یکی از انواع نادر سرطان ها، سرطان حنجره است. در این سرطان، سلول های سرطانی درون حنجره رشد می کنند و تکثیر می شوند و به همین دلیل می تواند بر روی توانایی صحبت کردن، غذا خوردن و نفس کشیدن بیمار تاثیر بگذارند. مهم ترین عوامل ابتلا به این سرطان: استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های الکلی است.

در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم علائم، علت های ابتلا، مراحل و راه های درمان سرطان حنجره را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید…

سرطان حنجره چیست؟

حنجره یک گذرگاه هوایی مثلثی شکل است که درست در زیر حلق قرار دارد و عرض آن حدودا 2 اینچ است. وظیفه اصلی این اندام تولید صداست. حنجره سه بخش اصلی دارد:

دهانه حنجره: قسمت میانی حنجره است که محل قرار گرفتن تارهای صوتی است.

بالای دهانه حنجره: بافتی که در قسمت بالایی دهانه حنجره قرار دارد.

زیر دهانه حنجره: این بافت در زیر دهانه حنجره قرار گرفته و به نای متصل می شود و هوا را به ریه ها هدایت می کند.

رایج ترین نوع سرطان حنجره ، سرطان دهانه حنجره است. بیشتر انواع سرطان های حنجره از سلول های سنگفرشی (سلول های پولکی شکلی که دیواره های داخلی حنجره را تشکیل می دهند) شروع می شود.

در صورت پیشرفت سرطان حنجره، سلول های سرطانی به غده های لنفاوی اطراف گردن نزدیک می شوند و با ورود به آن ها، می توانند در کل بدن پخش شوند. علاوه بر این با پیشرفت سرطان، سلول های سرطانی می توانند به قسمت پشت زبان، قسمت های دیگر گلو و گردن، ریه ها و بقیه قسمت های بدن حمله کنند.

زمانی که سلول های سرطانی در قسمت های مختلف بدن پخش شوند، تومور هایی را تشکیل می دهند که از نوع سلول های سرطانی حنجره هستند. پزشکان به این وضعیت سرطان حنجره متاستاز شده می گویند.

علائم سرطان حنجره

علائم سرطان حنجره

از مهمترین و اولین علائم سرطان حنجره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه مداوم؛
  • احساس کوفتگی و خستگی در بدن؛
  • گلو درد؛
  • مشاهده و یا احساس یک توده غیر طبیعی در گلو یا گردن؛
  • احساس درد و یا مشکل در بلعیدن غذا؛
  • بسته شدن راه هوایی در هنگام غذا خوردن؛
  • به سختی نفس کشیدن و یا خس خس سینه در هنگام نفس کشیدن؛
  • گوش درد دائمی یا احساس ناراحتی غیرعادی در محدوده اطراف گوش؛
  • کاهش وزن زیادی که علت مشخصی ندارد؛
  •  بوی بد دهان.

عوامل بالا برنده خطر ابتلا به سرطان حنجره

عوامل بالا برنده خطر ابتلا به سرطان حنجره

یکی از کارهایی که می تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره را تا حد  زیادی بالا ببرد، استعمال دخانیات است. آمار مرگ و میر ناشی از سرطان حنجره، نشان می دهد که تعداد زیادی از افرادی که فوت شده اند سیگار می کشیدند. حتی اگر سیگاری هم نیستید، قرار گرفتن در معرض دود آن می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

علاوه بر سیگار، مصرف دائمی الکل هم می تواند احتمال ابتلا به این سرطان را بالا ببرد. بر طبق گزارشات انجمن سرطان آمریكا، كسانی كه هر روز یك یا چند لیوان نوشیدنی الكلی مصرف می كنند (مخصوصا اگر سیگار هم بکشند) خیلی بیشتر از افرادی که سیگار و الکل مصرف نمی کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند.

عوامل دیگری هم وجود دارند که می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره قرار دهند. این عوامل عبارتند از:
  • تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین؛
  • ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)؛
  • جنسیت؛ چرا که طبق آمار ها مردان چهار برابر بیشتر از زنان به سرطان حنجره مبتلا می شوند؛
  • بالای 40 سال داشتن؛
  • سابقه ابتلا به سرطان سر یا گردن در گذشته؛
  • کار و تماس با مواد شیمیایی خطرناک در محیط کار (مانند: بخار های رنگی و برخی مواد شیمیایی که در کار با فلزات استفاده می شوند)؛
  • سیستم ایمنی ضعیف.

