منظور از تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار بسیار ناخوشایند و خسته کننده بوده به طوری که فرد مجبور است در 24 ساعت شبانه روز دائما برای دفع ادرار به دستشویی برود. اگر این تعداد در روز بیش از 7 بار باشد می گویند که فرد دچار تکرر ادرار شده است. در دوران بارداری ادرار خانم ها بیشتر می شود ولی باید بدانید که این وضعیت کاملا موقتی است.

برخی مواقع تکرر ادرار می تواند نشانه وقوع برخی بیماری های خاص مثل دیابت، سندروم مثانه بیش فعال، عفونت ادراری و پروستات باشد. اگر فرد دچار یکی از این بیماری ها بوده، و یا پیش زمینه ای از آن ها را تجربه نموده است و ممکن است او را در آینده درگیر کند، قعطعا این عارضه او را آزار خواهد داد.

رابطه جنسی ممکن است باعث عفونت ادراری در زنان شود. این امر به این دلیل است که مقاربت می تواند باکتری ها را از ناحیه مقعد به نزدیکی دهانه مجاری ادراری منتقل کند. خانم ها می توانند با تمیز کردن ناحیه تناسلی قبل از هر گونه فعالیت جنسی و با ادرار کردن پس از آن، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند.

عارضه تکرر ادرار خواب برخی افراد را نیز مختل نموده است، به طوری که مجبور هستند در طول خواب چندین بار از جای خود بلند شده و به دستشویی بروند.

بسیاری از افراد سالمند نیز وضعیت شب ادراری را تجربه می نمایند. با دکتر چک در ادامه همراه باشید.

علت ادرار زیاد

علت دستشویی رفتن زیاد

ادرار زیاد علت های مختلفی دارد ولی حتما می دانید که کلیه ها مواد زائد را از طریق ادرار دفع می کنند. به عبارتی کار کلیه ها تصفیه خون می باشد. جداسازی مواد زائد بر عهده کلیه هاست و اگر خللی در روند کار کلیه ها ایجاد گردد، سردی و تکرر ادرار ایجاد می شود.

از جمله شایع ترین دلایل تکرر ادرار می توان به این موارد اشاره کرد:

عفونت های مجرای ادراری یا عفونت مثانه

زمانی که در نتیجه ابتلا به عفونت، محصولات جانبی ناشی از این عارضه {خون، سلول های سفید خونی و باکتری} ایجاد شوند، پوشش مجرای پیشاب {لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند} و مثانه ملتهب می شود. از این رو، فرد به طور مرتب می خواهد مثانه اش را تخلیه کند. علاوه بر این، میزان ادرار تخلیه شده در هر بار در مقایسه با مواقع عادی کمتر است.

دیابت ملیتوس و دیابت بی مزه

از جمله علائم دیابت نوع 1 و نوع 2 که خیلی زود ظاهر می شود، می توان به تکرر ادرار اشاره کرد زیرا بدن تلاش می کند تا خود را از شر گلوکوز استفاده نشده (قند خون) از طریق ادرار نجات دهد. علاوه بر این، در نتیجه ابتلا به دیابت، نورون هایی که کنترل مثانه را در دست دارند، آسیب دیده و باعث تکرر ادرار و سخت کنترل کردن مثانه می شوند.

مصرف داروهای ادرار آور

داروهایی که برای درمان فشار خون بالا یا تجمع مواد مایع در بدن مصرف می شوند، بر روی کلیه اثر گذاشته و آب اضافی را از بدن خارج می کنند؛ از این رو فرد به تکرر ادرار دچار می شود.

مشکلات پروستات

زمانی که سایز پروستات بزرگ شود (هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH)، به مجرای پیشاب فشار وارد کرده و جریان ادرار را مسدود می کند و از این رو باعث ملتهب شدن دیواره مثانه می شود. در نتیجه، حتی زمانی که میزان ادرار موجود در مثانه بسیار اندک باشد نیز فرد مجبور به دفع ادرار می شود.

