آیا در فکر راه اندازی یک کسب و کار هستید و همزمان می خواهید محیط زیست را حفظ کنید؟ چقدر با مفهوم کسب و کار سبز و ارگانیک آشنایی دارید؟

کسب و کار سبز و ارگانیک، کارهایی هستند که حداقل آسیب را به محیط زیست می زنند و بیشتر ازینکه در فکر تخریب محیط زیست باشند، به فکر احیا و کمک به آن هستند. در حال حاضر، با بیشتر شدن آگاهی مردم نسبت به عواقب تخریب محیط زیست، افراد زیادی علاقه مند به ایده ها و پروژه هایی هستند که با کسب و کار سبز پیوند خورده اند.

با راه اندازی کسب و کار سبز، شما با یک تیر دو نشان زده اید. هم اینکه جلوی تخریب بیشتر محیط زیست را می گیرید، و هم مشتریان بیشتری را به سمت خودتان جذب می کنید.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم شما را با 23 ایده تجاری که دوستدار محیط زیست و طبیعت هستند آشنا کنیم تا با استفاده از آن ها، بتوانید کاری که متناسب با شرایط شما و محیط زیست شما است را راه اندازی کرده و سود زیادی بدست آورید. با ما همراه باشید…

کسب و کار سبز و ارگانیک چیست؟

قبل از هر چیز، باید کسب و کار سبز را معرفی کنیم. کسب و کار سبز، به مشاغلی گفته می شود که از مواد پایدار برای تولید محصولات خود استفاده می کنند. این مشاغل سعی دارند تا از حداقل آب، انرژی و مواد اولیه استفاده کنند و در عین حال، کربن کمتری تولید کنند، یا محصولاتی تولید کنند که به راحتی تجزیه پذیر بوده و با محیط زیست سازگار باشند. در برخی موارد، در صورت تولید زباله، مجدداً از زباله های تولید شده به عنوان انرژی یا مواد اولیه، استفاده می شود. با این رویکرد تجاری، منابع طبیعی حفظ می شود و تغییرات آب و هوایی به حداقل می رسد.

مدل کسب و کار سبز چیست؟

در مدل کسب و کار سبز، بودجه مواد اولیه، فرایندهای طراحی و ارائه خدمات یا روش های توزیع محصول مشخص می شوند. با توجه به این موضوع، علاوه بر اینکه باید از درآمد زیاد اطمینان حاصل کنید، باید مطمئن شوید که تاثیرات زیست محیطی را نیز به حداقل می رسانید. استفاده از پنل های خورشیدی به جای سوخت های فسیلی، یکی از مدل های کسب و کار سبز است.

چگونه می توان یک تجارت سبز را راه اندازی کرد؟

در حال حاضر، با توجه به استقبال مصرف کنندگان به محصولات حامی محیط زیست، چنین کسب و کار هایی رونق زیادی داشته اند. برای راه اندازی کسب و کار سبز، ابتدا باید یک سرویس سازگار با محیط زیست که هیچ کس در بازار شما ارائه نمی دهد را شناسایی کنید. سپس به افرادی که در این حوزه آگاهی و مهارت دارند، پیشنهاد دهید که به تیم شما بپیوندند.

پس از راه اندازی تجارتتان، شیوه زندگی تان را تغییر دهید تا نشان دهنده ارزش ها و خدمات کسب و کار شما باشد. مطمئنا اگر تجارتتان حامی محیط زیست باشد اما خودتان تعطیلات آخر هفته را به شکار حیوانات بپردازید و یا زباله ها را در طبیعت رها کنید، کسی شما را جدی نمی گیرد.

