رابطه جنسی در بارداری معمولا برای خانم ها دردسرساز نیست و مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ مگر اینکه پزشک آن را ممنوع کرده باشد. در واقع، نزدیکی در بعضی از مراحل بارداری بیشتر می‌شود و گاهی اوقات خیلی هم مفید است.

همان طور که شکم بزرگ می‌شود، خانم باردار متوجه می‌گردد که در بعضی از حالت‌ها احساس راحتی بیشتری دارد. زن و شوهر می‌توانند آزادانه در دوران بارداری راجع به رابطه جنسی با یکدیگر صحبت کنند و از این طریق، در دوران بارداری لذت ببرند.

ویدیو زیر را حتما ببینید

در این مقاله از دکتر چک ما به مسائل ایمنی، خطرات و توصیه‌های مربوط به رابطه جنسی در دوران بارداری اشاره می‌کنیم. همچنین به شما می‌گوییم چه زمانی از نزدیکی پرهیز کنید و اینکه این رابطه در سه ماهه دوم و سوم بارداری به چه صورت است.پس با ما همراه باشید…

آیا نزدیکی در دوران بارداری بی خطر است؟

رابطه جنسی در هیچ دوره‌ای از بارداری‌های معمولی و غیراورژانسی برای جنین خطری ندارد. جنین توسط ماهیچه‌های قدرتمند، مایع آمنیوتیک و عضله ای دوگانه که به اطراف پیچیده شده است، محافظت می‌شود.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که فعالیت جنسی یا ارگاسم ممکن است به جنین آسیب بزند یا احتمال سقط جنین و زایمان زودرس را بالا ببرد. اما در یک بارداری سالم هیچ کدام از این احتمالات درست نیستند.

آیا رابطه جنسی منجر به زایمان زودرس می‌شود؟

مطالعات زیادی انجام شده که نشان داده است که رابطه جنسی واژینال در دوران بارداری باعث زایمان زودرس یا به دنیا آوردن نوزاد نارس نمی‌شود؛ اما پزشک باید تشخیص دهد که این مسئله برای چه کسی خطرناک و برای چه کسی بی خطر است.همچنین پزشک تشخیص می دهد که چه کسی باید در اواخر دوران بارداری یا چه کسی باید در تمام دوران بارداری اش از نزدیکی خودداری کند.

آیا دخول در اواخر بارداری مضر است ؟

احتمال دارد که اورگاسم یا دخول جنسی در اواخر دوران بارداری دردسرساز شود و برکستون هیکس را تحریک کند. برکستون هیکس:  انقباض و حالت فشردگی است که بعضی از زنان در اواخر دوران بارداری‌شان تجربه می‌کنند. با وجود این، این انقباض‌ها برای جنین ضرری ندارد و نباید بابت آن نگران باشید.

آیا دخول در اواخر بارداری مضر است ؟

بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری

در اواخر دوران بارداری، باید حالت‌هایی را انتخاب کنید که در آنها کمترین فشار به شکم‌تان وارد می‌شود. اگر خانم‌های باردار به پشت دراز بکشند، وزن جنین به اندام‌های داخلی فشار وارد می‌کند.

رابطه دهانی

رابطه دهانی در دوران بارداری خطری ندارد و کاملا ایمن است. اما مرد نباید به داخل واژن همسرش هوا وارد کند؛ چون این کار باعث می‌شود رگ‌های خونی بسته شود و خون نتواند به راحتی در داخل رگ‌ها حرکت کند و ممکن است جان مادر و جنین را به خطر بیندازد.

نزدیکی از پشت در دوران بارداری

رابطه جنسی از مقعد برای جنین ضرری ندارد. اما اگر به هموروئید بارداری مبتلا شده‌اید، ممکن است در زمان برقراری رابطه جنسی از مقعد آزار ببینید. بعد از این رابطه، نباید دخولی در واژن صورت بگیرد؛ چون با این کار باکتری‌ها از مقعد به واژن وارد و در آنجا پخش می‌شوند. در این صورت، احتمال ابتلا به عفونت بالا می‌رود.

چه زمانی نباید آمیزش جنسی داشته باشید؟

اگر شما این شرایط را داشته باشید، ماما یا پزشک ممکن است شما را از داشتن رابطه جنسی منع کند:

  • مشکلات مرتبط با جفت می‌تواند احتمال سقط جنین و یا زایمان زودرس را افزایش دهد؛
  • در صورتی که دوقلو باردار هستید؛
  • اگر جفت پایین باشد، راه ورودی رحم بسته می‌شود و نباید دخول صورت بگیرد؛
  • در صورتی که دهانه رحم مستعد باز شدن است؛
  • داشتن سابقه زایمان زودرس؛
  • خون‌ریزی زیاد و یا خون‌ریزی بی دلیل از واژن؛
  • ترشح آب از داخل واژن؛
  • زمانی که از داخل شکم آب ترشح می‌شود، احتمال ابتلا به عفونت بالا می‌رود.