علاوه بر موارد بالا، برخی از جهش های ژنتیکی ارثی هم می توانند در پیشرفت سرطان حنجره نقش داشته باشند.

به طور مثال: مبتلایان به کم خونی فانکونی (این عارضه به دلیل جهش ژنتیکی ایجاد می شود و بیماران از همان سن کم دچار مشکلات خونی و در بعضی مواقع، بعد از گذشت چند سال، دچار سرطان خون می شوند) و dyskeratosis congenita (سندرمی نادر است که در پوست، ناخن و خون مشکلاتی را ایجاد می کند) بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان های سر و گردن قرار دارند.

البته باید به خاطر داشته باشید که داشتن این علائم و بیماری ها به این معنی نیست که مبتلا به سرطان حنجره شده اید. خیلی از این علائم مربوط به بیماری های بی خطری، مانند سرماخوردگی است؛ اما بهتر است بعد از دیدن این علائم، برای انجام معاینات دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص سرطان حنجره

در صورتی که تومور در روی گردن قابل مشاهده باشد، پزشک از روش بیوپسی (نمونه برداری با استفاده از یک سوزن باریک) نمونه کوچکی از بافت سرطانی را برای بررسی بیشتر در آزمایشگاه برمی دارد.

در صورتی که شخصی علائم ابتلا به سرطان حنجره را داشته باشد (اما توموری در روی گردنش مشاهده نشود) پزشک برای معاینه از روش لارنگوسکوپی (حنجره بینی) استفاده می کند. لارنگوسکوپ وسیله ای است که در انتهای آن دوربین و چراغ قرار دارد و پزشک با استفاده از آن، می تواند دهان و گلو را به طور کامل معاینه کند.

لارنگوسکوپی (حنجره بینی)

روش دیگری برای دیدن درون گلو، آندوسکوپی فیبر نوری است که از طریق بینی یک لوله بسیار نازک و انعطاف پذیر را وارد مجرای هوایی می کنند. با استفاده از این روش پزشک می تواند کل حلق و حنجره را ببیند. این روش را در کلینیک و پس از این که از بی حسی موضعی برای رفع ناراحتی و درد بیمار استفاده کردند، انجام می دهند.

در بعضی مواقع پزشک برای مشاهده اندازه یا میزان پیشرفت تومور، سی تی اسکن از گردن یا سر یا MRI را توصیه می کند. با استفاده از این روش پزشک می تواند متوجه شود که آیا سرطان به غدد لنفاوی در اطراف گردن سرایت کرده است یا خیر.

اگر فقط یک تومور کوچک در حنجره وجود داشته باشد، ممکن است جراح بخواهد پس از انجام بیوپسی (نمونه برداری از بافت)، آن را به آزمایشگاه بفرستد تا آزمایشات پاتولوژی بر روی آن انجام شود.

در آزمایشگاه، دانشمندان یا تکنیسین ها برای فهمیدن اینکه آیا بافت سرطانی است یا خیر، آن را تجزیه و تحلیل می کنند.

اگر آزمایشات وجود سرطان حنجره را تأیید کرد، ممکن است پزشک برای دانستن اینکه آیا تومور در بقیه نقاط بدن هم وجود دارد یا خیر، از روش های تشخیصی دیگری استفاده کند.

به طور کلی هر چه زودتر بتوانید سرطان را تشخیص دهید و درمان را شروع کنید، شانس درمان و بهبودی تان بالا می رود. به همان میزان هر چقدر سرطان دیرتر تشخیص داده شود و درمان را دیرتر شروع کنید، درمان آن مشکل تر می شود. آمارهای انستیتوی ملی سرطان نشان می دهد که بین سال های 2008 تا 2014، حداقل شانس زنده ماندن در طول 5 سال آینده، بعد از تشخیص و شروع درمان سرطان حنجره، چیزی در حدود 61 درصد بوده است.

مراحل سرطان حنجره

مراحل سرطان حنجره به صورت زیر مشخص می شوند:

مرحله 0 (کارسینومای درجا)

مرحله 0 (کارسینومای درجا) سرطان حنجره

در مرحله 0 سلولهای غیر طبیعی در روی بافت حنجره دیده می شوند. این سلول های غیر طبیعی ممکن است به سرطان تبدیل شوند و به بافت های اطراف حمله کنند؛ اما هنوز خطرناک نیستند و فقط کافی است، هر چند وقت یکبار برای چکاپ و معاینه به پزشک مراجعه کنید.