بارداری

تغییرات هورمونی و رشد رحم به مثانه فشار وارد کرده و باعث تکرر ادرار می شود؛ این موضوع در هفته های اول بارداری بیشتر دیده می شود. از دیگر مشکلاتی که به مجرای پیشاب آسیب وارد می کنند می توان به صدمات ناشی از زایمان طبیعی اشاره کرد.

بی اختیاری استرس

این مسئله بیشتر در خانم ها دیده می شود. از مشخصه های این نوع استرس می توان به خارج شدن ادرار در هنگام انجام فعالیت های جسمانی مانند دویدن، سرفه کردن، عطسه و حتی خندیدن اشاره کرد.

سندرم مثانه دردناک

از علائم این بیماری می توان به احساس درد در قسمت مثانه و ناحیه لگن اشاره کرد که منجر به تکرر ادرار می شود.

سکته یا دیگر بیماری های عصب شناختی

چنانچه نورون های پشتیبان مثانه آسیب ببینند، عملکرد مثانه دچار مشکل می شود و خود را در قالب تکرر ادرار و نیاز فوری به خالی کردن مثانه نشان می دهد.

سرطان مثانه

زمانی که تومورها فضای مثانه را اشغال کرده یا باعث خونریزی در مثانه شوند، فرد تکرر ادرار را تجربه می کند.

مالتیپل اسکلروسیز (MS)

حداقل 80 درصد از بیماران مبتلا به MS با مشکلات ناشی از اختلال در عملکرد مثانه، مانند تکرر ادرار، مواجه می شوند. در نتیجه حملات عصبی، در ارسال سیگنال های عصبی که کنترل مثانه و اسفنکترهای ادراری را بر عهده دارند، اختلال ایجاد شده یا به کلی ارسال نمی شوند.

سندرم مثانه بیش فعال (OAB)

گاهی اوقات خود تکرر ادرار مشکل اصلی است. انقباض های غیر ارادی مثانه منجر به تکرر و گاهی اوقات تعجیل در تخلیه ادرار می شود؛ حتی اگر تمام ظرفیت مثانه نیز تکمیل نشده باشد.

نوشیدن مایعات فراوان

مصرف بیش از حد مایعات و بیشتر از نیاز بدن منجر به تکرر ادرار می شود.

شیرین کننده های غیر طبیعی، مشروبات الکلی، کافئین و دیگر مواد غذایی

مشروبات الکلی و کافئین نقش داروهای ادرار آور را بازی کرده و بیشتر باعث تکرر ادرار می شوند. علاوه بر این، گفته می شود که مصرف نوشیدنی های کربوهیدرات دار، شیرین کننده های مصنوعی (مانند اسپلندا یا اکوآل) و مرکبات باعث تحریک مثانه شده و ادرار را افزایش می دهند.

کیست تخمدان

سرطان رحم و افتادگی رحم که در زایمان های مکرر ایجاد می شود نیز می تواند موجب تکرر ادرار شود. پزشک ارولوژ آماده درمان سریع تکرر ادرار در زنان می باشد.

دلایل دیگر

از جمله دلایل دیگر می توان به اضطراب، وجود سنگ های مثانه یا سنگه کلیه، باریک شدن مجرای پیشاب، قرار گرفتن ناحیه لگن در معرض امواج ناشی از رادیو درمانی (به عنوان بخشی از شیوه درمان سرطان)، دیورتیکولیت و عفونت های جنسی (STIs) اشاره کرد.

نشانه های تکرر ادرار

بسیاری از افراد برای درمان دستشویی رفتن زیاد به پزشک مراجعه می کنند. ولی تکرر ادرار با نشانه های دیگری نیز همراه می باشد که فرد را با آشفتگی مواجه می سازد.

تکرار: فرد بیش از هشت بار در روز یا یک بار شب ها در هنگام خواب مجبور است مثانه خود را خالی کند.

تردید: مثانه در هر بار تخلیه ادرار به کلی خالی نمی شود زیرا ماهیچه های قرار گرفته در مثانه یا مجرای پیشاب منقبض شده و به طور ناگهانی جلوی جریان را می گیرند یا این که فرد به سختی می تواند شروع به دفع ادرار کند.

