شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در یک روز معمولی، ناگهان پشتتان داغ شده و دلیل آن را نمی دانید! باید بگوییم که این داغ شدن می تواند نگران کننده باشد؛ مخصوصا وقتی که داغ شدن کمر ناگهانی بوده و علائم دیگری هم نداشته باشد.

البته در بیشتر مواقع داغ شدن کمر دلیلی برای نگرانی ندارد. به طور مثال: افرادی که طبع گرمی دارند و بیشتر از دیگران، احساس گرما می کنند،  در پشت کمرشان احساس گرمای زیادی می کنند. در بعضی مواقع این داغ شدن می تواند به خاطر ایجاد مشکلاتی در سلامتی شخص باشد. مثلا اگر با داغ شدن پشتتان اذیت می شوید ، این داغ شدن در اکثر ساعات شبانه روز اتفاق می افتد یا علائم دیگری نیز در کنارش تجربه می کنید، شاید مبتلا به بیماری خاصی هستید.

در اکثر اوقات دلیل داغ شدن کمر مشکلات پوستی و یا بروز مشکل در اعصاب کمر و یا ستون فقرات است.

در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم دلایل احتمالی داغ شدن کمر، علائم و راه های درمانی آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید…

علائم داغ شدن کمر و پشت بدن

در صورتی که پشتتان با لمس کردن شروع به داغ شدن کرد، ممکن است مشکلی در پوستتان وجود داشته باشد. مشکلات پوستی که باعث داغ کردن پشت می شوند، علائم دیگری هم دارند.

علائم داغ شدن کمر

این علائم عبارتند از:

  • پوست قرمز شده و تغییر رنگ داده و نسبت به لمس کردن حساس می شود؛
  • التهاب و لایه لایه شدن پوست؛
  • درد شدید در زیر یا روی پوست؛
  • تب؛
  • درد در ماهیچه های بدن.

برخی افراد همراه با داغ شدن کمرشان، درد هایی شبیه به سوختگی یا خشکی و یا احساس فرو رفتن سوزن را در پشتشان احساس می کنند. در برخی اوقات همراه با این درد ها، علائم دیگری هم بروز می کند:

  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن کمر؛
  • احساس گرما یا جرقه های الکتریکی که در قسمت های دیگر بدن مانند: بازوها و یا قسمت پایین پاها بروز می کند؛
  • احساس درد در معده، قفسه سینه یا گلو.

علت داغ شدن کمر و پشت بدن چیست؟

چند مورد از دلایلی را که باعث ایجاد کمر درد می شوند، در پایین شرح می دهیم:

دردهای عصبی

در بیشتر موارد گرم شدن و سوزن سوزن شدن کمر به علت بروز درد های عصبی است.

دردهای عصبی باعث سوزش کمر می شوند

درد عضلانی باعث ایجاد گرفتگی، فشار و تیر کشیدن خفیف یا شدید می شود؛ اما دردهای عصبی علائم دیگری نیز دارند. این علائم عبارتند از:

  • احساس ناگهانی گرما در یک یا چند نقطه از بدن؛
  • مور مور شدن؛
  • بی حسی در یک یا چند قسمت از بدن؛
  • تیر کشیدن یک یا چند قسمت از بدن؛
  • حرکت ناگهانی بعضی از اعضای بدن که احساسی شبیه به وارد شدن شوک الکتریکی دارد.

داغ شدن یکی از علائم دردهای عصبی است. در صورتی که عصب آسیب دیده و یا فشرده شده باشد، نمی تواند سیگنال های عادی به مغز ارسال کند. در نتیجه ممکن است مغز، آن سیگنال ها را به عنوان داغ شدن تعبیر کند و فرد احساس کند که قسمتی از بدنش گرم شده است .

دیابت و آسیب به اعصاب:

افراد مبتلا به دیابت دچار نوعی از دردهای عصبی به نام نوروپاتی دیابتی می شوند. میزان بالای گلوکز و تری گلیسیرید در خون می تواند به مرور زمان، به اعصاب بدن آسیب برساند و در نتیجه باعث ایجاد احساسات غیر عادی یا دردناکی مانند: بی حسی، سوزن سوزن شدن و سوزش شود.

نوروپاتی محیطی و کانونی و آسیب به اعصاب:

یکی از معمولی ترین انواع نوروپاتی ” نوروپاتی محیطی” است که بر روی پاها و دست ها تأثیر می گذارد. در این مشکل چندین عصب محیطی بیمار آسیب می بیند. یکی دیگر از انواع نوروپاتی ” نوروپاتی کانونی” نام دارد که تنها به یک عصب حمله کرده و به آن آسیب می رساند. به طور معمول نوروپاتی کانونی در قسمت های پایین تنه، تاثیر می گذارد و احتمال اینکه به دست و پا یا سر هم آسیب برساند، کم است.

