با وجود این که بیشتر مردم با بوی بد زیر بغل خود دست و پنجه نرم می کنند، این کار باعث هوشیاری شان می شود. بوی زیر بغل که به صورت عمومی به نام «بوی بد بدن (BO)» و از نظر علم پزشکی «بروم هیدروزیس» شناخته می شود، عموما جایی برای نگرانی ندارد.

بوی بد زیر بغل نشانه چیست؟

در سراسر بدن تان غدد عرقی وجود دارند و عرق کردن هم برای خنک شدن بدن ضروری است.

دو نوع غده عرقی وجود دارد: غدد آپوکرینی و غدد اکرینی.

غدد اکرینی در بیشتر قسمت های بدن وجود دارد و مجرای آن ها به طور مستقیم در سطح پوست قرار دارد؛ اما غدد آپوکرینی در قسمت های پر مو، مثل: زیر بغل و کشاله ران وجود دارند و ابتدا وارد فولیکول مو شده و سپس به پوست باز می گردند.

زمانی که درجه بدن بالا رود، غدد اکرینی سعی می کنند تا با ترشح عرق، بدن را خنک کنند که معمولا تا زمانی که پوست شروع به تجزیه آن کند، بدون بو هستند. مصرف بعضی از داروها و خوراکی ها می تواند باعث بد بو شدن ترشحات این غده شود.

حتما بخوانید : علت خارش زیر بغل چیست ؟چه بیماری هایی باعث این خارش می شوند؟

معمولا استرس باعث فعال شدن غدد آپوکرینی می شود و مایعی بدون بو آزاد می کند. زمانی که این مایع با باکتری های سطح پوست برخورد کند، بو دار می شود. زمان آغاز فعالیت این غدد، دوران بلوغ است.

با وجود این که این عارضه کاملا عادی است، میزان عرق کردن در بعضی از مردم بیش از حد طبیعی است که به این وضعیت «هایپرهیدروزیس» گفته می شود. افراد مبتلا به این شرایط بیش از حد، مخصوصا در قسمت دست ها، پا و زیر بغل عرق می کنند.

نحوه درمان بوی بد زیر بغل

با توجه به علت اصلی و شدت بو، درمان های متفاوتی وجود دارد. بوی بد ممکن است در نتیجه عدم رعایت بهداشت، عدم استفاده از محصولات سالم یا به دلیل شرایط پزشکی اساسی دیگر باشد.

مصرف روزانه نوعی قرص بدون نسخه به نام بو زدا یا «دئودورانت» پس از حمام به برطرف کردن این بو کمک می کند.

حتما بخوانید : علت بوی بد دهان چیست ؟ چگونه درمان می شود؟

داروهای بو زدا با مسدود کردن موقت مجراهای آزاد کننده عرق، میزان آن را کم می کنند. دئودورانت ها مانع بو دار شدن عرق  می شوند؛ اما از عرق کردن جلوگیری نمی کند . اغلب در این محصولات از الکل استفاده می شود که سطح پوست را اسیدی کرده و اجازه شکل گیری به باکتری های بد را نمی دهد.

درمان قطعی بوی بد زیر بغل

در صورتی که با مصرف داروهای بدون نسخه دئودورانت مشکل تان برطرف نشد، از پزشک بخواهید تا داروهای قوی تری تجویز کند.

به احتمال زیاد همه با بوتاکس و کارایی آن در از بین بردن چین و چروک های صورت آشنا هستند؛ اما این روش کارایی های دیگر هم دارد. زمانی که بوتاکس به غدد عرقی تزریق شود، بو و میزان عرق هر دو کم می شوند. در واقع بوتاکس راهکاری مناسب برای درمان عارضه هایپرهیدروزیس است؛ اما تزریق بوتاکس روشی دائمی نیست و بعد از چندین ماه دوباره نیاز به ترمیم دارد.

پیشگیری از بوی زیر بغل

با چندین راهکار می توانید از بیشتر شدن بو زیر بغل در همان مراحل ابتدایی جلوگیری کنید. حمام کردن روزانه، دوش گرفتن بعد از ورزش  یا بعد از بازگشت از سر کار، باعث می شود که از باکتری و بوی بد خلاص شوید.

بهتر است که لباس های گشاد از جنس پارچه های قابل تنفس، مثل: کتان و نخی بپوشید. پوشیدن این لباس ها باعث خنک تر شدن بدن می شود.

حتما بخوانید : علت خارش بدن بعد از نزدیکی چیست و چه عواملی باعث این خارش میشود؟

طی تحقیقاتی در سال 2016، مشخص شده است که اصلاح یا وکس کردن مرتب زیر بغل در کم کردن بوی بد این قسمت تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا هنگامی که این قسمت شیو شده باشد، بوی آن کمتر خواهد شد.

با کنترل استرس و اضطراب می توانید عکس العمل ناشی از استرس و همین طور تعریق روانی را هم کمتر کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تا کنون از دئودورانت یا داروهای بو زدا متفاوت استفاده کرده اید، اما هیچ نتیجه ای نگرفتید، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است علت آن وضعیت پزشکی اساسی بوده و راهکارهای درمانی قوی تری نیاز داشته باشد.

منبع : healthline