ضرورت: یک فشار ناراحت کننده در ناحیه مثانه احساس می کنید که باعث می شود حس کنید که همین الان باید مثانه را تخلیه کنید.

بی اختیاری ادراری: فرد نمی تواند جریان ادرار را کنترل کند و در نتیجه ادرار تراوش می کند.

ادرار همراه با سوزش: فرد بلافاصله بعد از یا هنگام دفع ادرار با احساس درد و سوزش ناراحت کننده ای مواجه می شود که یکی از علامت های ناشی از عفونت مجرای ادراری می باشد.

وجود خون در ادرار: از جمله دیگر علائم تکرر ادرار می توان به وجود لخته یا مقادیر اندک خون در ادرار اشاره کرد که اغلب باعث تیره رنگ تر شدن ادرار می شود. حتی گاهی اوقات، ادرار کاملا خونی می شود.

نوکتوریا: حالتی که فرد شب ها برای تخلیه ادرار مجبور است از خواب بیدار شود که اغلب با بی اختیاری شبانه ادرار (در کودکان که در قالب خیس کردن تخت خود را نشان می دهد) همراه است.

پولاکیوریا: فرد در طول روز مجبور است بارها مثانه اش را تخلیه کند (که معمولا در هر بار هم میزان کمی ادرار خارج می شود).

دیریبل: بعد از این که دفع ادرار تمام می شود، باز هم ادرار خارج می شود.

فشار دادن: برای تخلیه ادرار، مجبور هستید زور بزنید.

درمان تکرر ادرار

درمان پزشکی تکرر ادرار

درمان تکرر ادرار به علت آن بستگی دارد. اگر عفونت دلیل اصلی تکرر ادرار باشد، پزشک آنتی بیوتیک را برای خلاص شدن شما از شر عفونت تجویز می کند. داریفناسین و یا اکسی ترول از داروهایی است که پزشک پس از بررسی کلی شرایط شما و آگاهی از بیماری های دیگری که به ان ها مبتلا هستید، آن را تجویز می نماید.

برای این که پزشک از وضعیت دقیق شما مطلع شود، آزمایش و سونوگرافی کلی از شکم و مثانه را در نسخه ذکر نموده و پس بررسی جواب نهایی دارو درمانی را آغاز می نماید. همچنین با روش اسکن مثانه، که شما باید پس از ادرار کردن اسکن شوید، پزشک مطلع خواهد شد که دقیقا چه میزان ادرار داخل مثانه باقی مانده است.

داروهایی که اسپاسم عضلانی مثانه را کنترل می کنند می توانند به کاهش بی اختیاری ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه کمک کنند.

همچنین ممکن است پزشک انجام تمرینات لگنی مانند کگل یا تمرینات بازیابی عضلات مثانه را برای کمک به تاخیر در دفع ادرار پیشنهاد دهد.

درمان پزشکی تکرر ادرار

شیوه های درمان تکرر ادرار به عامل اصلی به وجود آورنده بستگی دارد. برای درمان سریع تکرر ادرار به موارد زیر توجه کنید و سریع برای درمان آنها اقدام کنید:

عفونت مجرای ادراری: پزشک برای درمان این نوع عفونت، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند و در عین حال فرد نیز باید آب زیاد بنوشد.

دیابت: زمانی که میزان قند خون بسیار زیاد می شود، تکرر ادرار اغلب یکی از اولین نشانه های آن است. تکرر ادرار در افراد دیابتی را باید با کنترل میزان قند خون درمان کرد.

مصرف داروهای ادرار آور: درباره مصرف داروهای ادرار آور در صبح ها یا کم کردن دفعات مصرف، با پزشک صحبت کنید. با این کار، دیگر شب ها کمتر مجبور به تخلیه مثانه می شوید.

مشکلات پروستات: پزشک متخصص اورولوژی مسئول درمان مشکلات پروستات است. دو نوع دارو برای درمان پروستات بزرگ شده تجویز می شود که شامل 5ARIs و مسدود کننده های آلفا می شود. با مصرف داروهای 5ARIs {مهار کننده های 5 الفا ردوکتاز} میزان هورمون هایی که باعث رشد پروستات می شوند، کاهش پیدا می کند. با مصرف مسدود کننده های آلفا نیز سلول های ماهیچه ای، از جمله در قسمت مثانه، آرام می شوند. گاهی اوقات نیز با عمل جراحی می توان مشکلات پروستات را برطرف کرد.