چه شرکت هایی با محیط زیست سازگارند؟

برخی از شرکت های سازگار با محیط زیست عبارتند از مشاغل تولید کننده بطری های پلاستیکی قابل استفاده مجدد، تولید کنندگان محصولات تمیز کننده سازگار با محیط زیست، مشاغل نصب کننده پنل های خورشیدی، تولیدی های بازیافت محلی و … برخی از ایده های کسب و کار سازگار با محیط را می توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

تولید یا خرید و فروش کارتریج های شارژ شونده

شاید برایتان سوال پیش بیاید که در صنعت چاپ که مواد اولیه اش از درختان درست شده، آیا راه اندازی چنین کسب و کاری کار درستی است؟ بله درست است! این ایده کاملا هوشمندانه است. کارتریج های قدیمی، غیر قابل شارژ شدن بودند. تصور کنید هر کارتریج پس از تمام شدن جوهرش، می بایست دور انداخته می شود و زحمت و انرژی ای که برای ساخت آن استفاده شد، از بین می رفت.

هنوز هم استفاده از کاغذ در دنیای تجارت ضروری است، اما نیازی نیست که هر چند وقت یکبار یک کارتریج را دور انداخته و زحمت بازیافت آن را بر دوش دیگران بیندازید!

نشریات زیست محیطی

اگر عاشق نوشتن درباره محیط زیست هستید، می توانید یک انتشارات محیط زیست را راه اندازی کنید. هر اطلاع رسانی که انجام می دهید، می تواند تاثیر بزرگی در محیط زیست شما داشته باشد. با معرفی ایده ها و راهکار ها، علاوه بر این افراد زیادی را در مسیر درست قرار می دهید، فروش بالایی نیز خواهید داشت.

می توانید در نشریه تان درباره نحوه بازیافت برخی از وسایل خانگی و تبدیل آن ها به ابزار های کاربردی، معرفی مواد مختلف و خطرات هر کدام برای محیط زیست، مقالات و اخبار جدید درباره محیط زیست و … صحبت کنید.

تهیه سرمایه سبز

تهیه سرمایه سبز، بر روی کشاورزی پایدار و سازگار با محیط زیست تمرکز دارد. در کنار آن، می توانید بر روی پروژه ها و آموزش هایی که از بوم شناسی محلی حمایت می کنند، سرمایه گذاری کنید.

با اینکه سودآوری در این کار مهم است، اما تمام حواس شما باید بر روی حمایت از پروژه های مفیدی که برای جامعه و محیط زیست ارزشمند اند، متمرکز شود.

خرده فروشی سازگار با محیط زیست

می توانید در کنار خرده فروشی محصولاتتان، به عنوان پاداش، به خریدارانتان هدیه های سبز دهید. به عنوان مثال، سایت هایی مانند EcoPlum به ازای هر خرید، به مشتریان شان EcoChipz می دهند. مشتریان می توانند EcoChipz را به صورت معادل نقدی آن دریافت کنند و یا آن ها را به پروژه های محیط زیستی اهدا کنند. هر محصولی که در این سایت به فروش می رسد، دارای گواهینامه سبز شخص ثالث یا برچسب سازگار با محیط زیست است.

EcoPlum علاوه بر فروش محصولات با منابع پایدار، محتوای آموزشی که توسط متخصصان صنعت تولید شده، لیست مشاغل سبز محلی، اطلاعات درباره بازیافت محصول و نکات زیست محیطی را ارائه می دهد و در کنار همه این ها، کتاب و فیلم های مربوط به این حوزه را به شما پیشنهاد می کند. اگر قصد دارید یک فروشگاه خرده فروشی باز کنید، بهتر است محصولات شرکتی را بفروش برسانید که ارزش های مشابه شما و مشتریان تان را دنبال می کند.

مصالح ساختمانی پایدار

شاید فکر می کنید که در ساخت ساختمان از مواد پایدار استفاده نمی کنند، اما چنین نیست. بسیاری از شرکت ها، در پروژه هایی مانند تعمیر زیرساخت، از مواد بازیافتی استفاده می کنند.

همچنین، به تازگی شرکت های جدیدی برای ساخت رابط ها و ستون های راه آهن، از پلاستیک بازیافت شده استفاده می کنند و کار با مصالح ناپایدار مانند فولاد و بتن را کنار گذاشته اند.

پذیرایی ارگانیک

یکی از کسب و کار های سبز که برای عاشقان غذا مناسب است، راه اندازی یک شرکت پذیرایی ارگانیک است. می توانید تهیه غذا برای رویدادهای محلی و ناهارهای تجاری را به عهده بگیرید و با غذاهای حاوی مواد ارگانیک و محلی، گوشت های آزاد، منوی غذای گیاهی و بدون گلوتن، طرفداران محیط زیست و اشخاصی که به سلامتی خودشان اهمیت می دهند را راضی نگه دارید.