مرحله 1

در این مرحله، سرطان در ناحیه بالای دهانه حنجره، دهانه حنجره یا پایین دهانه حنجره شکل گرفته است:

  • بالای دهانه حنجره: سرطان در یک قسمت از بافت بالای دهانه حنجره شکل گرفته است و به تارهای صوتی آسیبی وارد نشده است  وآن ها به صورت عادی کار می کنند.

مرحله 1 سرطان بالای دهانه حنجره

  • روی دهانه حنجره: سرطان بر روی یک و یا هر دو تار صوتی شکل گرفته و هنوز مشکلی برای تارهای صوتی ایجاد نشده و به طور عادی کار می کنند.

مرحله 1 سرطان دهانه حنجره

  • پایین دهانه حنجره: سرطان در زیر دهانه حنجره شکل گرفته است.

مرحله 1 سرطان پایین دهانه حنجره

مرحله 2

در این مرحله، سرطان در ناحیه بالای دهانه حنجره، دهانه حنجره یا پایین دهانه حنجره شکل گرفته است:

  • بالای دهانه حنجره: سرطان در چندین قسمت از بالای دهانه حنجره دیده می شود یا به قسمت ابتدایی زبان یا بافت نزدیک تارهای صوتی سرایت کرده است. در این مرحله تارهای صوتی به طور عادی کار می کنند.
  • دهانه حنجره: در این مرحله سرطان تا قسمت هایی از بالا یا پایین دهانه حنجره و یا هر دو سرایت کرده یا تارهای صوتی به طور عادی کار نمی کنند و در صحبت کردن بیمار مشکل به وجود آمده است.

مرحله 2 سرطان دهانه حنجره

  • پایین دهانه حنجره: سرطان به یک یا هر دو تار صوتی سرایت کرده و ممکن است تارهای صوتی به درستی کار نکنند.

مرحله 3

در این مرحله، سرطان در ناحیه بالای دهانه حنجره، دهانه حنجره یا پایین دهانه حنجره شکل گرفته است:

بیمار در مرحله سوم سرطان بالای دهانه حنجره، یکی از شرایط زیر را دارد:
  • سرطان فقط در حنجره دیده می شود و تارهای صوتی کار نمی کنند یا سرطان در نزدیکی یا درون قسمت داخلی غضروف تیروئید دیده می شود. در این مرحله ممکن است سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه دهد و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.
  • سرطان در یک قسمت از بالای دهانه حنجره دیده می شود و تارهای صوتی به طور عادی کار می کنند. در این مرحله سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.
  • سرطان در چندین قسمت از محدوده بالای دهانه حنجره دیده می شود و ممکن است تا قسمت ابتدایی زبان یا نزدیکی تارهای صوتی گسترش یافته باشد و تارهای صوتی به درستی کار  می کنند. سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.
بیمار در مرحله سوم سرطان دهانه حنجره، یکی از شرایط زیر را دارد:
  • سرطان فقط در حنجره دیده می شود و تارهای صوتی کار نمی کنند و یا سرطان در نزدیکی یا درون قسمت داخلی غضروف تیروئید دیده می شود. در این مرحله سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.

مرحله 3 سرطان دهانه حنجره

  • سرطان در یک یا هر دو تار صوتی دیده می شود و تارهای صوتی مشکلی ندارند و به درستی کار می کنند. سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.
  • در این مرحله سرطان در بالای دهانه حنجره یا پایین دهانه حنجره و یا هر دو دیده می شود یا تارهای صوتی به درستی کار نمی کنند. سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.

مرحله 3 سرطان دهانه حنجره

بیمار در مرحله سوم سرطان پایین دهانه حنجره، یکی از شرایط زیر را دارد:
  • سرطان فقط در حنجره دیده می شود و تارهای صوتی کار نمی کنند یا سرطان در نزدیکی یا درون قسمت داخلی غضروف تیروئید دیده می شود. در این مرحله سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.
  • سرطان فقط در پایین دهانه حنجره دیده می شود. در این مرحله سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.
  • سرطان یک یا هر دو تار صوتی را درگیر کرده است و ممکن است تار های صوتی به درستی کار نکنند. در این مرحله، سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.

