آیا لکه های سفید روی پوست کمبود ویتامین را نشان می دهد؟ در بسیاری از موارد بله! شاید جدیدا متوجه لکه های سفید روی پوست صورت، بازو و بدن خود شده اید. در بسیاری از موارد از آنها چشم پوشیده یا برای دیده نشدن آنها رویشان را پوشانده اید!

این لکه ها در اکثر موارد به علت آفتاب زیاد یا پیری ظاهر می شوند، اما در اکثر موارد نشانه مشکل جدی تری مانند کمبود ویتامین B12 در بدن شما می باشد.

ویتامین B12 در بسیاری از عملکردهای بدن، از بهبود خلق و خو گرفته تا کمک به بدن برای تولید گلبول های قرمز، نقش کلیدی دارد. به همین دلیل بزرگسالان باید روزانه 2.4 میکروگرم از این ویتامین را دریافت کنند، اما بسیاری از افراد این مورد را نادیده میگیرند، مخصوصا مسن تر ها !

چگونه ویتامین B12 میتواند پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی درماتولوژی بالینی نشان داد که ویتامین B12 تا حدودی رابطه پیچیده ای با پوست شما دارد. اگر کمبود ویتامین ب دوازده دارید، این مورد می‌تواند به شکل لکه‌های سفید یا سایر بیماری‌های پوستی مانند ویتیلیگو، درماتیت آتوپیک یا آکنه ظاهر شود.

پژوهشی که در Canadian Family Physician منتشر شد، یافته‌های مشابهی داشت، اما اضافه کرد که حدود دو تا پنج سال طول می‌کشد تا فردی به این کمبود مبتلا شود و این مشکل عمدتاً ناشی از سوء جذب است ( زمانی که بدن شما نمیتواند مواد معدنی را به خوبی جذب کند ). پس اگر نمیتوانید با تغذیه این ویتامین را تامین کنید، به فکر مکمل های حاوی این ویتامین باشید.

لکه های سفید روی پوست تنها نشانه کمبود ویتامین B12 نیست. با کمبود ویتامین در کنار لکه های سفید ممکن است علائم دیگری مانند خستگی، ضعف حافظه و یبوست را تجربه کنید. در این مورد، برای بازگرداندن سلامت خود به مسیر درست، به افزایش B12 نیاز دارید.

پس آیا لکه های سفید روی پوست من به علت کمبود ویتامین B12 است؟

اگر مشکلات و بیماری های جدی دیگری ندارید که پوستتان را تحت تاثیر قرار می دهند، باید بگوییم که بله! با مراجعه به پزشک، انجام آزمایشات، پزشک تشخیص می دهد که آیا این عارضه در شما به علت کمبود ویتامین است یا خیر.

اگر سن تان بالای 70 سال است، معمولا این لکه ها طبیعی هستند و با افزایش سن ظاهر می شوند.

اگر در طول روز اکثرا در مجاورت آفتاد قرار دارید، استفاده از کرم های ضد آفتاب بهترین گزینه برای کاهش و از بین بردن لکه های سفید می باشد.

اگر هیچ کدام از موارد بالا شامل حال شما نمی شود، در 60% مواردی این لکه ها به علت کمبود ویتامین در بدن است و با تشخیص و شروع درمان، این عارضه بعد از مدتی از بین می رود و مشکلات جدی تری در فرد ایجاد نمی کند.

لطفا خود سرانه به سمت مصرف ویتامین ب 12 حجوم نبرید. ابتدا با یک پزشک مشورت کنید، سپس با توصیه او درمان را شروع کنید.