خلط نوعی مخاط است که در ریه‌ها و مجاری تنفسی ترشح می‌شود. اگر شخصی بیماری سختی داشته باشد یا شرایط سلامتی‌اش مناسب نباشد، این مشکل با شدت بیشتری برایش اتفاق می افتد  . خلط یک نوع واکنش محافظتی در بخش‌هایی از بدن است. و حتی اگر فرد سالم باشد، باز هم ترشح می‌شود. این مخاط از خشک شدن بخش‌های مختلف بدن جلوگیری کرده، ویروس‌ها و باکتری‌ها به خود کشانده و  نابود می‌کند. در این مقاله از  وب سایت دکتر چک 20 روش خانگی برای درمان خلط گلو ، سینه و ریه رو معرفی کرده ایم، در ادامه با ما همراه باشید… یک بدن سالم به مقداری از خلط احتیاج دارد؛ اما مقدار زیاد آن خوب نیست. در صورتی که موارد زیر را داشته باشید، مخاط زیادتری در بدن‌تان تولید می‌شود:

  • عفونت‌هایی مانند: سرماخوردگی و آنفولانزا؛
  • آلرژی‌ها؛
  • خارش گلو، بینی و ریه‌ها؛
  • مشکلات گوارشی مانند بیماری رفلاکس؛
  • مصرف محصولات تنباکویی؛
  • بیماری‌های ریه مانند: ذات‌الریه، سرطان ریه، کیست فیبروز یا گرفتگی شدید ریه‌ها.

علت خلط گلو

دلایل بسیاری برای بیشتر شدن میزان تولید خلط وجود دارد. در این مقاله از سایت دکتر چک سعی داریم به این عوامل اشاره کنیم. برخی از دلایل ایجاد خلط و همین طور رنگ آن شامل موارد زیر می شود:

سیگار کشیدن

در افراد سیگاری، موکوس در ریه ها تجمع کرده و باعث «سرفه سیگاری» می شود. خلط تولید شده در افراد سیگاری ممکن است سبز، زرد یا خونی رنگ باشد. علت بوجود آمدن خلط گلو

آسم

ریه افرادی که آسم دارند، در برابر محرک های آلرژی، آلودگی هوا و عفونت های مجرای تنفسی حساس است که این حساسیت منجر به التهاب ریه ها و افزایش خلط سفید می شود.

فیبروز مثانه

فیبروز مثانه نوعی بیماری ارثی است که علت آن، وجود ژن های معیوب است. در نتیجه این بیماری، موکوس مجراهای هوایی کوچک تر را مسدود می کند که باعث به سختی نفس کشیدن می شود.

این موکوس مکانی ایده آل برای رشد باکتری هاست. بسیاری از افراد مبتلا به فیبروز مثانه، به عفونت های مزمن باکتریایی ریه مبتلا می شوند.

عفونت های مجرای تنفسی (RTI)

اگر رنگ خلط با رنگ بزاق دهان متفاوت است، ممکن است نشانه عفونت های مجرای تنفسی باشد. وجود باکتری های RTI باعث غلیظ شدن خلط و بو نامطبوع آن می شود.

بر اساس یک قاعده کلی، زمانی که عفونت در مراحل اولیه باشد، خلط به رنگ سبز تیره است و با پیشرفت عفونت، روشن تر می شود. نوعی آنزیم به نام «میلوپراکسیداز» عامل رنگ سبز خلط در هنگام عفونت است.

ابتلا به برخی از عفونت ها با زرد، خاکستری یا حالت زنگ زدگی خلط همراه است.

آنفولانزا

در نتیجه ابتلا به آنفولانزا، خلط فرد سبز رنگ می شود. علائم اصلی ابتلا به آنفولانزا عبارت اند از:

  • دمای بالای بدن؛
  • خستگی؛
  • ضعف؛
  • سر درد.

