دکتر چک  28-01-1401: دندان درد یک عارضه بسیار دردناک و آزاردهنده، مخصوصا در  شب ها و هنگام خواب است. زوال دندان عامل اصلی دندان درد در میان اکثر کودکان و بزرگسالان به شمار می آید. باکتری هایی که در دهان تان زندگی می کنند، در مواد قندی و نشاسته های موجود در خوراکی های مصرفی رشد کرده و تکثیر می شوند. این باکتری ها نوعی پلاگ ضخیم ایجاد کرده که به سطح دندان متصل می شوند. از این رو شما شب ها هنگام خواب با دندان درد مواجه می شوید. برای درمان سریع دندان درد در شب چند راهکار بسیار عالی وجود دارد که در این مقاله به تمام آنها اشاره می کنیم.

برای درمان اورژانسی دندان درد در شب از راهکار های زیر استفاده کنید:

  • مصرف مسکن ژلوفن ، ایبوپروفن
  • قطره اوژنول
  • آمپول کتورولاک
  • کمپرس سرد
  • میخک.

دندان درد

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که به راستی منظور از دندان درد چیست؟ دندان درد به احساس نوعی درد در داخل یا اطراف دندان گفته می شود. دندان دردهای جزیی و خفیف از التهاب و آزار موقتی لثه نشات می گیرند که خودتان هم در خانه می توانید آن را درمان کنید.

دندان دردهای خطرناک تر از مشکلات ایجاد شده برای دندان و دهان سرچشمه می گیرند که به خودی خود بهتر نشده و حتما دندان پزشک باید آن ها را معاینه و درمان کند.

چرا درد دندان من تا این اندازه زیاد است؟

قسمت داخلی دندان شما یا پالپ یا مغز دندان از مواد نرم تشکیل شده است که با اعصاب، بافت ها و رگ های خونی پر شده است. این اعصاب داخلی دندان از حساس ترین قسمت های موجود در بدن هستند. پس هنگامی که این اعصاب تحریک شده یا عامل باکتری باعث عفونت آن شود، با درد شدیدی مواجه می شوید.

آیا دندان درد من به خودی خود برطرف می شود؟

انواعی از دندان دردها که از اطراف دندان (نه قسمت داخلی) سرچشمه می گیرند، بدون نیاز به دندان پزشک خوب می شوند. درد ناشی از تحریک های موقت (قرمز شدن) در قسمت لثه در مدت چندین روز خوب می شوند.

در طول این مدت نباید با نواحی اطراف قسمت آسیب دیده آدامس بجوید. خوراکی های نرم مثل ماست و تخم مرغ مصرف کرده و اگر دندان تان حساس شده است، از خوردن شیرینی و خوراکی های بسیار گرم یا بسیار سرد به طور جدی خودداری کنید.

درمان سریع دندان درد در شب با 10 روش خانگی

در اکثر موارد، دندان درد یا درد فک نشان دهنده مشکلی است که باید توسط دندان پزشک به آن رسیدگی شود. اما شب ها داستان کمی متفاوت است. درمان سریع دندان درد در شب ممکن است امری سخت باشد و  برای این که حواس فردی که دندان درد دارد را منحرف کنیم، کار زیادی نمی توانیم انجام دهیم.

با وجود این چند راهکار به شما معرفی می کنیم که تا فردا دندان درد خود را آرام کنید، فردا حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

مصرف قرص های درد به صورت زبانی

بهترین روش درمان سریع دندان درد در شب بی شک مصرف قرص های مسکن درد که بدون نسخه می توان آن ها را تهیه کرد می باشد. مانند: ژلوفن، استامینوفن( تایلنول) یا ایبوپروفن (ادویل). اگر در خانه این قرص هارا ندارید از داروخانه شبانه روزی تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که همواره باید این قرص ها را طبق مقدار اعلام شده روی بسته بندی مصرف کنید! احتمالا این قرص های برای شما مضر باشند، پس قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

استفاده از آمپول های ضد درد

یک روش دیگر که با استفاده از آن میتوانید سریع دندان درد رو قطع کنید تزریق آمپول مانند کتورولاک  یا پیروکسیکام می باشد. توجه کنید که خودسرانه این موارد را مصرف نکنید. تنها زمانی که درد بدون تحمل می شود یا دسترسی به دندان پزشک را ندارید، استفاده از کتورولاک پیشنهاد می شود که در عرض 30 دقیقه دندان درد شما را آرام می کند.

