اگر  سردردهای شدید، خستگی و بی حالی، ضربان قلب نامنظم و درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه می کنید، به احتمال زیاد از فشار خون بالا رنج می برید. شرایطی مانند استرس، بی خوابی، چاقی مفرط و سایر شرایط پزشکی نهفته می تواند به این شرایط کمک کند. گاهی اوقات حتی افراد سالم هم از فشار خون بالا رنج می برند.

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

طبق این منبع دارو های زیر برای کنترل سریع و اورژانسی فشار خون بالا استفاده می شوند. اما قبل از استفاده آنها حتما با پزشک خود مشورت کنید و بدون اجازه ایشان از این دارو ها استفاده نکنید.

قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین (TNG)

آمپول فوروزماید: با نظارت پزشک

کلونیدین: کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات میگرن و کاهش اضطراب.

هیدرالازین: شل کننده و گشادکننده عروق خونی که باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

نفیدپین: برای کنترل فشار خون مقدار کمی از آن مورد استفاده قرار میگیرد.

کاپتوپریل: برای درمان فشار خون بالا (فشار خون بالا) ، نارسایی احتقانی قلب ، مشکلات کلیوی ناشی از دیابت و برای بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می شود.

توجه: این دارو هارا به هیچ عنوان خودسرانه و بدون اجازه پزشک مصرف نکنید!! پیشنهاد ما استفاده از روش های طبیعیست.

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

8. گردن و گوش ها را ماساژ دهید

3 قسمت در ناحیه گردن و گوش ها وجود دارد که با ماساژ دادن آن ها می توان فشار خون را در عرض چند دقیقه کم کرد:

  1. اولین نقطه در قسمت پشت لاله گوش قرار گرفته است؛ این نقطه را پیدا کرده و یک خط مستقیم فرضی به سمت مرکز ترقوه رسم کنید. نقطه دوم در این قسمت قرار دارد. با انگشتان تان به آرامی گردن را به سمت بالا و پایین در یک خط ماساژ دهید. 10 مرتبه این کار را در هر دو سمت گردن انجام دهید.
  2. سومین نقطه روی صورت در قسمت لاله گوش قرار گرفته است و 1/2 سانتی متر از گوش ها فاصله دارد. با نوک انگشتان هر دو طرف را به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. حرکات دست تان باید به صورت دایره ای یا دورانی باشد.

زمانی که این 3 نقطه را ماساژ می دهید در حقیقت فشار بر ماهیچه های گردن را کم می کنید و اجازه می دهید که جریان خون به طور مناسب و طبیعی به سمت مغز روانه شود.

7. روش فشار درمانی را امتحان کنید

روش« GB20 یا استخر بادی»، به عنوان یکی از موثرترین نقاط فشار درمانی جهت درمان فشار خون بالا شناخته می شود. این نقاط درست در سمت راست در قسمت جمجمه، در قسمت تورفتگی دو طرف ستون فقرات قرار گرفته است. با انگشتان شست خود فشاری ثابت، اما ملایم به این نقاط وارد کنید؛ با گذشت 1 یا 2 دقیقه متوجه بهبودی سردردتان می‌شوید.

6. نفس کشیدن با سوراخ راست بینی را تمرین کنید

نفس عمیق کشیدن با سوراخ راست بینی در کنترل سطح فشار خون تاثیر بسزایی دارد. این روش با آرام کردن رگ های خونی و کاهش میزان هورمون های استرس زا در کاهش سطح فشار خون نقش دارد.

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

چگونه این کار را انجام دهیم:

  • روی زمین یا یک صندلی در موقعیتی راحت بنشینید ، طوری که کمرتان صاف باشد.
  • دست چپ را روی شکم تان قرار دهید.
  • سوراخ راست بینی را با انگشست شست دست چپ بگیرید.
  • با سوراخ راست بینی تان یک نفس عمیق بکشید، چند ثانیه صبر کنید و سپس هوا را بیرون دهید.
  • به آرامی و عمیق با سوراخ چپ بینی تان برای مدت 3 تا 5 دقیقه نفس بکشید.

5. به روش وزوز زنبور نفس بکشید

نفس کشیدن به صورت زنبور، به شما کمک کرده تا سریعا ذهن تان را آرام کنید و از سر درد و میگرن که با فشار خون بالا ایجاد می شود، رهایی یابید.