سایر علائم آن شامل: خلط چسبناک گلو، دردهای عمومی بدن، سرفه و علائم شبیه به سرماخوردگی، مسدود شدن یا آبریزش بینی، گلو درد و عطسه کردن است.

افراد مبتلا به این بیماری باید در خانه استراحت کنند، آب فراوان بنوشند و بدنشان را گرم نگه دارند. مصرف داروهای بدن نسخه هم موثر است.

در صورتی که آنفولانزا در 2 روز اول بیماری آغاز شود، مصرف داروهای ضد ویروس مثل:« اوسلتامیویر» به کمتر کردن دوره بیماری کمک می کند. مصرف داروهای ضد ویروس در دوره عفونت، مخصوصا اگر فرد بسیار مریض باشد یا در معرض بیشتر شدن عواقب این بیماری باشد، هم موثر است.

برونشیت

به عفونت مجراهای اصلی هوایی ریه، ملتهب شدن و تولید خلط اضافه، برونشیت گفته می شود. خلط سبز یا زرد و خاکستری از جمله علائم این افراد است.

برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد.

طول دوره برونشیت حاد حدودا سه هفته است. برونشیت مزمن نیز همان سرفه های روزانه همراه با خلط است و تا سه ماه یا حتی سه سال، ادامه دارد. این نوع از برونشیت خود علامت سایر شرایط های ریه، مثل:« امفیسما »و بیماری مزمن انسدادی ریه است.

بیشتر برونشیت های حاد را می توانید در خانه و با مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی و نوشیدن مایعات زیاد درمان کنید.

ذات الریه

علائم ذات الریه شامل موارد زیر است:

  • به سختی نفس کشیدن؛
  • بالا رفتن ضربان قلب؛
  • تب؛
  • احساس ناخوشی عمومی؛
  • عرق کردن؛
  • بی اشتهایی.

اگر فردی مشکوک به ذات الریه است، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کند.

توبرکلوزیس (TB)

افرادی که توبرکلوزیس دارند، خلط شان سبز یا خونی است و معمولا علائم زیر را دارند:

  • کم شدن وزن؛
  • عرق های شبانه؛
  • تب؛
  • خستگی؛
  • بی میلی نسبت به غذا؛
  • التهاب گردن.

با وجود این که این شرایط بسیار جدی است، با مصرف دوره شش ماهه آنتی بیوتیک درمان می شود.

با وجود این که TB نوعی عفونت باکتریایی است که عمدتا بر ریه ها اثر می کند، ممکن است بر اندام های بالایی بدن، غده ها، استخوان ها و سیستم عصبی هم تاثیر بگذارد.

درمان خلط گلو در خانه! برای خلط گلو چی خوبه؟

شاید از خودتان بپرسید که برای خلط گلو چی خوبه؟ انجام دادن کارهای زیر باعث می‌شوند که خلط کمتری در ریه‌ها گلو و سینه ترشح شوند:

۱. هوای مرطوب تنفس کنید

هوای خشک بینی و گلو را می‌سوزاند و باعث می‌شود که بدن برای مرطوب کردن آنها مخاط ترشح کند. یک مرطوب‌کننده هوا، داخل اتاق خواب‌تان بگذارید تا راحت‌تر بخوابید، بینی‌تان تمیز بماند و گلوی‌تان زخم نشود. خلط سفید چسبناک

۲. مایعات زیادی مصرف کنید

برای درمان خلط سفید ریه مایعات فراوان مصرف کنید. بدن احتیاج به آبرسانی دارد تا کمتر خلط تولید کند. وقتی کسی سرما می‌خورد، باید مایعات زیادی مصرف کند تا بدنش کمتر خلط ترشح کند و سینوس‌هایش خشک بماند. کسانی که آلرژی‌های فصلی دارند، باید آب زیادی به بدن‌شان برسد تا مخاط‌شان جمع نشود.

۳. یک کیسه آب گرم و نمدار روی صورت‌تان بگذارید.