بارداری: مشکلاتی که در دوران بارداری وجود دارد، باید تکرر ادرار را هم اضافه کنیم. در این دوران، کار زیادی از دست مان برای کم کردن تکرر ادرار بر نمی آید؛ علی الخصوص در روزهای پایانی بارداری. البته با کم کردن میزان مصرف مواد ادرار آور که حاوی کافئین هستند مانند چای، نوشابه های گازدار یا کافئین هم می توان این مشکل را برطرف کرد. البته نباید میزان کلی مصرف مایعات را کم کنید زیرا حفظ آب بدن در این مدت بسیار اهمیت دارد. تا می توانید در طول روز مواد نوشیدنی مصرف کنید تا شب ها از خواب بیدار نشوید و موقع دستشویی رفتن هم مثانه کاملا تخلیه می شود.

بی اختیاری استرس: برای درمان این عارضه باید داروهایی برای کم کردن وزن و ترک سیگار مصرف کنید. انجام حرکات ورزشی مخصوص ماهیچه های کف لگن، تحریک کف لگن، پس خوراند زیستی (بیوفیدبک)، درمان به شیوه انرژی رادیو فرکانس، مصرف استروژن موضعی و در موارد حاد، انجام عمل جراحی، در بی اختیاری ادرار ناشی از استرس تاثیر گذار هستند.

سندرم مثانه دردناک: معمولا درمان این عارضه تنها از عهده پزشک اولوژی برمی آید. این عارضه با تجویز داروهایی مانند پنتوسان پلی سولفات سدیم (Elmiron)، قرص های ضد افسردگی تری سیسلیک، داروهای مسکن یا آنتی هیستامین ها درمان می شود. در موارد ضروری نیز باید عمل جراحی صورت بگیرد.

سکته یا دیگر بیماری های عصب شناختی: بسته به عامل موثر در تکرر ادرار، با مصرف دارو یا رفتار درمانی، مانند شیوه اموزش مثانه، می توان این عارضه را درمان کرد.

سرطان مثانه: پزشک اورولوژی مسئول درمان سرطان مثانه است و او با انجام عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیو درمانی این عارضه را برطرف می کند.

مالتیپل اسکروسیز: با تغییر در رژیم غذایی، کم کردن میزان مصرف مایعات تا چندین ساعت قبل از خواب، آموزش مثانه، مصرف دارو، تخلیه برنامه ریزی شده مثانه، شیوه درمانی ماهیچه کف لگن، تحریک جلدی عصب تیبیال {PTNS}، Intermittent self catheterization {ISC} و دیگر شیوه های جراحی، می توان تکرر ادرار ناشی از MS را درمان کرد.

سندرم مثانه بیش فعال: اولین شیوه ای که برای درمان این عارضه توصیه می شود، آموزش مثانه است. البته با تجویز داروهایی مثل تولترودین (Detrol LA)، اوکسی بوتینین دهانی (Ditropan)، داریفناسین (Enablex)، اکسی بوتینین (Oxytrol)، تراسپیوم (Sanctura XR)، سولیفناسین (VESIcare)، میرابگرون (Myrbetriq) یا بوتولینوم توکسین (Botox) نیز می توان این عارضه را درمان کرد. گاهی اوقات از شیوه های درمانی تحریک عصب ها استفاده می کنند که تحریک جلدی عصب تیبیال (PTNS) و تحریک عصب ساکرال (SNS) از جمله این روش ها محسوب می شوند.

شیرین کننده های غیر طبیعی، مشروبات الکلی، کافئین و دیگر مواد خوراکی. به طور کلی باید از خوردن مواد خوراکی و نوشیدنی هایی که مثانه را اذیت کرده و مانند داروهای ادرار آور عمل می کنند، خودداری کنید.