برای اینکه در این کار زباله کمتری تولید کنید، بهتر است غذا ها را در ظروف پلاستیکی سرو نکنید.

سالن زیبایی سازگار با محیط زیست

اگر به زیبایی شناسی علاقه دارید، می توانید یک سالن زیبایی افتتاح کنید و در آن، از محصولات ارگانیک و گیاهی استفاده کنید. برای سالن تان، شامپوها و نرم کننده های طبیعی خریداری کنید و یا از لاک ها و درمان های آبگرم سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

محوطه سازی دوستدار محیط زیست

محوطه سازی و باغ آرایی، حیاط شما را زیباتر می کند، اما همیشه این کار برای محیط زیست مفید نیست! اگر به این کار مشغول هستید، بهتر است از چمن های مصنوعی، گیاهان زیبا که در برابر خشک سالی مقاوم هستند و درختان سازگار با هر اقلیم را استفاده کنید تا در مصرف آب، انرژی و پول صرفه جویی شود.

برنامه ریزی رویداد پایدار

جلسات و رویدادهای بزرگ و کوچک، مکانی برای تولید زباله هستند! برنامه ریزان رویداد سبز، باید از تخصص و مهارت برنامه ریزی خود برای پیدا کردن مکان ها، مصالح و اقامتگاه های سازگار با محیط زیست استفاده کنند.

با داشتن چنین شغلی، علاوه براین که می توانید آگاهی مردم نسبت به محیط زیست را افزایش دهید، مشتریان بلقوه بیشتری خواهید داشت.

تعمیر و نوسازی دوچرخه

دوچرخه یکی از ابزار های مناسب برای کمک به محیط زیست است. با استفاده از دوچرخه، می توانید در زمان کمتری به مقصدتان برسید و همزمان، از تولید آلودگی محیطی جلوگیری کنید. علاوه براین، دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش ها برای سلامت قلب و روحتان است و همزمان شما را از هزینه های سنگین نگهداری ماشین و خرید بلیت های شهری راحت می کند.

دوچرخه ها نیز مانند بسیاری از وسایل حمل و نقل، گاهی اوقات به تنظیم مجدد نیاز دارند. می توانید در این کار تخصص پیدا کنید و همزمان افراد را تشویق به خرید و نگهداری از دوچرخه  کنید. در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید، می توانید دوچرخه های قدیمی ارزان قیمت را بخرید، آنها را تعمیر کرده و با سود مناسب به فروش برسانید.

آماده سازی، خرید و فروش محصولات طبیعی/ارگانیک دست ساز

اگر علاقه مند به تولید محصولات دست ساز و خانگی هستید، این فرصت را از دست ندهید. صابون ها، لوازم آرایشی و محصولات تمیز کننده، نمونه ای از محصولات خانگی هستند که می توانید آن ها را با استفاده از مواد ارگانیک معمولی درست کنید.

شاید فکر کنید هرکسی می تواند دستور تهیه اسکراب شکر یا محلول تمیز کننده بر پایه سرکه را پیدا کند و خودش آن را درست کند، اما اگر آنها را به صورت زیبا بسته بندی کرده و بفروشید، مشتریان تان می توانند با راحتی بیشتری این محصولات طبیعی را در اختیار داشته باشند. بازارهای محلی، محل مناسبی برای فروش این محصولات هستند. همچنین، می توانید یک حساب کاربری در اینستاگرام یا فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید و محصولاتتان را در آن جا معرفی کرده و بفروشید.

مشاوره محیط زیستی

آیا در زندگی سبز تخصص دارید؟ اگر جوابتان بله است، می توانید یک سرویس مشاوره زیست محیطی راه اندازی کنید. چنین مشاورانی، خانه ها و دفاتر را ارزیابی می کنند و به آن ها راه حل هایی ارائه می دهند تا با محیط زیست سازگارتر شوند.