مرحله 4

این مرحله به مراحل IVA، مرحله IVB و مرحله IVC تقسیم می شود. این مراحل برای سرطان بالای دهانه حنجره، سرطان دهانه حنجره و سرطان پایین دهانه حنجره یکسان است:

در مرحله IVA:
  • سرطان در غضروف تیروئید دیده می شود یا به بافتهای خارج از حنجره، مانند: این گردن، نای، تیروئید یا مری حمله کرده است. در این مرحله سرطان در یکی از گره های لنفاوی تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است.

مرحله 4 سرطان حنجره

  • در این مرحله سرطان از قسمت بالای دهانه حنجره، دهانه حنجره یا پایین دهانه حنجره به بافت‌های خارج از حنجره مانند: گردن، نای یا تیروئید سرایت کرده و ممکن است تارهای صوتی به درستی کار نکنند. این مرحله سرطان می تواند طبق یکی از شرایط زیر پیشرفت کند:

مرحله 4 سرطان حنجره
1. سرطان در یکی از گره های لنفاوی در اطراف حنجره تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداکثر 3 سانتی متر است. در این مرحله سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش یافت است.
2. سرطان در یکی از گره های لنفاوی در اطراف حنجره تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی بین 3 تا 6 سانتی متر است. در این مرحله هنوز سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش نیافته.
3. سرطان در چندین گره لنفاوی در اطراف حنجره تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره های لنفاوی سرطانی حداکثر 6 سانتی متر است. در این مرحله هنوز سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش نیافته است.
4. در این مرحله سرطان در گره های لنفاوی در هر دو طرف گردن یا فقط در سمتی که مقابل تومور اولیه است، دیده می شود و محدوده گره های لنفاوی سرطانی حداکثر 6 سانتی متر است. هنوز سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش نیافته است.

در مرحله IVB:
  • سرطان از قسمت بالای دهان حنجره، دهانه حنجره یا زیر دهانه حنجره به قسمت های جلوی ستون فقرات، اطراف شریان کاروتید یا بین ریه ها سرایت کرده و ممکن است تارهای صوتی به درستی کار نکنند. این مرحله سرطان می تواند طبق یکی از شرایط زیر پیشرفت کند:

مرحله 4 سرطان حنجره1.محدوده گره لنفاوی سرطانی حداقل 6 سانتی متر است و سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش نیافته است.
2. سرطان در یکی از گره های لنفاوی در اطراف حنجره تشکیل تومور اولیه داده و محدوده گره لنفاوی سرطانی حداقل 3 سانتی متر است. در این مرحله، سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش یافته است.
3. سرطان در چندین غده لنفاوی در گردن دیده می شود و از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی گسترش یافته است.
4. سرطان در یکی از یک گره های لنفاوی مقابل تومور اولیه، دیده می شود و می تواند هر اندازه ای داشته باشد. در این مرحله، سرطان از طریق پوشش بیرونی غدد لنفاوی شیوع یافته است.

یا

  • سرطان از قسمت بالای دهان حنجره، دهانه حنجره یا زیر دهانه حنجره به نواحی جلوی ستون فقرات، اطراف شریان کاروتید یا بین ریه ها گسترش یافته است. علاوه بر این ممكن است سرطان در هر كدام از گره های لنفاوی گردن دیده شود و تومورها هر اندازه ای می توانند داشته باشند.

مرحله 4 سرطان حنجره

در مرحله IVC:

در مرحله IVC، سرطان به سایر قسمتهای بدن، مانند: ریه ها، کبد، استخوان، مغز و … گسترش یافته یا به عبارتی متاستاز شده است.

مرحله 4 سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره

اینکه پزشک چه درمانی را برای بیمار مناسب بداند، به مرحله سرطان، مقدار گسترش، وضعیت سلامتی و انتخاب شخصی بیمار بستگی دارد. به طور معمول برای درمان سرطان حنجره ای که در مراحل اولیه قرار دارد از روش هایی مانند: جراحی یا پرتودرمانی استفاده می کنند.

اگر سرطان در مراحل بالاتر قرار داشته باشد، ممکن است پزشک روش های ترکیبی را که شامل پرتونگاری و شیمی درمانی یا جراحی و پرتودرمانی هستند، توصیه کند.

