عفونت دستگاه ادراری شاید بدترین کابوس برای بسیاری از زنان و مردان باشد! اما نگران نباشد، خوشبختانه چندین آنتی بیوتیک بسیار خوب وجود دارند که بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان و مردان محسوب می شوند.

البته که به راحتی و با مراجعه حضوری به پزشک، او بهترین گزینه ها را به شما تجویز خواهد کرد، اما اگر قبل از مراجعه میخواهید این لیست از بهترین دارو های عفونت ادراری را بشناسید، این مقاله را حتما تا آخر بخوانید.

چه آنتی بیوتیک هایی می توانند عفونت ادراری را درمان کنند؟

همه قرص های آنتی‌ بیوتیک‌ برای درمان عفونت‌های ادراری مؤثر نیستند، اما تعدادی از آنها برای درمان این عارضه بسیار خوب عمل می کنند. تری متوپریم/سولفامتوکسازول، نیتروفورانتوئین و فسفومایسین ترجیح داده شده ترین و بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ادراری در زنان و مردان هستند. در اینجا چند واقعیت مهم در مورد این سه وجود دارد.

تری متوپریم/سولفامتوکسازول: این ترکیب قدرتمند دو آنتی بیوتیک مراحل مورد نیاز برای باکتری ها جهت ساخت پروتئین را مسدود کرده و مانع رشد آنها می شوند.

این قرص در درمان عفونت ادراری بسیار عالی عمل می کنند. اگر با تجویز پزشک این قرص به خوبی عمل نکرد پدیده ای با عنوان مقاومت آنتی بیوتیکی شناخته می شود. یعنی باکتری ها دیگر به دارو حساس نیستند و باید گزینه های دیگری امتحان شوند.

میزان مصرف: طبق تشخیص و گفته ی پزشک باید مصرف شود. معمولا 2 بار در روز و به مدت 3 روز پیشهاد می شود.

نیتروفورانتوئین: این یک آنتی بیوتیک است که به طور خاص برای درمان عفونت های ادراری استفاده می شود و نه چیزهای دیگر، زیرا فقط در ادرار به خوبی کار می کند. نیتروفورانتوئین باکتری ها را از ساخت DNA و پروتئین هایی که برای زنده ماندن نیاز دارند باز می دارد. 

میزان مصرف: طبق تشخیص و گفته ی پزشک باید مصرف شود. معمولا 2 بار در روز و به مدت 5 روز پیشهاد می شود.

فسفومایسین: این یک درمان مفید برای عفونت ادراری ناشی از باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک هاست. معمولا پزشک با تشخیص آنتی بیوتیک های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک، فسفومایسین را تجویز می کند.

میزان مصرف: طبق تشخیص و گفته ی پزشک باید مصرف شود. معمولا یک دوز، حاوی 3 گرم پودر فسفومایسین مخلوط در آب.

همچنین با مشورت با یک پزشک متخصص ارولوژی، میتوانید از آموکسی سیلین/کلاوولانات پتاسیم (Augmentin)، سفدینیر (Omnicef) یا سفالکسین جهت از بین بردن باکتری های بوجود آورنده عفونت ادراری استفاده کنید.

عوارض جانبی قرص های معرفی شده

هر دارویی عوارض جابی به همراه دارد. آنتی بیوتیک های درمان عفونت ادراری که در این مقاله معرفی شده اند عوارضی چون سردرد، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و در بعضی مواقع کهیر را به همراه دارند.

آیا واقعاً برای عفونت ادراری نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارم؟

اگر عفونت ادراری باکتریایی دارید، تنها راه درمان مصرف آنتی بیوتیک است. در حالی که ممکن است UTI خود به خود از بین برود اما همیشه اینگونه نیست! به علاوه باید چندین مدت با علائم آزار دهنده عفونت ادراری دست و پنجه نرم کنید به امید اینکه روزی این عفونت جول و پلاسشو جمع کنه و از بدن شما بیرون بره!!

پس بهتر است هرچه سریعتر برای درمان این عارضه اقدام کنید چون عفونت می‌تواند در مجرای ادرار شما حرکت کند و باعث عفونت جدی‌تری به نام پیلونفریت در کلیه‌ها شود. اگر باردار هستید، بیماری‌های زمینه‌ای دارید یا بیش از 65 سال سن دارید، نباید سعی کنید عفونت ادراری را بدون آنتی‌بیوتیک درمان کنید. 

چه کار کنیم؟

توجه کنید که این قرص ها را بدون اجازه پزشک و خودسرانه مصرف نکنید. شما به راحتی میتوانید با گفتگو با یک پزشک متخصص ارولوژی عفونت ادراری خودتان را درمان کنید. پس هرچه سریعتر اینکار را انجام دهید.