اگر برای درمان افسردگی از قرص سرترالین و هر نوع داروی ضد افسردگی دیگر استفاده می کنید، توصیه می کنیم که این مقاله از سایت دکتر چک را مطالعه کرده تا از عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف این داروها مطلع شوید و رابطه بین سرترالین و ریزش مو را کشف کنید.

با وجود این که مصرف داروهای ضد افسردگی تاثیر قابل توجهی در درمان افسردگی دارند اما یکی از بزرگ ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها ریزش مو است.

در حققیت ریزش مو یک عارضه جانبی ناشی از مصرف داروی سرترالین است که بسیار به ندرت پیش می آید.

سرترالین چیست؟

سرترالین بیشتر با نام تجاری زولوفت شناخته می شود و در دسته بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRIs) از داروهای ضد افسردگی قرار دارد.

به طور قطع می توان گفت که این دارو یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین داروهای موجود در بازار برای درمان افسردگی است.

درست مانند دیگر داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین، از سرترالین نیز برای درمان اختلال های افسردگی، اختلال های اضطراب، اختلال استرسی بعد از حادثه (PTSD)، اختلال وسواس فکری عملی (OCD) و اختلال وحشت زدگی استفاده می شود.

گاهی اوقات این دارو برای درمان زود انزالی نیز تجویز می شود.

 سرترالین و ریزش مو

داروی ضد افسردگی و ریزش مو

گفته می شود که سرترالین یک داروی موثر و بی خطر است که باید توسط پزشک تجویز شود. البته درست مانند دیگر داروهای ضد افسردگی (یا تمام داروها)، این دارو هم چندین عارضه جانبی دارد که ممکن است شما هم آن ها را تجربه کنید.

از جمله شدیدترین و رایج ترین عوارض جانبی ناشی از استفاده از این دارو می توان به حالت تهوع، اسهال، یبوست، خشک شدن دهان و سوزش معده اشاره کرد.

البته این دارو یک سری عارضه های جانبی شدیدتر هم دارد که شامل کهیر، مشکلات مربوط به فشار خون، احساس درد در قفسه سینه، درد عضلانی، به سختی نفس کشیدن و حملات ناگهانی می شود.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده کردید باید هر چه سریع تر به بخش اورژانس مراجعه کنید.

یکی دیگر از عوارض جانبی گزارش شده توسط بیماران ریزش مو است که خود را به صورت کچلی نقطه ای یا نازک شدن موها نشان می دهد.

ریزش مو در نتیجه مصرف این دارو شایع نیست اما ممکن است اتفاق بیفتد.

به نوع ریزش مو که مصرف قرص سرترالین عامل است، تلوژن افلوویوم گفته می شود که در نتیجه مصرف دارو، موها به شدت می ریزند.

برای این که تالوژن افلوویوم را بهتر متوجه شوید، باید اطلاعات کمی درباره چگونگی رشد موها داشته باشید.

رشد مو در سه مرحله انجام می شود. در مرحله آناژن موها رشد می کنند. سپس وارد مرحله کاتاژن می شوند. آخرین مرحله تلوژن نام دارد که مرحله استراحت موها است.

آیا مصرف دیگر داروهای ضد افسردگی هم باعث ریزش مو می شود؟

ریسک ناشی از ریزش موها پس از مصرف داروهای ضد افسردگی تنها به قرص سرترالین محدود نمی شود. بازدارنده های بازجذب سروتونین و بازدارنده های بازجذب سروتونین نور اپی نفرین هم در این زمینه نقش دارند.

از جمله این داروها می توان به فلوکستین (پروزک)، پاروکستین (پاکسیل) و ونلافاکسین (افکسور ایکس آر) می توان اشاره کرد. گفته می شود که داروی سیتالوپرام (سلکسا) هم باعث ریزش مو می شود.

علاوه بر این، مصرف قرص های ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای تثبیت کننده خلق و خوی نیز با ریزش مو یا آلوپسی همراه است.

البته بیمارانی که از داروهای تثبیت کننده خلق و خوی لیتیوم، والپروات و کاربامازبین استفاده می کنند بیشتر با ریزش مو مواجه می شوند.

درمان ریزش مو ناشی از مصرف سرترالین

درمان ریزش مو ناشی از مصرف سرترالین

قبل از این که به راهکارهای موجود برای درمان ریزش مو اشاره کنیم، بد نیست که این نکته را مد نظر قرار دهید: توقف مصرف دارو سرترالین به امید این که موهایتان دوباره رشد کنند، اصلا ایده خوبی نیست.

قبل از این که دوز مصرفی تمام داروهای ضد افسردگی را تغییر دهید ابتدا باید با دکتر معالج خود مشورت کنید. سر خود قطع کردن مصرف این داروها با یک سری علائم و نشانه ها همراه است مثل تغییر شدید خلق و خوی.