این روش یک راه خانگی خوب برای درمان سردردهای سینوسی است. نفس کشیدن در حالی که صورت‌تان مرطوب است، باعث می‌شود که بینی و گلوی‌تان سریع مرطوب شوند. گرمای این کیسه نیز به شما کمک می‌کند تا درد و فشارتان کمتر شود.

۴. زیر سرتان بلند باشد

وقتی مخاط در بدن‌تان تولید می‌شود، در هنگام خواب اذیت می‌شوید؛ بنابراین، بهتر است چند بالش زیر سرتان بگذارید یا سرتان را به یک صندلی تکیه دهید. صاف نخوابید؛ چون مخاط در پشت گلوی‌تان جمع می‌شود و تنفس تان را مشکل می کند.

۵. مانع سرفه‌تان نشوید

طبیعی است که سرفه کردن زیاد باعث کلافگی تان می شود و شاید هم به این فکر بیفتید که با ابزار مختلفی جلوی سرفه‌تان را بگیرید؛ اما فراموش نکنید که سرفه روشی است که بدن با کمک آن، ترشحات را از ریه‌ها و گلو خارج می‌کند. اگر خیلی سرفه می‌کنید، شربت سینه بخورید.

۶. خلط‌تان را قورت ندهید

وقتی مخاط از داخل ریه‌ها به داخل گلو می‌آید، به این معنی است که بدن می‌خواهد آنها را خارج کند. سعی کنید خلط‌تان را به بیرون بریزید ولی آن را قورت ندهید.

۷. از اسپری آب نمک یا قطره بینی استفاده کنید

برای از بین بردن خلط گلو از اسپری و آب نمک غافل نشوید! اسپری نمکی یا تحریک‌کننده بینی می‌تواند خلط را از بین ببرد و آلرژی‌ها را از بینی و سینوس‌ها خارج کند. برای مرطوب کردن بینی از اسپری‌های استریل‌شده حاوی سدیم کلرید یا آب مقطر استفاده کنید. خلط دائمی گلو

۸. آب‌نمک قرقره کنید

برای درمان خلط گلو ، ریه ها و سینه آب نمک قرقره کنید. وقتی آب‌نمک قرقره می‌کنید، گلوی‌تان باز می‌شود و خلط‌هایی که در آن رسوب کرده‌اند، پاک می‌شوند. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزی چند بار آن را قرقره کنید.

۹. از اکالیپتوس استفاده کنید

محصولات ساخته شده با اکالیپتوس برای از بین بردن سرفه و کاهش مخاط استفاده می‌شوند. این محصولات معمولا تأثیر مستقیمی روی سینه دارند. چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک افشانه اضافه کرده یا هنگامی که حمام می‌کنید، از آن استفاده کنید تا بینی‌تان تمیز شود.

۱۰. سیگار دست اول و دست دوم نکشید

کشیدن سیگار دست اول یا دست دوم باعث می‌شود تا بدن بیشتر مخاط و خلط ترشح کند.

۱۱. از مواد ضد احتقان استفاده نکنید

وقتی ترشحات خشک و آبریزش بینی کمتر می‌شود، استفاده از مواد ضد احتقان باعث می‌شود مخاط و خلط دوباره ترشح شوند.

۱۲. دارو برای خلط گلو مصرف کنید

داروهایی مانند expectorants می‌تواند مخاط و خلط را درمان کنند و باعث شوند که راحت‌تر سرفه کنید و از طریق سرفه، مخاط خارج شود. با وجود این، مطمئن شوید که این داروها مواد ضد احتقان ندارند.

۱۳. آلرژی‌های‌تان را چک کنید

آلرژي‌های فصلی باعث آبریزش و یا کیپ شدن بینی می‌شوند و مخاط و خلط را بیشتر می‌کنند.