برای این منظور شبانه به یک درمانگاه مراجعه کنید و از آنها بخواهید این آمپول را برای شما تزریق کنند.

همچنین این مسکن های قوی را زیاد مصرف نکنید چون عوارض خاص خود را دارند.

کمپرس سرد

بی شک استفاده از کمپرس سرد می تواند دندان درد را کمتر کند.

علاج دندان درد شبانه دست به کار شدن خودتان است. پس چندین قطعه یخ را درون کیسه ای بریزید و داخل حوله قرار دهید و سپس کمپرس را در قسمتی از صورت یا فک تان که درد می کند، قرار دهید.

این کار باعث می شود که رگ های خونی تنگ شده و در نتیجه درد هم کاهش یابد و فرد می تواند خواب راحتی داشته باشد.

عصرها قبل از این که بخوابید هم می توانید با فاصله چند ساعته و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه، کمپرس سرد را روی موضع قرار دهید.

قرار گرفتن سر بالاتر از تنه

ادغام خون در سر باعث اضافه شدن درد و التهاب می شود. بعضی از اشخاص زمانی که یک یا دو بالشت اضافه زیر سرشان می گذارند، دردشان کم شده و می توانند به راحتی بخوابند.

پمادهای دارویی

برای درمان سریع دندان درد در شب مصرف بعضی از پمادهای دارویی هم می تواند نقشی موثر داشته باشند. ژل های بی حس کننده و پمادهای بدون نیاز به نسخه، حاوی بنزوکائین، نیز باعث بی حسی موضعی می شوند.

البته به این نکته توجه کنید که بنزوکائین برای کودکان مناسب نیست!

شستشو با آب نمک

اگر نمیخواهید برای درمان دندان درد شبانه مسکن مصرف کنید، یکی از راهکارهای رایج خانگی، شسشتشو دهان با آب نمک است.

آب نمک نوعی عامل ضد باکتریایی است که التهاب را کاهش می دهد  و از دندان های آسیب دیده در برابر ابتلا به عفونت محافظت می کند.

علاوه بر این، شستشو دهان با آب نمک باعث می شود که اجزا و باقی مانده های مواد غذایی که در دندان یا لثه ها به دام افتاده اند، از بین بروند.

شستشو با هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید میتوان یک درمان فوری دندان درد شبانه باشد. التهاب لثه نوعی عفونت خطرناک است که علت آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. ابتلا به این عفونت با درد، خونریزی از لثه ها و شل شدن دندان ها همراه است.

نویسنده یکی از مقالات در سال 2016، اظهار کرده است، شستشو دهان با دهان شویه هیدروژن پراکسید، باعث کم شدن پلاک ها و علائم التهاب لثه می شود.

اگر قصد استفاده از دهان شویه های هیدروژن پراکسید را دارید، باید حتما مقداری آب را با آن ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس محلول را درون دهان تان تکان دهید؛ اما حواستان باشد که آن را قورت ندهید!

در ضمن، استفاده از این محلول برای کودکان مناسب نمی باشد؛ زیرا ممکن است به طور ناگهانی آن را قورت دهند!

چای نعناع

تکان دادن چای نعناع در دهان یا مکیدن نوع کیسه ای آن، به طور موقت کمک می کند تا از دندان درد خلاص شوید.

محققان اظهار کرده اند که نعناع به خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان مجهز شده است. یک ماده فعال در نعناع که منتول نام دارد، تاثیر یک بی حس کننده خفیف را می گذارد که باعث بی حس شدن نواحی حساس می شود.

