خوردن خیارشور در بارداری ممکن است تاثیرات مختلفی را برای سلامتی مادران باردار در پی داشته باشد. چه این تاثیرات مثبت باشند و یا منفی. معمولا خانم های باردار دائما در حال ویار کردن هستند و خیارشور نیز اگر صرفا برای برطرف کردن هوس یا رفع ویار مورد استفاده قرار بگیرد، نمی تواند خطر حادی را در پی داشته باشد.

خیار شور دارای مقادیر بالایی از سدیم می باشد

خیارشور تا حد زیادی به دلیل طعم شوری که دارد، برای بسیاری از افراد جذاب می باشد.

این ماده سرشار از سدیم بوده و یک ماده معدنی ضروری برای تعادل مایعات بدن به شمار می رود. با این حال، اکثر مردم در آمریکای شمالی از میزان استانداردی که سازمان سلامت جهانی برای مادران باردار توصیه نموده است، خیلی بیشتر مصرف می کنند. خوردن خیارشور در بارداری اگر بیش از اندازه مصرف شود، تعادل مواد معدنی را به طور کامل به هم می زند.

در این حالت، دیگر ما نیازی به دریافت سدیم از طریق خیارشور نخواهیم داشت.در واقع، سدیم اضافی ممکن است باعث احتباس آب و افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری شود.

برای رفع هوس همان‌طور که گفتیم، مصرف آن کاملاً خوب به نظر می رسد، اما این کار را در حد اعتدال انجام دهید و مراقب مصرف بیش از حد سدیم باشید.

خیارشور غنی از ویتامین های مختلف است

خیارشور سرشار از ویتامین های قوی بوده و تنها یک عدد از آن با شوید، 15 درصد از ویتامین K توصیه شده روزانه را برای زنان باردار فراهم می نماید. این ویتامین به جلوگیری از لخته شدن خون شما کمک می کند و استخوان های شما را قوی نگه می دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، آب خیارشور مقدار مناسبی از ویتامین C را برای بدن فراهم نموده که به رشد بافت بدن و همچنین رشد ایمنی نوزادان کمک می کند.

با این حال، میزان بالای سدیم خیارشور ها به این معنی است که نباید در مصرف این میان وعده افراط کنید. این امر به این دلیل توصیه شده است که یک خیارشور با اندازه متوسط، حدود ​​325 میلی گرم سدیم دارد که 16 درصد از میزان حداکثر مصرف توصیه شده برای بدن است.

خوردن خیارشور در بارداری اکثرا بی خطر گزارش شده است

خوردن انواع ترشیجات و خیارشور، در حد اعتدال، در دوران بارداری کاملا بی خطر است.

با این وجود، باید از ترشی‌های خانگی خودداری کنید، زیرا خطر رشد باکتری‌های مضری مانند لیستریا را افزایش می دهند، که ممکن است باعث عوارض جدی در دوران بارداری شود.

با توجه به گزارش های ارائه شده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زنان باردار 10 برابر بیشتر از جمعیت کل جهان در معرض خطر ابتلا به عفونت لیستریا هستند. بنابراین، بهتر است با جدیت تمام از مصرف تمام ترشی های خانگی خودداری کنید

در عوض می توانید خیارشور های بسته بندی شده فروشگاهی را انتخاب کنید که در دوران بارداری بهترین انتخاب بوده و می‌توانید از مصرف آن ها لذت ببرید.

نکاتی برای مصرف ایمن خیارشور

اگر می خواهید از خوردن خیارشور در بارداری لذت ببرید، این نکات را حتما در نظر داشته باشید:

  • به دنبال برچسب های کاهش سدیم بر روی بسته بندی ظرف خیارشور باشید تا میزان مصرف نمک خود را به حداقل برسانید.
  • حقایق تغذیه ای برندی که انتخاب می کنید را با محصولات دیگر مقایسه کنید، برندهایی را انتخاب کنید که سدیم و شکر کمتری دارند. به خاطر داشته باشید که ترشی شیرین با شکر درست می شود، در حالی که خیارشور اینطور نیست.
  • اگر وسوسه می‌شوید که مقدار زیادی غذا بخورید، چند روش غذایی آگاهانه را امتحان کنید. حالا هنگامی که راضی بودید، دست از غذا خوردن بکشید.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، خیارشورهای تهیه شده از فروشگاه را که در سرکه تهیه می شوند خریداری نمایید، که معمولاً در قفسه ها و در دمای اتاق نگه داری می شوند. این نوع از خیارشورها، پاستوریزه شده اند و همه باکتری ها را از بین می برند.

کل صحبت ما برای منع مصرف خوردن خیارشور در بارداری این است که میزان سدیم بدن تا حد زیادی افزایش پیدا نکند. زیرا موجب بروز فشار خون و دیگر بیماری های مرتبط با مصرف زیاد نمک می شود.

نکات نگهداری از خیارشور

دستورالعمل روش های نگهداری را که در برچسب درج شده بر روی شیشه قرار دارد، خوب بخوانید. بسته به روش تولید، خیارشورها ممکن است پس از باز شدن نیاز به نگهداری در یخچال داشته باشند تا از فاسد شدن سریع آن ها جلوگیری شود. صرف نظر از این مورد گفته شده، شما همیشه سعی کنید که در ظرف خیارشور خود را محکم ببندید.

به جای استفاده از دست یا انگشتان خود، همیشه از یک ملاقه یا قاشق بزرگ و یا چنگال، برای بیرون آوردن خیارشور از شیشه استفاده کنید تا احتمال ورود باکتری های مضر را به حداقل برسانید.

حالا خانم های باردار چه باید بکنند؟

مصرف خیارشور در دوران بارداری منع استفاده ندارد. ولی این طور نباشد که به طور مثال اگر در وعده ناهار در کنار کتلت خیارشور میل کردید، مجددا در وعده شام نیز آن را میل کنید. تا جایی که امکان دارد مصرف آن را کم کنید.

همچنین خیارشورهایی که با روش گرما تولید می شوند، ارزش غذایی مناسبی برای بدن نخواهد داشت. در مورد خیارشور های یک روزه چیزی شنیده اید یا خیر؟ این خیارشورها به دلیل این که حرارت می بینند، مقادیر بالایی از ویتامین ها را از دست می دهند. همچنین آنزیم های مفیدی که برای بدن مهم هستند نیز، از این طریق از بین می روند.

چرا خوردن خیارشور در بارداری مضر است؟

خیارشور باید حتما به روش سنتی عمل آوری شود و مدتی باقی بماند تا کاملا رسیده به نظر آید. در کنار خیارشور لازم است تا مصرف ترشیجات را نیز به حداقل برسانید. خصوصا مصرف گل کلم شور و یا ترشی کلم قرمز که بسیاری از افراد در کنار غذاهای خود آن را میل می نمایند. زیرا این مواد حاوی سرکه می باشند و مصرف زیاد سرکه برای همه افراد مضر می باشد.

اگر خوردن خیارشور در بارداری موجب بروز حساسیت گردیده و یا معده شما حالت ترش گرفتگی را احساس می کند، با پزشک متخصص خود در این زمینه مشورت نمایید.