رادیکولوپاتی و آسیب به اعصاب:

یکی دیگر از بیماری های عصب که می تواند باعث داغ شدن و سوزش کمر شود رادیکولوپاتی نام دارد. در این بیماری عصب های ستون فقرات ملتهب و یا کشیده می شوند و در نتیجه باعث ایجاد درد، در هر قسمت آسیب دیده کمر می شود. معمولا درد ناشی از رادیکولوپاتی الگوی مشخصی دارد. در صورتی که اقدامی برای کاهش درد انجام نشود و بیمار روش زندگی و فعالیت های روزانه اش را تغییر ندهد، این درد با گذشت زمان می تواند بدتر شود.

سیاتیک و آسیب به اعصاب:

دردهای سیاتیک یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد، مخصوصا افرادی که فعالیت های بدنی سنگین انجام می دهند با آن مواجه هستند. سیاتیک یکی از انواع رادیکولوپاتی است که باعث فشرده شدن« عصب سیاتیک» می شود. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی لگن و به داخل پا حرکت می کند، در نتیجه دردهای سیاتیک معمولا در قسمت های پایینی کمر (درد در باسن و پاها هم احساس می شود) بروز می کنند.

دردهای سیاتیک می تواند باعث ایجاد کمردرد، سوزش و یا گرفتگی شوند.

آفتاب سوختگی

پوشیدن لباس های زیاد و یا برهنه بودن قسمتی از بدن در  فصل های گرم سال، می تواند باعث آفتاب سوختگی و به خصوص سوختن پوست شانه ها و کمر شود. پوست آفتاب سوخته معمولا قرمز یا لایه لایه می شود.

آفتاب سوختگی باعث داغ شدن کمر می شود

در صورتی که پوست آفتاب سوخته را لمس کنید، دچار درد، سوزش و سوزن سوزن شدن پوست می شوید.

استفاده از برخی از داروها مانند: رتینوئیدها، اسید سالیسیلیک، سولفونامیدها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و برخی از داروهای ادرارآور می توانند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند. در بیشتر مواقع لازم نیست درمان خاصی برای آفتاب سوختگی انجام دهید و معمولا به مرور زمان خوب می شوند. اما به هر حال این آفتاب سوختگی ها می توانند دردناک باشند؛ مخصوصا وقتی که لباس می پوشید. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم و ایجاد آفتاب سوختگی های مداوم، می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

علائم آفتاب سوختگی شدید شامل: تاول، کم آبی بدن، تب و … است. اگر شخصی دچار آفتاب سوختگی شدید شده باشد، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند.

عفونت های پوستی

عفونت های پوستی باعث ملتهب شدن پوست می شوند. در صورتی که روی پوست ملتهب دست بکشید، احساس داغ شدن می کنید؛ به علت اینکه بدن در حال مبارزه با عفونت است.

عفونت های پوستی باعث سوزش کمر می شود

چند مورد از علائم عفونت پوستی شامل: تورم، درد در قسمت عفونی شده و قرمزی پوست هستند. در صورتی که عفونت پوستی زیاد شود بیمار علائمی شبیه علائم بیماری آنفولانزا یا تب را تجربه می کند.

سلولیت نوعی عفونت پوستی است که در لایه های عمیق پوستی شکل می گیرد و زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها از طریق زخم وارد پوست شوند. این عفونت می تواند باعث داغ شدن پوست شود. زخم هایی که دچار سلولیت می شوند، می توانند خیلی بزرگ و یا بسیار کوچک باشند، مانند: خراش های کوچک، نیش عنکبوت و سایر موارد. در اکثر مواقع زمانی که پوست دچار سلولیت می شود، رگه های قرمز یا تیره بر روی زخم دیده می شود.

اگر سلولیت درمان نشود، زندگی بیمار به خطر می افتد. عدم درمان سلولیت می تواند منجر به ابتلا به یک عفونت بدنی به نام سپسیسی (گند خونی) شود. با گذشت زمان عفونت از طریق خون وارد تمام بافت های بدن می شود و در این صورت بیمار به آنتی بیوتیک های بسیار قوی نیاز پیدا کرده یا حتی ممکن است در بیمارستان بستری شود.

سوزش سر دل

زمانی که محتویات معده به سمت بالا (مری) حرکت کنند، شما دچار سوزش سر دل می شوید. این اتفاق معمولا بعد از خوردن غذای زیاد و حجیم روی می دهد و در نتیجه بیماری رفلاکس دستگاه گوارش (GERD) است. یکی از علائم این بیماری: حرکت مکرر محتویات معده به سمت مری است.

سوزش سر دل باعث داغ شدن کمر می شود

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در قفسه سینه یا گلویشان احساس درد و سوزش می کنند. در مواقعی که شدت بیماری زیاد می شود، این سوزش و درد به کمر هم سرایت می کند و باعث داغ شدن بالای کمر بیمار می شود.