میخک

اوژنول یکی از ترکیبات اصلی در میخک است که باعث کاهش و درمان فوری دندان درد می شود. نتایج تحقیقات بالینی سال 2015 نشان داده، افرادی که بعد از این که دندان شان را می کشند، میخک روی لثه ها و حفره شان می گذارند، در طول دوره بهبودی درد و التهاب کمتری را احساس می کنند.

اوژنول نوعی ماده ضد درد است؛ زیرا موضع را بی حس می کند. برای استفاده از میخک، آن را داخل آب قرار دهید تا به صورت خمیری درآید. سپس این خمیر را روی دندانتان قرار دهید یا این که آن را داخل چای کیسه ای خالی بگذارید و روی زبانتان بگذارید.

می توانید جویدن یا مکیدن میخک را هم امتحان کنید و آن را نزدیک دندانی که درد می کند، قرار بدهید تا درد تان را کم کند.

باید بگوییم که استفاده از میخک برای کودکان مناسب نیست؛ زیرا ممکن است که مقدار زیادی از این گیاه را قورت دهند! همچنین، میخک گیاهی تند و زننده است و اگر فردی آن را قورت دهد، در دهانش درد احساس خواهد کرد!

سیر

برای درمان اورژانسی دندان درد سیر را فراموش نکنید!! سیر ماده ای است که در بسیاری از خانه ها یافت می شوند و بعضی از افراد برای کم کردن فوری درد دندان های خود از آن استفاده می کنند.

آلیسین ترکیب اصلی سیر است که تاثیر یک آنتی باکتریال قوی را می گذارد و باکتری های دهان را که منجر به کرم خوردگی دندان و دندان درد می شوند، نابود می کند.

برای استفاده از سیر کافی است که یک حبه سیر را بجوید و آن را نزدیک همان دندانی که درد می کند قرار دهید تا از شر درد خلاص شوید.

بعضی از افراد نمی توانند مزه تند سیر را تحمل کنند؛ پس استفاده از سیر برای همه افراد مناسب نیست!

پیشگیری از بروز دندان درد در شب

بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز دندان درد این است که همواره به سلامت لثه و دندان های خود توجه داشته باشید.

به همین منظور، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به طور منظم برای چک آپ به دندان پزشک مراجعه کنید؛
  • میزان مصرف خوراکی و نوشیدنی های شیرین را کم کنید و فقط گاهی اوقات مصرف کنید؛
  • دندان خود را دو بار در روز و برای مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید؛
  • با استفاده از نخ دندان هر روز فاصله میان دندان ها را تمیز کنید تا مواد غذایی، پلاگ و باقی مانده های غذا از میان بروند.

درمان فوری دندان درد توسط دندانپزشک

راهکار های بالا برای آرام کردن دندان درد شما در شب بوده. برای درمان بای به دندانپزشک مراجعه کنید. در مطب دندان پزشک و در راستای درمان سریع دندان درد، اگر لازم باشد وی دندان را پر کرده، کشیده یا از روش های دیگری استفاده می کند. اگر مشکل جدی باشد، از روش درمان ریشه دندان (این روش به این صورت است که پزشک اعصاب و شریان های خونی را پاک سازی کرده و ریشه های دندان ها را می بندد) استفاده می شود.

به منظور علاج دندان درد شبانه معمولا اگر فرد تب داشته باشد یا فک متورم شده باشد، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شوند. این روش ها معمولا به صورت مرحله به مرحله انجام می شوند، به مسئله درد و عفونت سریعا رسیدگی می شود و در ماه های پیش رو نیز از روش های بازسازی استفاده می شود.

برای درمان سریع دندان درد در شب، چنانچه علت بروز دندان درد به خود دندان یا فک مربوط نشود، روش درمان به عارضه موجود بستگی خواهد داشت.

