الکل یکی از موادهایی است که سوء مصرف آن در سراسر جهان بسیار زیاد است. مضرات مصرف الکل بسیار بوده و عوارض جبران ناپذیر زیادی بر بدن دارد. ازجمله مضرات آن می‌توان به عوارض آن بر مغز، مشکلات قلبی عروقی، لوزالمعده، بینایی و کبد و موارد دیگر اشاره داشت. یکی از قسمت‌هایی از بدن که الکل مضرات بسیار زیادی برای آن دارد، کبد فرد مصرف‌کننده است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با مضرات و تأثیر الکل بر کبد بیشتر آشنا کنیم. پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید و یا یکی از اطرافیان شما الکل مصرف می‌کند؛ تا انتها همراه ما باشید.

الکل چگونه بر کبد تاثیر می‌گذارد؟

کبد را می‌توان اولین عضوی از بدن دانست که الکل بر روی آن تاثیر منفی خود را می‌گذارد. استفاده از الکل بیشتر از هر چیزی بر روی کبد شما اثرگذار است و بیشتر مرگ و میرهای الکلی در دراز مدت براثر عوارضی است که الکل بر روی کبد فرد مصرف کننده می‌گذارداما در خصوص اینکه الکل چگونه بر کبد اثر می‌گذارد باید به وظیفه کبد در بدن اشاره کرد. کبد وظیفه دفع مواد سمی‌ و مضر را از بدن دارد و خون در کبد تصفیه می‌شود. با مصرف الکل پس از اینکه الکل از طریق معده و روده شما وارد سیستم گردش خون شد، خون به کبد بازگردانده می‌شود تا تصفیه شود. همین امر باعث می‌شود که کبد با الکل درگیر شده و بدن شروع به دفع این مواد کند.

تاثیر الکل بر کبد

همان‌طور که می‌دانید الکل دارای عوارض زیادی است. یکی از این عوارض کبد چرب الکلی است. با مصرف الکل تولید چربی در کبد افزایش پیدا می‌کند. این افزایش چربی، منجر به کبد چرب الکلی و یا در موارد خیلی شدیدتر منجر به فیبروز و سیروز کبد می‌شود که می‌تواند خطر مرگ را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم به بیماری‌هایی که ممکن است فرد بر اثر مصرف الکل به آن‌ها دچار شود، اشاره کنیم.

  • چرب شدن کبد: چرب شدن کبد اولین موردی است که فرد مصرف کننده با آن مواجه می‌شود. عمدتاً چرب شدن کبد در این سطح علائمی ندارد؛ ولی اگر در همین مرحله‌های اولیه از آن جلوگیری نشود منجر به کبد چرب الکلی می‌شود. در صورت ابتلا به کبد چرب الکلی مواردی همچون زردی پوست، پایین بودن سطح قند خون، خستگی و ضعف و مشکلاتی از این قبیل در فرد مصرف کننده و مبتلا به کبد چرب الکلی خود را نشان خواهد داد.
  • هپاتیت: در مواردی که مصرف الکل شدیدتر است و مدت زمان بیشتری است که فرد مصرف کننده الکل است، ممکن است فرد دچار هپاتیت یا یرقان شود. هپاتیت الکلی یکی از بیماری‌های خطرناکی است که اگر بیمار حتی‌ ترک الکل کند، ممکن است این بیماری تا مدت‌ها در او باقی بماند. خطر زمانی بیشتر می‌شود که خود فرد مصرف کننده مبتلا به هپاتیت باشد. در این افراد هپاتیت تشدید خواهد شد و مشکلات کبد و احتمال بروز بیماری سیروز در این افراد بیشتر می‌شود.
  • سیروز: سیروز یکی از حادترین نوع بیماری‌هایی است که فرد ممکن است بر اثر مصرف طولانی مدت الکل به آن دچار شود. در این بیماری بافت سلولی کبد از بین می‌رود. با فیبروز شدن سلول‌ها کبد، بافت اسکار کبد افزایش پیدا کرده و کبد به‌مرور کوچک می‌شود. با پیشروی بافت اسکار در کبد، این عضو حیاتی بدن از بین می‌رود و در این موارد اگر سیروز شدید باشد، احتمال مرگ فرد مبتلا نیز وجود دارد.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2021/11/image_d45b3c81b425bf31ebe2a1307bb45d438a9c0ebb.jpg

استفاده چه الکلی عوارض کبد را کم می‌کند؟

یکی از مواردی که به اشتباه در تصورات افراد وجود دارد این است که اگر نوشیدنی الکلی خاصی را مصرف کنیم، یا عوارضی نخواهد داشت یا عوارض آن کمتر خواهد بود. ولی این تصور کاملاً اشتباه است. مصرف هرگونه الکل می‌تواند آسیب‌های خود را به‌خصوص به کبد شما وارد کند. پس فرقی نمی‌کند که چه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنید، وجود الکل حتی در پایین‌ترین سطح مضر است.

دیگر عوارض مصرف الکل

از دیگر عوارض الکل بر کبد می‌توان به سرطان کبد اشاره کرد. کبد وظیفه تولید صفرا در بدن را دارد. با مصرف الکل توسط افراد این عضو حیاتی بدن به‌خوبی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. این مورد باعث می‌شود که احتمال ابتلای افراد به سرطان کبد بیشتر شود. احتمال ابتلا به سرطان در آقایان با سنین بالا خیلی بیشتر از خانم‌ها است. ولی در خصوص خانم‌ها بیماری سیروز شایع‌تر بوده و برای آن‌ها خطرناک‌تر است. پس فرقی نمی‌کند که خانم یا آقا باشید. در هر صورت الکل مضرات خود را به همراه خواهد داشت.

بهترین روش‌ ترک الکل

ترک الکل نیز همانند دیگر ماده‌های اعتیاد آور نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در این خصوص شما می‌توانید به کلینیک‌های‌ ترک اعتیاد مراجعه کنید؛ اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این مورد است که اگر کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید از اعتبار خوبی برخوردار نباشد، به روند درمان بیمار کمکی نخواهد کرد. در اینجا قصد داریم به شما بهترین کلینیک‌ ترک اعتیاد در تهران را معرفی کنیم. کلینیک تخصصی‌ ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره‌مندی از بهترین کادر درمانی و مشاورین یکی از برترین‌ها در خصوص کلینیک‌ ترک اعتیاد در تهران است.