یک خانم باردار باید مراقب عفونت‌های ناشی از نزدیکی باشد تا بتواند از خود و جنین اش مراقبت کند. به همین دلیل، باید از روش‌های مطمئنی مانند کاندوم یا سدهای داندانی استفاده کند.

تأثیرات بارداری بر تمایلات جنسی

بارداری در رابطه جنسی شما تأثیرات گوناگونی دارد و برای این مسئله پاسخ مشخصی وجود ندارد.

افزایش هورمون‌ها و بالا رفتن گردش خون باعث می‌شود که تمایلات جنسی شما به ویژه در سه ماه دوم افزایش پیدا کند.

ممکن است بعضی‌ها در دوران بارداری تمایل خیلی کمی به آمیزش جنسی داشته باشند. این مسئله به دلیل تغییراتی است که در هورمون‌های آنان به وجود می‌آید. این افراد در بدن‌شان احساس ناراحتی می‌کنند، سطح انرژی‌شان پایین می‌آید و یا بدن درد دارند.

بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری

بارداری همچنین می‌تواند بر تمایلات جنسی همسرتان نیز تأثیر بگذارد. بعضی از افراد در دوران بارداری احساس می‌کنند که همسرشان جذابتر از قبل شده است.:در واقع، تغییرات فیزیکی بدن خانم‌ها مانند افزایش سایز سینه، موجب بروز چنین احساسی می‌شود. در بعضی موارد، در دو طرف نگرانی‌هایی به وجود می‌آید که باعث می‌شود با یکدیگر رابطه سردی داشته باشند. در این شرایط باید درباره نزدیکی دید بازتری داشته باشید و به طرف مقابلتان اجازه دهید تا احساس راحتی کند.

فواید رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری فایده‌های زیادی برای زن و شوهرها دارد. از جمله:

  • اورگاسم بیشتر: افزایش گردش خون باعث می‌شود که زنان راحتتر از همیشه به اورگاسم دست پیدا کنند.
  • خوش اندام می‌شوید: در رابطه جنسی کالری می‌سوزانید و هر دو نفر از این طریق اندام بهتری پیدا می‌کنند.
  • بیشتر به هم وابسته می‌شوید: بعضی از زوج‌هایی که در دوران بارداری با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند، به هم نزدیکتر می‌شوند.
  • سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت می‌شود: نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۰۰۴ نشان داده است که رابطه جنسی «IgA» را افزایش می دهد. این ماده یک آنتی بادی است که از سرماخوردگی و عفونت جلوگیری می کند.
  • احساس بهتری دارید: وقتی شما به اورگاسم می‌رسید، در بدن‌تان اندروفین آزاد می‌شود که به کمک آنها مادر و جنین احساس خوشحالی و آرامش می‌کنند.

رابطه جنسی بعد از زایمان

شاید سوال هایی در مورد نزدیکی بعد از زایمان داشته باشید . همه خانم‌هایی که به تازگی زایمان می‌کنند، بعد از زایمان وارد دوران نقاهت می‌شوند و نیاز دارند که بیشتر استراحت کنند. آنها باید به بدن‌شان اجازه احیای دوباره بدهند. در این زمان، دهانه رحم تنگ می‌شود، خون‌ریزی‌های ناشی از زایمان قطع شده و شکاف واژن بهبود پیدا می‌کند.

هر زمانی که خانم‌ها احساس آمادگی کردند، می‌توانند وارد رابطه شوند. خستگی و انرژی صرف شده در دوران بارداری باعث می‌شود که زنان تا مدت‌ها بعد از زایمان، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند.ممکن است خانمی در دوران بارداری، متوجه تغییراتی در تمایلات جنسی‌اش شود. سعی کنید خیلی راحت با همسرتان صحبت کنید تا بتوانید رابطه سالمی را در دوران بارداری پشت سر بگذارید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در یک بارداری سالم، رابطه جنسی هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد. اگر خانمی دچار هر گونه درد غیرمعمول یا خون‌ریزی در دوران بارداری شد، باید خیلی سریع با پزشک خود تماس بگیرد.