دمنوش های مناسب برای درمان تکرر ادرار

دمنوش های مناسب برای درمان تکرر ادرار

برای رفع تکرر ادرار در صورتی که پزشک وضعیت شما را خفیف تشخیص داد، می توانید از دمنوش برای رفع تکرر ادراراستفاده کنید.

پونه کوهی

این گیاه خواص ضد میکروبی داشته و عفونت های ادراری را برطرف می نماید.

کرن بری

یکی از دمنوش های پر استفاده برای درمان تکرر ادرار در بانوان بوده که می تواند از این دمنوش به صورت روزانه استفاده نمایند. می توانید این دمنوش را به صورت تی بگ از فروشگاه ها تهیه نمایید.

گیاه زنجبیل

زنجبیل را می توانید از عطاری ها تهیه نموده و آن را به صورت دمنوش مصرف کنید. زنجبیل سرعت رشد باکتری ها را محدود نموده و خاصیت سم زدایی دارد. علاوه بر درمان تکرر ادرار در بانوان موجب می شود تا عفونت های دستگاه تناسلی نیز برطرف گردند.

لیمو و دارچین

می توانید با چوب دارچین دمنوش درست کنید و مقداری لیمو را هنگام نوشیدن داخل دمنوش بریزید. لیمو و دارچین خواص ضد التهابی داشته و به درمان این عارضه کمک می کند.

درمان خانگی تکرر ادرار

علاوه بر درمان های دارویی شما لازم است اقداماتی را برای بهبود وضعیت خود در خانه انجام بدهید. به عبارتی این اقدامات را باید به سبک زندگی خود وارد نموده تا عادت به انجام این کار کنید. درمان تکرر ادرار در خانه به راحتی امکان پذیر است.

شما همچنین می توانید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های نزدیک به شب که احتمال شب ادراری را افزایش می دهند اجتناب کنید. این موارد عبارتند از:

  • الکل
  • آب مرکبات
  • قهوه
  • چای
  • گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی
  • شیرین کننده های مصنوعی

در هنگام خواب و یا نزدیک شب این نوشیدنی ها را ننوشید، زیرا وضعیت شما را بدتر می کند.

یبوست می تواند با فشار بر مثانه به تکرر ادرار کمک کند، بنابراین مصرف فیبر خود را افزایش دهید تا شکمتان راحت کار کند.

با پزشک خود در مورد روش صحیح انجام تمرینات لگنی کگل صحبت کنید. این تمارین می توانند عضلات کف لگن شما را تقویت کنند.

همچنین از پزشک خود در مورد تمرین های فیزیوتراپی، که عضلات لگن شما را قرار است مورد هدف قرار دهند، سوال کنید. این تمرینات فراتر از تمرینات کگل است تا به طور گسترده عضلاتی را که از مثانه و اندام های لگنی شما حمایت می کنند را، تقویت کند.

درمان تکرر ادرار با اسفند

بسیاری از داروهای گیاهی برای درمان تکرر ادرار معجزه آسا می باشند و شاید لازم نباشد که به پزشک ارولوژی مراجعه کنید. اطباء سنتی مصرف اسفند را برای درمان تکرر ادرار توصیه نموده اند.

حدود 1.5 گرم اسفند را با مقداری خاکشیر و به همراه کمی آب صبح ناشتا میل کنید. این نسخه یک داروی گیاهی تکرر ادرار محسوب می شود. زمان مصرف آن را بر اساس شدت بیماری، پزشک متخصص طب سنتی تعیین می نماید.

دیگر درمان خانگی احساس ادرار کاذب

احتمالا قبل از این که به متخصص ارولوژی مراجعه کنید، در این فکر هستید و از خود می پرسید که برای تکرر ادرار چی خوبه ؟

  • شیر سویا
  • آب میوه های دارای خاصیت اسیدی کم مثل آب سیب یا آب گلاب
  • دلستر یا ماءالشعیر اصل و بدون طعم
  • کدو حلوایی رقیق شده
  • چای بدون کافئین مثل انواع چای میوه ای
  • کنترل یبوست.