عمل جراحی

در عمل جراحی تومور سرطانی و بافت های اطراف آن را از بدن خارج می کنند. همچنین ممکن است برای برداشتن غده های لنفاوی سرطانی چند قسمت از گردن را برش دهند و غده های سرطانی را خارج کنند. جراحی های مربوط به سرطان حنجره شامل: برش آندوسکوپی، لارنژکتومی جزئی (فقط بخشی از حنجره برداشته می شود) و لارنژکتومی کامل (حنجره به طور کامل خارج می شود) است.

ممکن است برخی افراد برای درمان سرطان به انجام جراحی ترشئوستومی موقتی یا دائمی احتیاج داشته باشند. در این روش یک سوراخ یا استوما (راه تنفسی) در گردن ایجاد می کنند که از طریق آن تنفس بیمار، بعد از عمل به راحتی و با حداقل درد انجام شده و باعث تسریع روند بهبودی می شود.

در صورتی که سرطان به بافت های زیای آسیب زده باشد، ممکن است بیمار برای ادامه زندگی و نفس کشیدن به استومای دائمی نیاز داشته باشد. علاوه بر این، این افراد برای صحبت کردن نیاز به یک دستگاه دیگر دارند.

پرتو درمانی

در روش پرتودرمانی، با استفاده از مواد پرتوزای قدرتمند، سلولهای سرطانی را از بین برده و تومورها را کوچکتر می کند. در پرتودرمانی خارجی، پزشک پرتو ها را به توموری که در گردن وجود دارد هدایت می کند. از آنجایی که این پرتو ها خیلی قوی هستند، می توانند باعث سوختگی پوست هم بشوند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی

در این روش از برخی از داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی که رشد و تکثیر غیر عادی دارند، استفاده می شود. در برخی مواقع پزشک استفاده از شیمی درمانی را در کنار پرتو درمانی توصیه می کند تا از این طریق، اثر پرتو درمانی بیشتر شود.

در بعضی مواقع قبل از جراحی، برای کوچک کردن تومور و راحت کردن آن از روش شیمی درمانی استفاده می شود. علاوه بر این بعد از جراحی هم برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده از این روش استفاده می کنند. این کار به بالا بردن میزان موفقیت جراحی و حفظ زیبایی کمک می کند.

دارو های شیمی درمانی به صورت قرص یا تزریق وریدی وارد بدن می شوند. این دارو ها در تمام بدن پخش می شوند و سلول های سرطانی را در هر نقطه از بدن از بین می برند. یکی از عوارض شیمی درمانی از بین رفتن سلول های سالمی است که رشد و تکثیر زیاد دارند. داروهای شیمی درمانی فرق بین سلول سرطانی و سالم را تشخیص نمی دهند و فقط سلول هایی را  که سرعت رشد و تکثیرشان بیشتر از دیگران است، هدف قرار می دهند.

عوارض معمول شیمی درمانی شامل: حالت تهوع، کاهش وزن سریع و ریزش مو است.

پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره

خودداری از سیگار کشیدن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره

بهترین کاری که می توانید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره انجام دهید، این است که از سیگار کشیدن و مصرف الکل زیاد خودداری کنید. هر دو این موارد جزو علت های اصلی ابتلا به سرطان حنجره هستند.

سوال:
آیا افراد غیر سیگاری هم در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند؟
جواب:

بله. هرچند که مصرف دخانیات مهمترین عامل ابتلا به سرطان حنجره است، عوامل دیگری هم مانند: مصرف بیش از حد الکل و بعضی مشکلات ژنتیکی ارثی وجود دارند که می توانند در ابتلا به سرطان حنجره نقش داشته باشند. با این حال خیلی کم پیش می آید که مشکلات ژنتیکی به سرطان حنجره منجر شوند.

البته در بعضی موارد دیده شده است، کسانی که مبتلا به سرطان حنجره شده اند نه سیگار و نه الکل مصرف می کردند و نه مشکل ژنتیکی ارثی داشتند!


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

سرطان دهان – همه چیز درباره علائم، مراحل، علت ها و راه های درمانی
مهمترین علائم سرطان تخمدان ؛ راه های پیشگیری و درمان
سرطان لوزالمعده یا پانکراس – علائم خاموش و روش های پیشگیری و درمان

 

منبع

medicalnewstoday

cancer