علاوه بر این، دلیلی هم وجود ندارد که تنها به دلیل ریزش موها از مصرف این دارو خودداری کنید چرا که راهکارهای درمانی بسیاری برای برطرف کردن این مشکل وجود دارند. در ادامه به این راهکارها اشاره خواهیم کرد.

مصرف دارو

چندین داروی محدود وجود دارند که به رشد مجدد موها کمک می کنند. یکی از شناخته شده ترین گزینه های موجود داروی فیناسترید است. این دارو تنها با نسخه پزشک تجویز شده و عمدتا برای درمان الگوی مردانه ریزش مو مصرف می شود.

طرز کار این دارو به این صورت است که به بدن اجازه تبدیل تستوسترون به DHT که عامل اصلی ریزش مو است را نمی دهد.

خبر امیدوار کننده این است که مصرف این دارو واقعا تاثیر گذار است. در مطالعه ای که در این زمینه انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که 99.1 درصد از آقایانی که داروی فیناسترید را برای مدت بیش از ده سال مصرف کرده بودند، از بدتر شدن ریزش موهای خود جلوگیری کرده بودند.

حدود 91.5 درصد از این آقایان هم متوجه رشد مجدد موهای خود شدند. قرص فیناسترید باید به صورت روزانه مصرف شود.

داروی مینوکسیدیل در جایگاه بعد قرار دارد. این دارو نوعی داروی موضعی بوده که به صورت مایع و فوم مانند در بازار عرضه شده است. به دلیل این که برای تهیه این دارو به نسخه پزشک نیازی نیست، بسیاری از آقایان برای درمان ریزش موهای خود اول از این دارو شروع می کنند.

با وجود این که مکانیسم دقیق این دارو مشخص نیست، اما باور بر این است که این دارو بر روی فولیکول های مو اثر گذاشته و باعث می شود که وارد مرحله آناژن (رشد) شوند.

از دیگر مزایای مصرف داروی مینوکسیدل می توان به افزایش جریان خون به سمت فرق سر اشاره کرد که باعث تقویت رشد موها می شود.

با وجود این که هر دوی این داروها به خودی خود و به تنهایی عملکرد قابل توجهی دارند اما چنانچه همراه با یک دیگر مصرف شوند تاثیر آن ها بسیار بیشتر می شود.

استفاده از شامپو ضد ریزش مو

یکی دیگر از گزینه هایی که برای درمان ریزش مو یا تقویت رشد مجدد موها وجود دارد استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو است که به طور ویژه برای افزایش ضخامت و تحریک رشد تولید شده اند.

توصیه می شود که شامپوهایی را خریداری کنید که با گیاه سرینو ریپنز تولید شده اند؛ این گیاه در کاهش ریزش موها نقش دارد.

دانشمندان اقدام به بررسی عملکرد داروی فیناسترید و گیاه سرینو ریپنز در تحریک رشد موها کردند و پس از مقایسه به این نتیجه رسیدند که تاثیر داروی فیناسترید بسیار بیشتر است اما از تاثر گیاه سرینو ریپنز هم نمی توان چشم پوشی کرد.

بیوتین

بیوتین که به عنوان ویتامین سالم مو هم شناخته می شود، یک ماده طبیعی است که در مواد خوراکی مثل تخم مرغ، شیر و موز هم یافت می شود.

چنانچه میان بیوتین در مواد خوراکی که مصرف می کنید به اندازه کافی نباشد می توانید از مکمل های حاوی این ماده استفاده کنید.

ترک سیگار

دلایل بسیاری برای ترک سیگار وجود دارد: مصرف سیگار به سلامتی لطمه زده و منجر به ابتلا به بیماری های بسیار شدید می شود.

علاوه بر این، در یک مطالعه مشخص شد که یک ارتباط میان استعمال سیگار و ریزش موها وجود دارد.

دود نوعی ماده آلاینده است که به موها آسیب زده و سیگار هم به DNA فولیکول های مو آسیب می زند.

پاسخ نهایی: آیا مصرف داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین (زولوفت) باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو یکی از عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی سرترالین است؛ که البته به ندرت دیده می شود.

نوع ریزش مو که مصرف داروی سرترالین و دیگر داروهای ضد افسردگی عامل آن است با نام تلوژن افلوویم شناخته می شود.

خوشبختانه چندین راهکار برای جلوگیری از ریزش موها و تحریک رویش مجدد آن ها وجود دارد.

چنانچه از مشکل ریزش مو رنج می برید توصیه می کنیم که با پزشک برای درمان این مشکل مشورت کنید.