مصرف امپرازول در بارداری همیشه برای مادران باردار نگرانی هایی را مطرح نموده است. دوران بارداری برای یک خانم می تواند یکی از حساس ترین دوره های زندگی اش باشد. در این دوران تغذیه کاملا تحت کنترل بوده و هر چیزی را نمی توان میل کرد. زیرا ممکن است برای سلامت جنین بسیار خطرناک باشد. کاربرد قرص امپرازول کاهش اسید معده می باشد و ممکن است برای کسانی که از رفلاکس معده و عفونت های معده رنج می برند سوال پیش بیاید که آیا خوردن امپرازول در بارداری توصیه می گردد یا خیر؟

باید کاملا در این خصوص احتیاط نمود. از آن جایی که این دارو به شکل نسخه آزاد نیز به فروش می رسد، باید حتما در مصرف آن جوانب کلی را سنجید.

موارد مصرف امپرازول در بارداری

بسیاری از خانم های باردار در طول دوران بارداری به رفلاکس معده، اسیده معده و سوزش سر دل و دیگر مشکلات گوارشی دچار می شوند. چاره کار چیست؟ باید حتما زیر نظر متخصص زنان دارو مصرف کنید.

امپرازول به دو شکل قرص و شربت در داروخانه ها فروخته می شود. بسیاری از خانم های باردار نمی توانند قرص مصرف کنند. زیرا دچار حالت تهوع می شوند و ممکن است اسید معده به بیرون از دهان بازگردد.

در این حالت مصرف امپرازول در بارداری به شکل شربت و یا سوسپانسیون تحت نظر پزشک امکان پذیر است.

کاربرد قرص امپرازول

کار اصلی این قرص کم کردن اسید معده است. اسید معده در اصل از پمپ پروتون ایجاد می شود. وقتی که میزان پمپ پروتون در معده افزایش پیدا کند، اسید معده شروع به ترشح می نماید. با مصرف این قرص این پمپ ها شروع به فروکش کرده و میزان اسید معده کاهش می یابد.

بازگشت اسید به مری نیز عارضه ای بوده که برخی افراد را درگیر می سازد. این قرص بسیار موثر و تاثیرگذار عمل نموده است.

آیا مصرف امپرازول برای سلامت جنین خطری دارد؟

تا جایی که امکان دارد سعی کنید که از این قرص در دوران بارداری استفاده نکنید. حتی گفته شده است که، در دوران شیردهی نیز عوارض آن به جنین رسیده و سلامت او را تهدید می نماید. برخی شواهد چنین فرضیه ای را مطرح نموده اند.

جایگزین مناسب امپرازول در بارداری

از آن جایی که ممکن است مصرف امپرازول در بارداری برای سلامت جنین مضر باشد، پزشکان داروهای دیگری را به عنوان جایگزین توصیه نموده اند. البته این داروها نیز ممکن است بر سلامت جنین تاثیرگذار باشد.

در صورتی که پزشک داروی لانزوپرازول و پنتوپرازول را به عنوان جایگزین توصیه نمود، و شما در حال سپری کردن دوران سه ماه اول بارداری خود هستید، بهتر است که از مصرف آن خودداری نمایید.

مصرف آن از ماه سوم به بعد، بسته به نظر پزشک تجویز خواهد شد و لازم است که وضعیت جسمانی و گوارش مادر قبل از مصرف این دارو به طور کامل بررسی شود.

سوالات متداول در خصوص استفاده از داروی امپرازول در بارداری

اگر ترجیح دهیم از داروهایی برای درمان سوء هاضمه، رفلاکس، اسید معده یا زخم معده استفاده نکنیم، چه اتفاقی برایمان رخ خواهد داد؟

سوء هاضمه و رفلاکس معده ناراحت کننده و گاهی دردناک می باشد، اما زمانی که در بارداری کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد، به طور کلی خطر قابل توجهی برای سلامتی در پی نخواهد داشت.

بنابراین، برخی از زنان باردار ممکن است ترجیح دهند از درمان با امپرازول استفاده نکنند. با این حال، اگر سوء هاضمه و رفلاکس معده بر کیفیت زندگی شما تأثیراتی را بر جای گذاشته است، (مانند ایجاد درد، تغییر روند خواب و غیره)، مزایای درمان با این دارو، ممکن است بیشتر از هر گونه نگرانی در مورد خطرات آن، کاملا موثر به نظر برسد. داروهایی که برای درمان زخم معده تجویز می شوند نباید قطع یا تغییر داده شوند، مگر با توصیه پزشک عمومی یا فوق متخصص گوارش.

آیا جنین به نظارت بیشتری احتیاج دارد؟

به اکثر زنان در حوالی هفته بیستم بارداری، به عنوان بخشی از مراقبت های رایج برای دوران بارداری جهت بررسی بیشتر سلامت جنین، چنین پیشنهادی مطرح می گردد. پس از مصرف امپرازول نیازی به نظارت بیشتر نمی باشد.

آیا اگر پدر امپرازول را مصرف نموده باشد، سلامت جنین با خطراتی مواجه خواهد شد؟

اگر پدر از امپرازول استفاده کند، خطری جنین را تهدید نخواهد کرد.