تا جایی که می توانید، یبوست خود را کنترل کنید و از غذاهای روان استفاده کنید. ملین ها را باید خوب بشناسید و آن ها را میل کنید. لوبیا، نان سبوسدار، انواع فیبر و سبزیجات را برای کنترل یبوست میل کنید.

¾ فنجان آب آلو را روزانه برای بهبود وضعیت روده میل کنید. این نسخه برای افرادی است که دائما یبوست دارند.

اگر برای درمان تخلیه نشدن کامل ادرار با طب سنتی به دنبال نسخه ای خاص هستید، ابتدا باید روش های خانگی را امتحان کنید و سپس به دنبال داروی گیاهی برای تکرر ادرار و سوزش باشید.

درمان سریع تکرر ادرار در مردان

عامل اصلی تکرر ادرار در مردان بیماری پروستات می باشد. برای درمان بیماری پروستات و درمان سریع تکرر ادرار در مردان حتما باید به پزشک مراجعه نموده و تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید و در عین حال باید یک سری نکاتی را نیز برای کاهش ادرار کردن رعایت کنید.

  • در مسافرت ها و مسیرهای طولانی چای ننوشید. مصرف مایعات را قطع و یا کم کنید.
  • اضطراب را کاهش دهید.
  • اگر دارای سنگ کلیه و سنگ مثانه هستید هر چه سریع تر خود را درمان کنید.

درمان تکرر ادرار کودکان در طب سنتی

  • از آش پاکسازی که آش آلو گشنیز می باشد استفاده نمایید.
  • از عرق خارشتر به میزان دو سوم لیوان و عرق خارخاسک به میزان یک سوم لیوان به کودک خود بدهید.
  • روغن بادام تلخ طبیعی را از عطاری و مراکز معتبر تهیه نموده و ناحیه معده کودک را با آن ماساژ دهید.
  • شربت عسل یا ماء العسل ابن سینا یک لیوان + نصف یک عدد لیمو ترش را در لیوان فشار داده و مخلوط نموده و روزانه میل کند.

نکته) عرق خارشتر و خارخاسک بهتر است که با احتیاط مصرف گردد. به عبارتی گزینه نهایی می باشد و آش آلو گشنیز با روغن کم بسیار موثر می

درمان تکرر ادرار با عسل

یک روش خانگی دیگر برای درمان تکرر ادرار در آقایان و خانم ها خوردن عسل می باشد. شما می توانید یک قشاشق مرباخوری عسل را با 7 عدد سیاه دانه به صورت ناشتا و روزانه میل کنید. در طب سنتی به این ترکیب، دوسین گفته می شود. نه تنها تکرر ادرار بلکه بسیاری از بیماری ها با عسل و سیاه دانه درمان شده است.

آیا درمان تکرر ادرار بدون مصرف آنتی بیوتیک با خطراتی همراه می باشد؟

عفونت های ادراری به خودی خود با مراقبت های خانگی و بدون استفاده از آنتی بیوتیک از بین می روند. اما در مورد سالمندان این فرضیه کاملا متفاوت می باشد.

برخی از تحقیقات در منابع معتبر تخمین می زنند که 25 الی 42 درصد از عفونت های ادراری می توانند به خودی خود از بین بروند. این عارضه معمولاً فقط در زنانی که هیچ مشکل سلامتی دیگری آنان را تهدید نمی نماید، رایج می باشد.

اگر تکرر ادرار درمان نشود زمینه ساز عارضه های دیگری همچون پیلونفریت و سپسیس خواهد بود. این دو بیماری خصوصا سپسیس بسیار خطرناک بوده و منجر به بستری شدن فرد می شود. این بیماری ها منجر به بدتر شدن شدت عفونت در بدن فرد می شوند.

کلام پایانی

در حالت کلی بیماری تکرر ادرار در صورت تشخیص به موقع، خطرناک نبوده و با تجویز آنتی بیوتیک ساده حل خواهد شد. شما برای درمان این بیماری می توانید به متخصص ارولوژی یا متخصص طب سنتی مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که طب سوزنی هیچ راهکاری برای درمان تکرر ادرار ندارد.