می توانید به مشتریان تان در مورد تعویض لوازم خانگی و خرید ماشین های با مصرف انرژی کمتر یا اجرای برنامه بازیافت مشاوره دهید. برای شناخته شدن در این شغل، باید اطلاعات زیادی بدست آورید و تا حد امکان به روز باشید.

فروشندگی در بازار کشاورزان

به لطف جنبش ارگانیک، افرادی که محصولات غیر GMO و بدون آفت کش تولید می کنند، مشتریان بیشتری دارند.

فروش میوه و سبزیجات طبیعی به شما کمک می کند تا نسبت به رقیبان تان متمایز تر باشید. قبل از فروش، بهتر است ابتدا به دنبال تأییدیه هیات بهداشت محلی خود باشید.

خدمات خانه داری سبز

برای والدین شاغل و افرادی که مشاغل سخت و فشرده ای دارند، نظافت خانه تقریبا غیر ممکن است! می توانید با ارائه خدمات نظافت خانه و استفاده از محصولات تمیز کننده کاملا طبیعی و سازگار با محیط زیست، خود را به عنوان یک خانه دار سبز و دوست دار محیط زیست معرفی کنید.

می توانید در ازای نظافت، هزینه ساعتی دریافت کنید و یا بسته های خدمات خود را با هزینه ثابت معرفی کنید. به یاد داشته باشید، مشتریان شما باید به شما اطمینان داشته باشند. بنابراین، برای شهرت بیشتر، قبل از تبلیغ برای غریبه ها، در ابتدا برای افرادی که آنها را می شناسید، کار کنید.

ساخت مبلمان “بازیافت شده”

اگر در تعمیر و ساخت وسایل مهارت دارید، بهتر است وسایل قدیمی و شکسته خود را دور نریزید. با استفاده از الگو های لازم و تهیه ابزارهای برقی مناسب، می توانید صندلی ها، میزها و کمد ها را به مواد و الوار اولیه تبدیل کرده و از آن ها وسایل جدید بسازید؛ و یا آن ها را بازسازی و رنگ آمیزی کرده و بفروشید. قفسه ها و کمد ها را می توانید به راحتی با ضایعات چوب درست کنید و حتی در برخی مواقع، می توانید یک مبلمان منحصر به فرد و ارزشمند را به طور کامل بازسازی کنید.

صندلی ها و نیمکت های قدیمی را دوباره روکش کنید و به آنها جان دوباره ببخشید.

“خرید ابزار دست دوم نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه می شود، بلکه به محیط زیست نیز کمک می کند.” این جمله تبلیغاتی می تواند مشتریانی که به فکر حفظ محیط زیست هستند را جذب کند!

فرنچایز سبز

آیا قصد دارید نماینده فروش یک محصول تجاری موفق و سازگار با محیط زیست شوید؟ می توانید مبلغ حق نمایندگی را به صاحب اصلی محصول یا شرکت پرداخت کنید و در ازای آن، یک نمایندگی با نام آن محصول تاسیس کنید. به عنوان مثال، فست فودها و هتل های زنجیره ای سازگار با محیط زیست، یکی از بهترین گزینه ها هستند.

فروشگاه لوازم دست دوم

چیزهای جدید و دست اول معمولاً گران هستند. مثلا یک کتاب جدید ممکن است صد هزار تومن هزینه داشته باشد، اما اگر همان کتاب را بخواهید به عنوان کتاب دست دوم بخرید، شاید 10 الی 20 هزار تومن قیمت گذاری شده باشد.

با افتتاح یک فروشگاه دست دوم، نه تنها مشتریانتان را از پرداخت هزینه های گزاف معاف می کنید، بلکه به حفظ و نگه داری محیط زیست هم کمک خواهید کرد. به جای این که کالاهای کاملا خوب را به سطل زباله بیندازید، افراد و آشنایانتان را تشویق کنید تا وسایل استفاده شده خود که دیگر نیازی به آن ها ندارد را به شما اهدا کنند یا بفروشند تا شخص دیگری بتواند از آن کالا استفاده کند. می توانید در فروشگاهتان لباس های دست دوم، مانتو، کتاب، لوازم آشپزخانه و مبلمان را بفروش برسانید.