سنگ کلیه

معمولاً وقتی که میزان مواد معدنی (مانند کلسیم) در ادرار بیش از حد حد مجاز باشد، ذراتی مانند سنگریزه در کلیه ها جمع شده و به مرور تبدیل به سنگ کلیه می شود. بسیاری از کسانی که دچار سنگ کلیه می شوند پس از مدتی از عفونت ادراری هم رنج می برند.

داشتن سنگ کلیه به شدت دردناک است و در زندگی بیمار اختلال ایجاد می کند. این درد در قسمت تحتانی کمر و معمولاً در نزدیکی کلیه سنگ ساز، بسیار شدید است. بیشتر مبتلایان به سنگ کلیه در کمرشان احساس درد دارند؛ اما در مواردی دیده شده که بیمار در سمت کلیه اش احساس گرما و داغ شدن می کند.

سنگ کلیه باعث داغ شدن کمر می شود

ممکن است درد ناشی از سنگ کلیه به سمت کشاله ران کشیده شود. علاوه بر این در زمانی که سنگریزه ها در حال رد شدن از مجاری ادراری هستند، بیمار احساس سوزش و درد در کشاله ران یا کمر دارد و ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شدید هم شود.

درمان داغ شدن کمر و سوزش پشت

اینکه برای درمان داغ شدن و سوزش کمرتان از چه روشی استفاده کنید، بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد. اگر درد و داغ شدن پشتتان شدید است و یا علائمی مانند: تب یا احساس کسالت دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است در صورت مشاهده علائم بیماری های زیر، زودتر خودتان را به اورژانس یا پزشک برسانید:

  • سنگ کلیه؛
  • سلولیت یا زخمی که عفونت کرده؛
  • آفتاب سوختگی شدید.

ممکن است پزشک برای از بین بردن و یا جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک را تجویز کند. در صورتی که شخص دچار آفتاب سوختگی شدید شده باشد، به صورت وریدی مایعات را به بدنش تزریق کرده و   برای کم کردن درد مسکن را تجویز می کنند.

برای درمان سوزش سر دل کافی است یک آنتی اسید مصرف کنید (برای خرید این دارو از داروخانه نیازی به نسخه پزشک نیست). علاوه بر این مصرف وعده های غذایی کوچک و غذاهایی که اسید کمتری دارند، باعث جلوگیری از سوزش سردل می شود.

البته افرادی که مکررا سوزش سر دل را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند؛ زیرا این مشکل می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مثل: رفلاکس دستگاه گوارش (GERD) باشد. در صورتی که شخصی مبتلا به رفلاکس دستگاه گوارش باشد، می تواند با مصرف دارو علائم را از بین ببرد.

اگر سنگ کلیه کوچک باشد، معمولا بدون هیچ درمانی خودش دفع می شود. اما دفع شدن سنگ همیشه بدون درد نیست و ممکن است مدتی طول بکشد. در طول این مدت پزشک برای رفع درد، از داروهای مسکن استفاده می کند. در صورتی که سنگ کلیه بزرگ باشد، پزشک برای درمان از روش جراحی برای برداشتن سنگ استفاده می کند.

معمولا در حدود 80 تا 90٪ از مواقع، سیاتیک بدون جراحی و تنها با تغییر شیوه فعالیت های روزانه درمان می شود. استفاده از کمپرس گرم و سرد و ورزش کردن می تواند در درمان سیاتیک موثر باشد. همچنین انجام حرکات کششی و فیزیوتراپی تاثیر خیلی زیادی در از بین بردن دردهای سیاتیک دارد. در صورتی که درد بیمار خیلی شدید باشد، ممکن است پزشک تزریق به ستون فقرات را توصیه کند.

درمان سوزش کمر

با این حال مشکل سیاتیک در برخی افراد نه تنها بهتر نمی شود، بلکه بدتر هم شده و مثل سایرین به خودی خود درمان نمی شود. در صورتی که بیمار تا 3 ماه، علائم سیاتیک را داشته باشد و این علائم بهتر نشوند، ممکن است پزشک عمل جراحی را برای از بین بردن فشار ستون فقرات پیشنهاد کند.

در صورتی که داغ شدن کمر به علت ابتلا به دیابت باشد، پزشک به بیمار توصیه می کند که قند خون خود را کنترل کرده و آن را در حد اعتدال نگه دارد. برخی از داروها برای رفع درد و بی حسی ناشی از دیابت موثر هستند.  علاوه بر این انجام برخی حرکات فیزیوتراپی هم می تواند برخی از علائم دردهای عصبی را از بین ببرد.

چشم انداز

سوزش در ناحیه کمر می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی در بدن باشد و نباید نادیده گرفته شود. با این حال این مشکل همیشه قابل درمان است. تشخیص علت آن می تواند دشوار باشد، به همین خاطر اگر این علائم ادامه داشت و یا علائم دیگری در کنار آن داشتید باید با یک پزشک مشورت کنید.

فراموش نکنید که هرچه سریع تر درمان را شروع کنید، زودتر به بهبودی قطعی دست خواهید یافت .

 

 

منبع