گاهی اوقات، دندان پزشک برای این که درد را کنترل کند، روش تزریق به نواحی اطراف دندان را مورد استفاده قرار می دهد. چنانچه فرد با التهاب در قسمت لثه ها یا صورت مواجه شود یا تب داشته باشد، پزشک داروهای آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

دندان درد در شب چه دلایلی دارد؟

علتی که بیشتر  افراد بت دندان درد مواجه می شوند، پوسیدگی و زوال دندان است. در صورتی که آن ها برای پوسیدگی دندان شان اقدام نکنند، این پوسیدگی منجر به کرم خوردگی دندان خواهد شد.

زمانی که اسید و باکتری ها وارد مینا دندان شوند و بافت های درون دندان را از بین ببرند، کرم خوردگی رخ می دهد. این شرایط با عصب ها تماس پیدا کرده و منجر به بروز درد می شود.

در بعضی از افراد عفونت های سینوسی می تواند باعث دندان درد شود. این علامت زمانی رخ می دهد که عفونت از سر خارج شود. نشانه هایی مثل: درد و فشار ناشی از عفونت، شب ها فرد را بیشتر آزار می دهد.

دلایل دیگری که ممکن است باعث درد دندان شود؛ عبارتند از:

  • کنده شدن ماده ای که با آن دندان را پر می کنند؛
  • چرک کردن دندان؛
  • آسیب دیدگی فک؛
  • درآمدن دندان عقل یا بزرگسالی؛
  • گیر کردن غذا در دندان یا لثه ها؛
  • ساییدن دندان ها در شب ها؛
  • بیماری لثه.

علت ابتلا به دندان درد شبانه

دندان درد همراه با التهاب قسمت مرکزی دندان رخ می دهد که به آن پالپ دندان می گویند و همان طور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم، پالپ دندان تعدادی پایانه عصبی به شدت حساس نسبت به درد را در خود جای داده است.

خوردگی دندان، آسیب دیدگی یا عفونت منجر به التهاب پالپ دندان می شوند. اولین قدم در راستای درمان سریع دندان درد در شب و از میان رفتن درد این است که مشکل اصلی شناسایی شود.

آیا دلیل دندان درد به حساسیت دندان مربوط می شود؟

اگر دندان هایتان سالم باشد توسط لایه سخت بیرونی مینا پوشانده شده است و از این رو مینای دندان از اعصاب داخلی محافظت می کند. ممکن است مینای دندان به مرور زمان از میان برود. هنگامی که لایه میانی دندان در معرض تماس قرار بگیرد، هر چیزی که خورده یا می نوشید می تواند به پایانه های عصبی تان برخورد کند.

بیماری لثه می تواند باعث حساس شدن دندان تان شود. لثه ها از دندان دور شده و در این شرایط پایه های دندان در معرض تماس قرار می گیرند. مسواک زدن بیش از حد هم باعث آسیب رساندن به لثه ها می شود.

اگر به تازگی دندان تان را جرم گیری یا پر کرده باشید، تا چند هفته حساس است. بیشتر مردم بعد از سفید کردن دندان های خود با این مشکل مواجه می شوند. البته اگر در گذشته دندان خود را پر کرده باشید یا این که آسیب دیده باشد، باز هم با مشکل حساسیت دندان مواجه می شوید.

آیا دندان آسیب دیده است؟

هر زمان که غذا می خورید به نوعی به دندان هایتان حمله می شود. تا زمانی که دندان ها را مسواک بزنید، باکتری ها به دندان متصل باقی می مانند، شروع به تولید اسید کرده و در نتیجه حفره هایی در مینای دندان ایجاد می شود.

ممکن است دندان ترک خورده باشد و لایه های حساس داخلی در معرض تماس قرار بگیرند. خوردگی یا شکستگی دندان هر دو باعث بروز دردی شدید می شوند. هر چقدر که مدت زمان احساس درد بیشتر باشد، نشان می دهد که دندان آسیب جدی تری دیده است.

چنانچه شکستگی یا خوردگی دندان به اندازه کافی عمیق باشند، باکتری به مغز دندان نفوذ می کند. در این شرایط مغز دندان دچار عفونت شده و با عارضه ای به نام آبسه مواجه می شوید. این عفونت می تواند به بافت و استخوان هم منتقل شود.