چگونه این کار را انجام دهیم:

  • روی زمین در موقعیتی راحت نشسته و دقت کنید که کمرتان صاف قرار بگیرد.
  • انگشست اشاره تان را روی غضروف هر دو گوش قرار دهید.
  • نفس عمیق بکشید.
  • همان طور که هوا را بیرون می دهید، صدایی مانند صدای زنبور ایجاد کنید و در یک زمان، فشار کمی را به غضروف هر دو گوش وارد کنید.
  • این کار را برای 7 تا 10 مرتبه تکرار کنید.

4. به موسیقی کلاسیک گوش دهید

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی های آرام، مانند موسیقی کلاسیک، سنتی و غیره در پایین آوردن میزان فشار خون بسیار موثر است. اگر در حین انجام حرکات ورزشی هوازی یا مدیتیشن به این  نوع آهنگ ها گوش دهید، شاهد نتایج معجزه آسای آن خواهید شد. علت این که شنیدن موسیقی های آرام باعث پایین آوردن میزان فشار خون می شود: این موسیقی باعث ایجاد حسی آرامش بخش در بدن تان شده و میزان هورمون های استرس و« کورتیزون »را کاهش می‌دهد.

به موسیقی کلاسیک گوش دهید

محققان بر این باورند که به احتمال زیاد آن نوع از موسیقی که در آن میزان صدا و قافیه هایشان تغییرات کمی دارد ، موسیقی بدون کلام یا بخشی از قسمت های شعر که مرتب تکرار می شوند، به کاهش فشار خون کمک بسزایی می کند.

3. یک لیوان آب بنوشید

گاهی اوقات کم شدن آب باعث افزایش میزان فشار خون می شود. زمانی که بدن تان مقدار زیادی آب از دست می دهد ،میزان خون در  آن کم شده و برخلاف آن، مقاومت ثانویه بیشتر و بیشتر می شود.

برای این که اجازه ندهید آب بدن تان از دست برود و از تکرار این شرایط جلوگیری کنید، کافی است 1 یا 2 فنجان آب بنوشید. با این کار میزان خون بدن تان به مقدار قابل توجهی کم می شود؛ در نتیجه فشار خون نیز کاهش می یابد.

یک لیوان آب بنوشید

2. آرامش شاواسانا ( نوعی یوگا هندی)

شاواسانا، یا حالت نشئه( سر خوشی ) در کاهش تعداد ضربان قلب کمک می کند و به طور موثر میزان فشار خون را پایین می‌آورد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی کمرتان دراز بکشید، چشمانتان را ببندید، و سعی کنید تا هر کدام از ماهیچه های خود را آرام کنید. برای مدت 10 تا 15 دقیقه در این حالت بمانید .؛باید تا زمانی این کار را تکرار کنید که در پایان احساس خوبی به دست آورید. علاوه بر این که با انجام این حرکت ورزشی جسم تان به آرامش رسیده است، مقدار فشار خون تان نیز به مقدار طبیعی نزدیک می شود. و همین طور سیستم عصبی بدن تان هم به تعادل نسبی می رسد.

آرامش شاواسانا

1. پاهایتان را در آب گرم بگذارید

پاهیتان را در آب گرم و تا حدودی ولرم بگذارید؛ با انجام این کار سر و گردن تان خنک شده و از سرازیر شدن خون به سمت مغز جلوگیری می کند. یک سطل یا تشت را از آب گرم پر کنید، روی صندلی بنشینید و برای 10 تا 15 دقیقه پاهای خود را در ظرف آب قرار دهید. با این کار خون از سر به سمت پاها حرکت کرده و به مرور زمان فشار خون تان به حد طبیعی خود نزدیک و نزدیک تر می شود.

درمان اورژانسی فشار خون بالا

پاداش: یک حرکت ورزشی آسان جهت کنترل کردن و درمان اورژانسی فشار خون بالا

انجام حرکات ورزشی دستی، سفت و شل کردن ماهیچه های دست با فشار دادن توپ استرس به افزایش میزان انعطاف رگ های خونی کمک می کند، در نتیجه ماهیچه ها انعطاف قابل توجهی به دست می‌آورند. سه بار در هفته و هر بار برای 12 تا 15 دقیقه این کار را تکرار کنید. پس از گذشت یک ماه، باید میزان فشار خون تان تا 10 درصد افت داشته باشد.

توپ استرس

 

 

منبع : brightside