سرطان تخمدان از قابل درمان ترین سرطان ها در مراحل اولیه رشد بیماری است؛ اما از آن جایی که این سرطان در مراحل اولیه نشانه های کمی دارد، به سختی می توان بروز آن قبل از ایجاد مشکلات جدی در فرد را تشخیص داد.

آزمایش سرطان تخمدان

برای پیشگیری از پراکنده شدن خطرناک این سرطان، لازم است که آزمایش های تصویربرداری انجام شود اما متاسفانه هیچ آزمایش تصویری وجود ندارد. با وجود این ، محققان در دانشگاه مدرسه پزشکی یل موفق به دستیابی به آزمایشی شده اند که با کمک آن می توانند سرطان تخمدان را حتی در مراحل اولیه، تشخیص داده و شناسایی کنند.

محققان این مطالع گزارش داه اند که این آزمایش روی 95 درصد از مبتلایان به خوبی پاسخ داده و با موفقیت توانسته خانم های سالم و بیمار را از هم تشخیص دهد و متمایز کند. این محققین جواب این بررسی های خود را در 9 می سال 2005 در مجله proceedings of the national academy of sciences چاپ کردند.

در این آزمایش 4 پروتئین موجود در خون، یعنی: پروتئین های لپتین، پرولاکتین، استئوپونتین و انسولین مانند فاکتور رشد 2 اندازه گیری شد. در صورتی که فرد به سرطان تخمدان مبتلا باشد، میزان پروتئین های پرولاکتین و استئوپونتین خون او متعادل باقی می ماند؛ در حالی که میزان دو پروتئین دیگر، مثل فاکتور رشد 2، کاهش پیدا می کند.

امیدوارم که این آزمایش با موفقیت انجام شود؛ اما بعضی از محققان نسبت به آن تردید دارند؛ زیرا این پروتئین ها تنها مختص سرطان تخمدان هستند و از این رو بایستی تحقیقات بیشتر دیگری انجام شود تا مطمئن شوند که آزمایش یل قابل اطمینان است؛ پس تا وقتی که این آزمایش در دسترس قرار نگیرد، بیهوده امیدوار نشوید!

این نکته را هم فراموش نکنید که میزان درمان این سرطان وقتی که در مراحل اولیه است تا 90 درصد تخمین زده می شود. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، این سرطان هیچ گونه علامت و نشانه آشکاری را در فرد ایجاد نمی کند، پس خانم ها بایستی همواره علائم  ثابت زیر را بررسی کنند:

  • احساس ناراحتی یا دل درد (باد معده، سوء هاضمه، فشار، التهاب، نفخ معده یا گرفتگی)؛
  • حالت تهوع، استفراغ، یبوست یا تکرر ادرار؛
  • بی میلی به غذا؛
  • احساس سیری کردن حتی بعد از صرف غذای کم  در هر وعده یا التهاب شکم؛
  • کم یا زیاد شدن وزن بدون هیچ دلیل مشخصی؛
  • خونریزی های غیر طبیعی از واژن؛
  • فشار لگنی (به طوری که احساس می کنید باید به طور مداوم ادرار یا مدفوع تان را دفع کنید)؛
  • دردهای دائم کمر یا پا.

در آزمایش لگنی و فراصوت مشخص می شود که آیا نیازی به بررسی های بیشتر تخمدان ها هست یا خیر. انجام نوعی آزمایش خون به نام «CA-125» هم ممکن است موثر باشد.

به کمک این آزمایش می توان میزان پروتئین نشان دهنده تومور در خون را اندازه گیری کرد؛ اما باید بگوییم که این آزمایش دقیقی نیست؛ زیرا جواب آزمایش بعضی از خانم ها که به سرطان تخمدان مبتلا هستند، میزان عادی CA-125 را نشان می دهد؛ در حالی که جواب آزمایش خانم های سالم کاملا متفاوت است و میزان آن ها دلایل نامرتبط به سرطان را بالا می برد.