطور به وجود می آیند؟

قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که لکه های کبدی هیچ ارتباطی با کبد یا بیماری های آن ندارند. این لکه ها به دلیل بالا رفتن سن بر روی پوست ظاهر می شوند. با اینکه لکه های کبدی به دلیل تجمع لیپوفوسسین در پوست به وجود می آیند و این ماده می تواند در بدن جمع شود، هیچ سندی برای تأیید این نظریه که تکثیر این رنگدانه باعث زوال عقل و بیماری آلزایمر یا هر بیماری دیگری می شود، وجود ندارد.

زمانی که لکه های کبدی بر روی پوست ظاهر شوند، نمی توان آن ها را به راحتی از بین برد و با افزایش سن بیشتر می شوند. لکه های کبدی به علت سال ها قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ایجاد می شوند و بیشتر در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند، ظاهر می شوند.

حتما بخوانید: نوشیدن روزانه قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کمتر کند

این قسمت ها شامل: صورت، دست ها، کمر و پاهاست. اگرچه این لکه ها بی خطر هستند، این خطر وجود دارد که منجر به «ملانوم» یا همان خطرناک ترین نوع سرطان پوست شوند.

بهتر است هر چند وقت یکبار به متخصص پوست مراجعه کنید تا پزشک لکه های پوستی، اندازه و شکل آن ها را بررسی کند. اگر زودتر این عارضه تشخیص داده شود، می توان تنها با برداشتن آن مانند یک خال ساده، از گسترش آن جلوگیری کرد.

لکه های کبدی روی بدن

راه های از بین بردن لکه های کبدی

اگر می خواهید این لکه ها را از روی پوستتان بردارید، می توانید از کرم لایه بردار «رتین آ» استفاده کنید. کرم های دیگری که در بازار وجود دارند، خیلی موثر نیستند.

البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر به تازگی این لکه ها روی پوستتان ظاهر شده یا نمی خواهید تعدادشان بیشتر از این شود، بهتر است از پوستتان در برابر تابش مستقیم خورشید محافظت کنید.

  • پوشش محافظ (کلاه، عینک و …) یا کرم ضد آفتابی که  SPF 15 یا بالاتر دارد، از پوستتان در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می کند.
  • از استفاده عطرها و لوسیون های مختلف در زیر نور آفتاب خودداری کنید؛ زیرا می توانند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شوند.
  • مصرف ویتامین را فراموش نکنید! ویتامین C، ویتامین E، توکوفرول و توکوترینول، کاروتن، سلنیم برای از بین بردن و جلوگیری از تشکیل لکه های کبدی مناسب اند. بهتر است پس از مشورت با یک پزشک، این ویتامین ها را مصرف کنید.

چکیده مطالب

وجود لکه های کبدی بر روی پوست، کاملا طبیعی و بی خطر است. این لکه ها با بالا رفتن سن و به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب به وجود می آیند. اگر می خواهید این لکه ها را از بین ببرید، می توانید از کرم های لایه برداری که مناسب این کار هستند استفاده کنید. برای پیشگیری از بروز این لکه ها، استفاده از کرم های ضد آفتاب و عینک و کلاه، و مصرف ویتامین های مفید برای پوست را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: 12 غذای مفید برای کبد که سلامت آنرا تضمین میکند

همچنین می توانید برای جلوگیری یا از بین بردن این لکه ها، با یک متخصص پوست صحبت کنید.

 

منبع