مشاوره سبز

شرکت هایی که تبدیل به شرکت های به اصطلاح “سبز” می شوند، در هزینه هایشان صرفه جویی بسیاری می کنند و تعداد مشتریانشان را نیز افزایش می دهند. در حال حاضر، فشار بر روی شرکت هایی که سبز نیستند زیاد است و از آن ها خواسته می شود تا به فکر حفظ محیط زیست باشند.

بنابراین، می توانید در قالب یک مشاور ماهر و آگاه، به این دسته از شرکت ها کمک کنید تا خودشان را با دنیای جدید و پاک هماهنگ کنند.

نصب پنل های خورشیدی

بسیاری از صاحبان خانه های سبز، برای تولید برق، صفحات خورشیدی را بر روی خانه های خود نصب کرده اند و بسیاری دیگر نیز مایلند که این کار را انجام دهند. اگر می دانید چگونه این کار را انجام دهید، می توانید به عنوان نصاب پنل های خورشیدی مشغول به کار شوید و با بازاریابی و تعرفه های مناسب، مشتریان زیادی داشته باشید.

احداث شرکت نظافت سازگار با محیط زیست

در صورتی که چنین شرکتی تاسیس کرده اید، می توانید با کنار گذاشتن محصولات پاک کننده معمولی که حاوی مواد شیمیایی هستند و باعث آلودگی می شوند و به افراد و حیوانات خانگی که با آنها در تماس هستند آسیب می رسانند، و استفاده از محصولات غیر سمی، آسیب های محیط زیستی را به حداقل برسانید.

در صورت امکان، می توانید با استفاده مجدد از آب خاکستری، تأثیر محیطی شرکت خود را کاهش دهید. آب خاکستری، همان آب بازیافتی غیر شرب یا آب فاضلاب است.

تولید بطری های پلاستیکی قابل استفاده مجدد

پلاستیک های یکبار، یکی از بزرگترین دلایل اصلی نگرانی محیط بانان است. با راه اندازی یک کسب و کار صنعت سبز که کار طراحی، تولید و فروش بطری های پلاستیکی چندبار مصرف و یا تجزیه پذیر را انجام می دهد، می توانید این نگرانی را کمتر کنید.

یکی از راهکار ها برای تولید چنین محصولاتی، استفاده از مواد جایگزین مانند فلز یا شیشه، بطری های ساخته شده از پلاستیک بازیافت شده، یا پلاستیک های تجدید پذیر ساخته شده از موادی مانند نشاسته ذرت یا خاک اره است.

برگزاری کلاس های آگاه سازی تاثیرات زیست محیطی و انتشار کربن

بسیاری از مردم اطلاعی ازینکه چقدر در طول روز دی اکسید کربن تولید می کنند، ندارند. اگر در این زمینه آگاهی دارید، می توانید کلاس هایی برای آگاه سازی مردم برگزار کنید و به آن ها درباره  نحوه رانندگی، استفاده از تهویه مطبوع در تابستان، روشن نگه داشتن چراغ ها، سفر کردن با هواپیما و سایر فعالیت هایی در انتشار کربن نقش دارند، اطلاع رسانی کنید.

همچنین، می توانید به آنها یاد دهید که تأثیرات محیطی این فعالیت ها را کاهش دهند.

مشاغل بازیافت محلی سازگار با محیط زیست

شاید شهرداری محل سکونت شما بر برنامه بازیافت عمومی نظارت داشته باشد، اما حقیقت این است که همیشه تمام آنچه که در سطل بازیافت می گذارید، بازیافت نمی شود. برخی شهرداری ها تمام انواع ظروف قابل بازیافت را نمی پذیرند، و برخی دیگر ممکن است بازیافت جمع آوری شده را کاملاً مرتب و تفکیک نکنند.

می توانید یک کارگاه یا کارخانه بازیافت مواد راه اندازی کنید و در کنار کسب درآمد از آن، خیالتان راحت باشد که مواد بازیافتی به درستی بازیافت شده اند و محیط زیستتان نیز پاک خواهد ماند.