احتمالا شما هم تا به امروز این حس را تجربه کرده اید: دچار اضطراب شده، ماهیچه هایتان سفت می شود، دمای بدن زیاد شده و احتمالا شروع به عرق کردن می کنید. ضربان قلب تان بیشتر شده و با قدرت بیشتری می کوبد.

تقریبا تمام آن هایی که دچار حملات ناشی از اضطراب می شوند، احساس می کنند که ضربان قلب و فشار خون شان بیشتر می شود.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این یک وضعیت گذرا است؟ یا در نتیجه بروز حمله ناشی از اضطراب، فشار خون همچنان بالا باقی می ماند؟ آیا زیاد شدن استرس باعث افزایش فشار خون، التهاب رگ های خونی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا اضطراب طولانی مدت می تواند منجر به فشار خون بالا برای مدت زمان طولانی شود یا خیر، متاسفانه باید بگوییم که به طور قطع نمی توان به این سوال جواب داد؛ رابطه ای که میان اضطراب و فشار خون وجود دارد بسیار پیچیده است. اما اگر از اضطراب رنج می برید، بد نیست که به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید.

اختلال اضطراب: هر چیزی که باید بدانید

اختلال های اضطراب به گروهی از بیماری های ذهنی گفته می شود که با احساسات منفی ناشی از اضطراب، راحت نبودن یا وحشت زدگی تعریف می شود.

اختلال های اضطراب هر کدام چندین نمونه دارند و علائم و نشانه های هر کدام تا حدودی با یک دیگر مشابه هستند: به طور مثال، اختلال وحشت زدگی باعث بروز اضطراب خفیف تر می شود در صورتی که اضطرب خفیف خود نیز شامل وحشت زدگی خفیف هم می شود.

از جمله علائم و نشانه های احتلال اضطراب می توان به بی قراری، خستگی مفرط، سفتی ماهیچه، به سختی خوابیدن، احساس این که همواره روی لبه قرار دارید، افزایش میزان فشار خون، به سختی تمرکز کردن، نگرانی غیرقابل کنترل و زود رنجی می توان اشاره کرد.

برای این که گفته شود فرد به اختلال اضطراب منتشر (GAD) مبتلا است، بایستی علائم گفته شده را برای مدت حداقل شش ماه تجربه کند.

علت اصلی بروز اضطراب مشخص نشده است اما تا به امروز می دانیم که عدم تعادل میان ماده های شیمیایی موجود در مغز عامل بروز این حالت است.

هیچ گونه راه درمان قطعی برای اضطراب وجود ندارد اما چندین راهکار برای درمان موقت وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

رابطه میان اضطراب و فشار خون

گفته می شود که اضطراب با فشار خون رابطه دارد اما کاملا مشخص نشده است که این رابطه تا چه اندازه است.

مثلا می دانیم که افرادی که دچار اضطراب هستند، در مقایسه با افرادی که اضطراب ندارند، وقتی که صبح ها از خواب بیدار می شوند میزان فشار خون شان بیشتر است؛ این مسئله تاثیر جدی بر روی سلامت روانی فرد دارد.

اما عموم دانشمندان معتقد هستند که تاثیر ناشی از اضطراب بر روی فشار خون احتمالا موقت است اما چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند به بدن آسیب خواهد رساند.

دانشمندان بر این باور هستند که با شناسایی و مدیریت زود هنگام اضطراب مزمن می توان از بروز آن به دلیل فشار خون بالا جلوگیری کرد.

چنانچه فرد برای مدت زمان طولانی به فشار خون بالا مبتلا باشد، با چندین عارضه جانبی مواجه می شود که منجر به ابتلا به بیماری قلبی و کلیوی و آسیب جبران ناپذیر می شود.

درمان اضطراب: مصرف دارو و راهکار درمان

راهکارهای زیادی برای درمان موقت اضطراب وجود دارد اما در بیشتر موارد، برای این که مدیریت اضطراب کاربردی تر شود، از چندین روش در کنار هم استفاده می شود.

بگذارید با اولین شیوه درمان شروع کنیم، یعنی مصرف دارو. اولین دارویی که برای درمان اختلال اضطراب تجویز می شود معمولا داروهای ضد اضطراب است.

معمولا از بازدارنده های بازجذب سروتونین یا SSRIs برای درمان اضطراب استفاده می شود اما اگر این داروها تاثیری نداشته باشند از داروهای مهار کننده های بازجذب سروتونین نور اپی نفرین یا SNRIs استفاده می شود.

در شیوه درمانی دیگری که وجود دارد، دارو هم باید مصرف شود. بیماران مبتلا به اختلال اضطراب با شیوه رفتار درمان شناختی (CBT) می توانند الگوهای خود را شناسایی کرده و به این صورت اضطراب را در زندگی خود کنترل کنند.

با استراتژی هایی که روش رفتار درمان شناختی ارائه می شود می توان حملات وحشت زدگی یا اضطراب را در آینده کاهش داد.

احتمالا پزشک درباره رژیم غذایی، داشتن ورزش منظم و حتی زیاده روی در مصرف قرص یا مشروبات الکلی که باعث بدتر شدن اضطراب می شوند هم از شما سوالاتی می پرسد؛ شناسایی این مشکلات به تسکین بعضی از علائم و نشانه های ناشی از اضطراب از جمله فشار خون، کمک می کند.

هنوز به طور قطع رابطه ای میان اضطراب و بیماری های قلبی عروقی یافت نشده است اما گفته می شود که اضطراب در کوتاه مدت یا بلند مدت برای سلامتی خوب نیست.