۱۴. از تحریک‌کننده‌ها دوری کنید

برای برطرف كردن خلط گلو از مواد آلرژی زا دوری کنید. مواد شیمیایی، عطرها و آلودگی‌ها می‌توانند بینی، گلو و مجراهای تنفسی را تحریک کنند و به همین دلیل، بدن مخاط بیشتری تولید می‌کند.

۱۵. دقت کنید که چه غذایی می‌خورید و بدن‌تان چه واکنشی به غذاها نشان می‌دهد

بعضی از غذاها باعث می‌شوند که بدن به آنها عکس‌العمل نشان دهد. حساسیت‌های فصلی هم می‌توانند چنین وضعیت مشابهی را به وجود بیاورند. آنها موجب می‌شوند آب بینی راه بیفتد و گلو دچار خارش شود و به همین دلیل، خلط بیشتری تولید شود. غذاهایی که باعث ترشح مخاط یا خلط می شوند، یادداشت کنید.

۱۶. الکل و کافئین را کنار بگذارید

هر دو این مواد اگر زیاد مصرف شوند، باعث می‌شوند که آب بدن از دست برود. وقتی از مخاط و خلط رنج می‌برید، نوشیدنی‌های گرم بدون کافئین مصرف کنید.

۱۷. حمام آب گرم بگیرید

وقتی در فضای بخار آب داغ حمام قرار بگیرید، خلط بینی و گلوی‌تان خارج می‌شود. آب گرم را با شدت بروی صورت‌تان بپاشید تا فشار سینوس‌های‌تان از بین برود.

۱۸. به آرامی فین کنید

فین کنید تا مخاط از داخل بینی‌تان خارج شود. با این حال، اگر این کار را با فشار انجام دهید، به سینوس‌های‌تان آسیب می‌رسد و باعث درد، فشار و احتمالا عفونت می‌شود. خلط سينه نشانه چيست

۱۹. زیاد میوه بخورید

برای خلط چسبناک گلو میوه بسیار موثر خواهد بود. یک مطالعه نشان داده است که رژیم غذایی غنی از میوه و سبوس باعث می‌شود که مشکلات مخاطی کمتری داشته باشید.

۲۰. غذاهایی را بخورید که باعث رفلاکس معده نمی‌شوند

رفلاکس اسید می‌تواند مخاط و خلط را افزایش دهد. کسانی که طپش قلب دارند، نباید از این گونه غذاها مصرف کنند و برای درمان مناسب باید با پزشکشان مشورت کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد معتقدند که مخاط رنگی، نشان‌دهنده عفونت باکتریایی است؛ اما علت آن ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سیستم ایمنی بدن در حال مقابله با یک ویروس است یا اینکه بدن شما آب کافی ندارد. مخاط زرد یا سبزی که از بینی خارج می‌شود، حتما نشان‌دهنده عفونت باکتریایی نیستند؛ بنابراین، (CDC) (مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها) به افراد هشدار می‌دهد در صورتی که فقط این نشانه‌ها را دارند، نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند ویروس‌ها را از بین ببرند و بالعکس، ممکن است مشکلات زیادی برای سلامتی بدن به وجود بیاورند.

تحقیقات نشان داده است که رنگ مخاط بینی نشانه ای برای تشخیص عفونت باکتریایی در بزرگسالانی که سرفه می‌کنند، نیست؛ اما خلط رنگی که از ریه‌ها ترشح می‌شوند، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باکتریایی و یا بیماری‌های دیگری باشد و در این صورت، پزشک باید شما را معاینه کند و بیماری را تشخیص دهد. بیشتر علت‌های مخاط و خلط ،بیماری‌های کم‌اهمیتی هستند. اگر مشکل شما شدید و دائمی است یا با روش‌های خانگی درمان نمی‌شود، با پزشک مشورت کنید. اما روش های بالا بهترین راه برای کاهش یا درمان خلط گلو ، سینه و ریه هاست . اتمام مقاله منبع : medicalnewstoday