مطالعات جدیدی انجام شده که نشان داده است که زایمان در خانه بی خطرتر از زایمان در بیمارستان است. آیا فکر می کنید بهتر است که زنان، فرزندان خود را در خانه به دنیا بیاورند؟ برای پاسخ به این سوال، از شما دعوت می کنیم ادامه این مقاله از سایت دکتر چک را بخوانید…

مزایا و معایب زایمان در خانه

آمارها نشان داده است که در کشور های توسعه یافته و مدرن، تعداد زایمان در منزل، روز به روز در حال افزایش است. هرچند این تعداد در حال حاضر فقط در حدود 1.36 درصد از کل زایمان ها را شامل می شود، روز به روز متقاضیان آن بیشتر می شوند.

مؤسسه ملی سلامت و مراقبتهای ویژه (NICE) شواهدی را به ثبت رسانده که نشان می دهد بهتر است مادران، فرزندان خود را در خانه به دنیا بیاورند؛ زیرا عوارضی که هنگام زایمان طبیعی در خانه تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می شود، بسیار کمتر از زمانی است که زنان در بیمارستان فرزندان خود را به دنیا می آورند.

با این حال، هنوز هم اکثر زنان تمایل به زایمان طبیعی در بیمارستان دارند. دلیل این تمایل این است که در بعضی مواقع، در طول زایمان، نیاز است که پزشک از چاقوی جراحی استفاده کند و برای این کار، به اتاق عمل و تجهیزات آن احتیاج دارد. این استدلال کاملا منطقی است.

چه زمانی زنان می توانند در خانه زایمان کنند؟

زنانی که در بیمارستان زایمان می کنند، با احتمال بیشتری در معرض عوارض بعد از زایمان، مانند: عفونت های بیمارستانی، قرار دارند.

عوارض دیگری مانند: انسفالوپاتی، عوارض زایمان و… نیز وجود دارد که هم در نوزادانی که در خانه به دنیا آمدند و هم آنهایی که در بیمارستان متولد شدند، به یک اندازه بوده و فرق چندانی نداشته است.

بنابراین، پزشکان تنها در صورتی که مادر، بارداری کم خطر دارد و خطری زندگی او و نوزادش را تهدید نمی کند، می توانند با زایمان در خانه موافقت کنند.

برای مثال، مادرانی که اضافه وزن دارند یا مبتلا به دیابت بارداری یا به پره اکلامپسی هستند، نباید در خانه زایمان کنند.

مهم ترین مسئله برای زن، بارداری کم خطر است. هر نوع زایمانی ممکن است پیچیدگی های خودش را داشته باشد و در طول زایمان ممکن است اتفاقات مختلفی بیفتد.

تعیین دقیق زمان زایمان هم بیشتر به تبحر پزشک و تجربه او بستگی دارد و تاثیر مهمی ب آمادگی مادر برای زایمان می گذارد.

مادرانی که بیماری های خطرساز دارند یا در گذشته یا در معرض آنها قرار گرفته اند، از فهرست کسانی که می توانند در منزل شان زایمان کنند، حذف می شوند.

علاوه بر این، اگر اطرافیانتان زن، توانایی لازم را برای انجام زایمان در منزل را ندارند و کمک چندانی به فرآیند زایمان نمی کنند، بهتر است زایمان در بیمارستان انجام شود؛ زیرا این نوع زایمان، به حمایت و پشتیبانی قوی یک فرد دیگر نیاز دارد.

سخن آخر

با اینکه زایمان در خانه باعث دلگرمی و راحتی مادر است و کمک زیادی به فرآیند زایمان می کند، فقط برای افرادی مناسب است که تحت نظر ماما هستند و بارداری کم خطری دارند. مراقبت های لازم در طول بارداری و در حین و پس از آن، باید برای مادر و فرزند در نظر گرفته شود.

همچنین، گروه پزشکی باید در بیمارستان از این فرآیند مطلع باشند تا در صورت نیاز، مادر به بیمارستان منتقل شود.

اگر می خواهید زایمان در خانه انجام دهید، قبل از این کار به طور کامل درباره آن تحقیق کنید و از پزشک متخصص زنان بخواهید تمام فرآیند و روند این کار را برایتان توضیح دهد.

 

 

منبع