آیا دندان ساییده شده است؟

استرس، اختلال های خوابی یا مشکل گاز گرفتن باعث ساییده شدن دندان می شوند. اگر در هنگام خواب دندان خود را بسایید، مینای دندان از میان رفته و حتی ممکن است دندان دچار ترک خوردگی هم بشود.

آیا مشکل به دندان عقل مربوط می شود؟

ممکن است هنگامی که دندان عقل به لثه هایتان فشار وارد می کند، با دندان درد مواجه شوید. این احتمال وجود دارد که مواد غذایی در قسمت زیر لثه ها به دام افتاده و باعث بروز عفونت یا زوال دندان شوند.

ممکن است مشکل به خارج از دهان مربوط شود؟

این امکان وجود دارد که دندان درد به مشکلی در خارج از دندان مربوط شود. ممکن است این درد از قسمت های زیر ایجاد شود:

  • انواعی خاص از سردرد مثل سردرد خوشه ای یا میگرن؛
  • سینوس ها دچار عفونت شده یا مسدود شده باشند؛
  • وجود مشکلاتی در مفصل یا ماهیچه های متصل به فک.

در موارد نادر هم ممکن است حمله قلبی باعث بروز دندان درد در شب شود که نشان می دهد فرد به یک بیماری عصبی خاص مبتلا شده است.

چرا شب ها بعضی از دندان دردها بدتر می شوند؟

درد دندان روزها هم به سراغ تان می آید؛ اما به نظر می رسد که شب ها درد آن بدتر می شود.

یکی از دلایلی که می تواند باعث دندان درد شود، دراز کشیدن است که باعث می شود خون با سرعت به سمت سر حرکت کند. زمانی که خون در این نقطه زیاد می شود، درد و فشار ناشی از  درد دندان را بیشتر می کند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود انواع دردها شب ها  افراد را بیشتر آزار دهند، این است که این موقع از شب هیچ چیزی وجود ندارد که حواس فرد را پرت کند. اگر فرد چیزی پیدا کند که دیگر به دندان درد خود فکر نکند، آن موقع می تواند راحت تر بخوابد.

چه زمانی باید برای درمان فوری دندان درد شبانه خود به دندان پزشک مراجعه کنم؟

چنانچه هر کدام از شرایط زیر را دارید باید در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه کنید:

  • بیش از یک تا دو روز است که با دندان درد مواجه هستید.
  • شدت دندان دردتان خیلی زیاد است.
  • تب یا گوش درد دارید یا این که وقتی دهان تان را باز می کنید، احساس درد می کنید.
  • دهان یا صورت تان متورم شده است.

تشخیص و درمان فوری و درست عفونت های دندان از گسترش آن ها به قسمت های دیگر صورت و جمجمه و حتی شریان های خونی اهمیت بسزایی دارد.

خلاصه آنچه که گفته شد

برای اکثر موارد رایج دندان درد و درمان فوری دندان درد، پیش بینی عارضه راهکاری مناسب به شمار می آید. با رعایت بهداشت دندان ها مثل مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن، شستشوی دندان با دهان شویه های ضدعفونی کننده و مراجعه منظم به دندان پزشک می توانید از بروز مشکلات دندان پیشگیری کنید.

برای درمان سریع دندان درد در شب از ژلوفن، سیر روی دندان، میخک روی دندان یا کمپرس آب سرد استفاده کنید. اگر درد خیلی خیلی شدید بود برای آرام کردن اون به یک درمانگاه مراجعه کنید و آمپول کتورولاک تزریق نمایید.

اما فراموش نکنید که برای جلوگیری از دندان درد در شب فردا آن روز به دندانپزشک مراجعه کرده و مشکل خود را درمان کنید.

چنانچه عامل بروز دندان درد در شب به مشکلات مرتبط با دندان و فک مربوط نمی شود، باید فورا علت اصلی شناسایی شده و فرد تحت درمان فوری دندان درد شبانه قرار بگیرد.